در این بخش به معرفی چند پادکست فارسی داستان واقعی جذاب می‌پردازیم. این دسته‌بندی از پادکست‌ها یکی از موضوعات جذاب و پرطرفدار هستند که افراد زیادی را به خود جذب کرده‌اند چرا که بر خلاف چیزی که بسیاری فکر می‌کنند، دنیای واقعی بی‌نهایت جالب است و وقتی داستانی متفاوت و هیجان‌انگیز از همین دنیای روزمره ما نقل می‌شود، جذابیت آن دو چندان می‌شود. این بخشی از دلیلی است که پادکست‌های داستان واقعی برای گوش دادن بسیار عالی هستند و هر روز افراد بیشتری را به خود جذب می‌کنند. این پادکست‌های غیرداستانی، قصه‌هایی واقعی از تجربیات افراد از هر طبقه‌ای را روایت می‌کنند. که برخی داستان‌های عجیب هستند و برخی دیگر درس‌هایی برای زندگی دارند.

در سناریوی این فایل‌ها، مجری اغلب از تجربیات زندگی یک شخص صحبت می‌کند، ممکن است این روایت از زندگی یک انسان معروف باشند و یا یک شخص معمولی. ممکن است تعجب‌آور باشد و یا الهام‌بخش. در نهایت چیزی که گوش می‌کنید، داستان یک زندگی واقعی است از فردی که مثل شما زندگی می‌کند، در بین همین مردم دنیا است و روزی یک زندگی عادی داشته تا با یک اتفاق، داستانی ایجاد شده که حالا قابلیت تعریف کردن برای بقیه را دارد.

1.      پادکست راوی

راوی خلاصه‌ای از داستان‌های زندگی افرادی است که قصه آنها ارزش شنیدن دارد. افرادی که در همین جامعه زندگی می‌کنند، بین ما هستند و با مشکلات عادی زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند، برخی یک چالش بزرگ داشتند و برخی مجموعه‌ای از چالش‌ها را تجربه کرند. افرادی هستند که نوع نگاه متفاوتی به دنیا دارند و با این نگاه دنیا را نه تنها برای خود، بلکه برای افراد دیگر نیز زیباتر می‌کنند.

هر قصه از روای یک درس است، درسی برای زندگی که باعث می‌شود بتوانیم در برابر سختی‌ها مقاوم‌تر باشیم. شما در طی هر اپیزود از این پادکست داستانی از کودکی تا امروز این افراد را می‌شنوید. داستان‌ها گاهی با نام واقعی آنها است و گاهی با نام مستعار روایت می‌شود. برخی از قصه‌ها مربوط به افرادی نا‌آور است و برخی هم برای افرادی معمولی در سطح جامعه اما ویژگی مشترک همه آنها این است که قصه از زبان خود افراد هستند و آنها پنجره‌ای از زندگی خود را در مقابل شما باز می‌کنند که راوی پادکست برای شما آن را روایت می‌کند. اتفاقات و چالش‌هایی که افراد پادکست راوی تجربه می‌کنند، چیزهایی است که شاید خیلی از ما نیز در زندگی خود دیده باشیم، اما نوع برخوردی که این افراد داشتند نقطه عطف زندگی آنهاست.

2.      پادکست آن

تا به حال پیش آمده است که خبری را در روزنامه بخوانید و خود را به جای آن شخص بگذارید؟ با خود فکر کنید اگر من در چنین اتفاقی بودم چه می‌کردم؟ پادکست آن در هر قسمت ما را به جای یک شخصی می‌گذارد و زندگی اون را روایت می‌کند. یک پادکست فارسی داستان واقعی جذاب که روایت از زندگی افراد مختلف دارد که ممکن است ایرانی یا خارجی باشند.

هر اپیزود قصه‌ای واقعی از زندگی آدمهایی است که خودتان را به جای آنها می‌گذارید.، آدم‌هایی که شاید زندگی بدون خطایی را هم نداشته باشند. برخی از داستان‌ها تاثیرگذار و حتی هولناک هستند و برخی دیگر اتفاقات غیر منتظره‌ای را تعریف می‌کنند. در این قصه‌ها می‌بینید که چطور یک تصمیم می‌تواند زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. این فایل‌ها در دسته داستان روایی و مستند است و عموما اتفاقاتی تاثیرگذار هستند که می‌توانند تا روