پادکست و کتاب صوتی یک روش جدید هم برای کودکان و هم بزرگسالان است که در این متن به بررسی فواید شنیدن پادکست و کتاب صوتی بر هوش کودکان می‌پردازیم. اغلب والدین گمان می‌کنند که یادگیری تنها از طریق روش سنتی که همان مطالعه و خواندن کتاب و …. است، حاصل می‌شود. آن‌ها این گونه فکر می‌کنند که گوش دادن به کتاب‌های صوتی به لحاظ فنی ایراد دارد و چندان کمکی به یادگیری نمی‌کند. اما مطالعات علمی نشان داده است که کتاب‌های صوتی و پادکست‌ها می توانند پتانسیل بالایی برای یادگیری کودکان داشته باشد و مسلما روی هوش و عملکرد آن‌ها تاثیرات مطلوبی خواهد گذاشت. پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی باعث رشد تخیل، تکفر انتقادی، ارتقای قدرت تجزیه و تحلیل متون و … در کودکان می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا به تاثیراتی که شنیدن پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی روی هوش و عملکرد کودکان می‌تواند داشته باشد، بپردازیم.

فواید شنیدن پادکست و کتاب صوتی بر هوش کودکان

استفاده از پادکست و کتاب صوتی کودکان راه خوبی برای کمک به بهبود و گسترش مهارت‌های یادگیری و شناختی آنان است. اما نکته‌ای که باید مد نظر قرار گیرد، تناسب محتوا با سن کودک است. شما باید از محتوایی تمیز و مناسب کودکان استفاده کنید. در دسته‌بندی کودکان و خانواده در سایت شنوتو می‌توانید محتوای مناسب کودک خود را بیابید.

۱. افزایش توانایی گوش دادن

یکی از تاثیرات مهم شنیدن پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی می‌تواند در افزایش توانایی و استقامت گوش دادن در کودکان باشد. کودکان بسیاری وجود دارند که به هنگام گوش دادن به معلم خود دچار مشکل تمرکز هستند که همین شنیدن پادکست‌ها و قصه‌های صوتی تاثیر به سزایی در ارتقای توانایی تمرکز به هنگام گوش دادن دارد. هر چه کودک به هنگام گوش دادن تمرکز بیشتری داشته باشد، یادگیری مطالب راحت‌تر و سریع تر اتفاق می‌افتد و در نهایت عملکرد کودک هم بهبود خواهد یافت.

۲. بهبود تلفظ واژگان

یکی دیگر از تاثیرات مطلوب شنیدن پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی بر کودکان، بهبود تلفظ واژگان است. کودکان معمولا در تلفظ کلمات پیچیده و ترکیبی دچار مشکل هستند. شنیدن پادکست‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا آن‌ها تلفظ درست واژگان را به خوبی استفاده کنند. همچنین دایره لغات کودکان هم با شنیدن چنین کتاب‌هایی گسترش می یابد.

۳. افزایش لذت خواندن و نوشتن در کودکان

ممکن است برایتان جالب باشد که بدانید علاوه بر این که کتاب‌های صوتی علاقه به خواندن را در کودکان افزایش می‌دهند در نتیجه یکی از فواید شنیدن پادکست و کتاب صوتی بر هوش کودکان این است که می‌توانند از این طریق باعث شوند که کودکان از خواندن و نوشتن مطالب هم لذت ببرند. در واقع با لذت بردن از خواندن و نوشتن، عملکرد کودکان در فراگیری این مهارت‌ها ارتقای زیادی می یابد.

۴. حمایت از هوش هیجانی کودکان با کتاب‌های صوتی

کودکان به هنگام گوش دادن به کتاب‌های صوتی و پادکست‌ها طیف گسترده‌ای از احساسات را تجربه می‌کنند. این حالت به کودکان کمک می‌کند که با احساسات خود در تماس باشند و حتی احساسات دیگران را هم بتوانند تشخیص دهند. کودکان با درک احساسات خود و دیگران می‌توانند مهارت‌های عاطفی خود همانند همدلی و ابزار وجود را تقویت کرده و می‌توانند این مهارت‌ها را در میان دیگران راحت تر بروز دهند. از این رو می‌توان گفت که کتاب‌های صوتی می‌تواند هوش هیجانی را در کودکان تقویت کرده و از آن حمایت کند.

۵. رشد قوه تخیل و استفاده بیشتر از آن توسط کودکان

یکی دیگر از تاثیرات مطلوبی که کتاب‌های صوتی می‌تواند روی هوش و عملکرد کودکان داشته باشد، رشد قوه تخیل و استفاده بیشتر از آن است. طبق مطالعات انجام شده در حدود بیش از 60  درصد از کودکان و نوجوانان اتفاق نظر دارند که وقتی به داستان‌های صوتی گوش می‌دهند در مقایسه با زمانی که ویدیو تماشا می‌کنند از قوه تخیل خود بیشتر استفاده می‌کنند. کودکانی که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند این‌گونه بیان می‌کنند که از تجسم و تخیل آن چیزی که می‌شنوند لذت می‌برند. وقتی داستان را گوش می‌کنند چنین توصیف می‌کنند که آن داستان، ظاهر، صداها یا حتی طعمی به خصوص دارد.

 

این مطلب را نیز بخوانید: مزایای شنیدن پادکست

۶. کاهش استرس و اضطراب در کودکان

شنیدن قصه‌های صوتی و پادکست‌ها می‌تواند اضطراب و استرس را در کودکان کاهش دهد. کتاب‌های صوتی به دلیل تاثیرات آرامش بخشی که روی کودکان دارد می‌تواند باعث شود که کودکان منزوی، بهتر بتوانند با دنیا و انسان‌های پیرامون خود ارتباط برقرار کنند. با کاهش اضطراب و استرس، کودک یاد می‌گیرد که چگونه با کودکان همسن خود تعامل کند و همین تعامل باعث رشد اجتماعی در کودکان می‌شود. کودکانی که دچار استرس و اضطراب هستند مسلما در یادگیری مطالب دچار مشکل هستند، اما گوش دادن به پادکست‌ها و قصه‌های صوتی به آنان کمک می‌کند که با غلبه بر استرس و اضطراب، عملکرد بهتری در یادگیری داشته باشند.

۷. رشد و توسعه تفکر انتقادی

یکی از مزایای مهمی که شنیدن کتاب‌های صوتی و پادکست‌ها می‌تواند برای کودکان داشته باشد، رشد و توسعه تفکر انتقادی در آن‌هاست. درگیر شدن و در متن داستان‌های صوتی قرار گرفتن می‌تواند مهارت‌های درک مطلب را هم بهبود دهد. کودکان با شنیدن این داستان‌ها دوست دارند تا آن‌ها را به دیگران بازگو کنند و قسمت‌هایی از داستان را که بیشتر به آن علاقمندند با اشتیاق به دیگران تعریف کنند.

۸. ایجاد انعطاف پذیری

وقتی کودک به داستان صوتی گوش می‌کند، به معنای آن است که او آزادتر است و برای او فرصت‌هایی را فراهم می‌کند که به هنگام گوش دادن، بتواند کار دستی بسازد، نقاشی بکشد، خمیربازی یا حرکت کند و هر کاری که در حین خواندن کتاب متنی قادر به انجام آن نبود را انجام دهد. همچنین گوش دادن به این داستان‌ها در هر جایی امکان پذیر است. برای مثال در کلاس، منزل، درون خودرو، در حال راه رفتن و …. کودک‌می تواند به پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی گوش دهد. پس انعطاف‌پذیری و کم‌تر بودن محدودیت یکی از مزایای گوش دادن به پادکست‌ها و قصه‌های صوتی است که از این راه هماهنگی بین فعالیت‌ها و مهارت‌های مختلف برای کودک به تدریج ایجاد می‌شود و نهایتا بر عملکرد آن‌ها تاثیر مطلوبی خواهد گذاشت.

۹. آسان کردن تعامل عاطفی کودکان

مطالعات نشان داده است که پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی در مقایسه با کتاب‌های مکتوب و فیلم‌های داستانی مشابه، این امکان را به کودک می‌دهند تا بتوانند سطوح بالای درگیری عاطفی را تجربه کنند. این قصه‌‎های صوتی قشر عاطفی مغز را تحریک می‌کنند و برای کودکانی که احساس انزوا و محرومیت می‌کند مفید است؛ زیرا آن‌ها را درگیر تعامل عاطفی با سایر کودکان می‌کند و احساس ارزشمندی به آن‌ها می‌دهد که در نهایت می‌تواند روی رشد هوش عاطفی کودکان، تاثیرات مطلوبی بر جای گذارد.

۱۰. رشد و حمایت از هوش هیجانی کودکان

یکی از تاثیرات مهمی که پادکست‌ها و قصه‌های صوتی روی کودکان دارد، رشد هوش هیجانی آن‌هاست. تجربه طیف گسترده‌ای از احساساتی که کودکان به هنگام گوش دادن به قصه‌های صوتی کسب کرده‌اند نشان می‌دهد که کودکان می‌توانند با این احساسات درهم آمیخته شوند و حتی بتوانند احساساتی را که دیگران از خود بروز می‌دهند تشخیص دهند. این کودکان این توانایی را به دست خواهند آورد که مهارت‌های عاطفی پیچیده‌ای همانند همدلی و ابراز وجود را در میان بسیاری از افراد به دست آورده و بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. روی هم رفته این تمرین‌ها و ابراز احساسات به رشد هوش هیجانی کودک کمک می‌کند.

۱۱. تقویت عزت نفس

شنیدن پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی کودکان را تشویق می‌کند که تبدیل به خوانندگان خوب شوند. استفاده از چنین کتاب‌هایی می‌تواند باعث افزایش عزت نفس در کودکان شود. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق کودکان و نوجوانانی که خود را خوانندگان ضعیفی توصیف می‌کرده‌اند، پس از آن که مدتی از این کتاب‌های صوتی و پادکست‌ها استفاده کردند، مهارت خواندن در آن‌ها تقویت شد و به اذعان خودشان به خوانندگان خوب و ماهری تبدیل شدند. در واقع یک تاثیر مهم شنیدن این کتاب‌ها روی عملکرد خواندن کودکان است که با تقویت آن یادگیری آن‌ها هم به مراتب بهتر خواهد شد.

۱۲. کمک به افزایش تسلط بر زبان انگلیسی

برای کودکانی که زبان آن‌ها غیر انگلیسی است، شنیدن پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی کمک می‌کند که در یادگیری زبان انگلیسی بهتر عمل کنند. به گونه‌ای که از این طریق مهارت‌های شنیداری و گفتاری خود را بهبود داده و انگیزه خود را برای یادگیری آن افزایش دهند. نتیجه آن هم بهبود عملکرد یادگیری درس زبان انگلیسی کودکانی می‌شود که غیر بومی و غیر انگلیسی زبان هستند.

 

فواید شنیدن پادکست و کتاب صوتی بر هوش کودکان

در این مقاله سعی کردیم تا به بررسی تاثیرات شنیدن پادکست‌ها و داستان‌های صوتی بر روی هوش و عملکرد کودکان بپردازیم. طبق مباحثی که مطرح شد فواید شنیدن پادکست و کتاب صوتی برای کودکان بسیارند و عملکرد کودکان در یادگیری دانش‌ها و مهارت‌های گوناگون با شنیدن پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی به طور قابل توجهی ارتقا می‌یابد. همچنین این گونه کتاب‌ها و فایل‌های صوتی می‌تواند روی هوش کودکان هم تاثیرگزار باشد. به طوری که جنبه‌های مختلف هوش از نظر عاطفی، ریاضی و منطقی و نیز هیجانی تحت تاثیر این گونه کتاب‌های صوتی رشد و توسعه می‌یابد. به همین منظور توصیه می‌شود کودکان‌تان را تشویق کنید تا در سنین مختلف رشد، انواع مختلف این کتاب‌ها و فایل‌های صوتی را گوش کنند تا تاثیرات‌شان بر روی عملکرد و هوش آن‌ها پدیدار شود.

دیدگاهتان را بنویسید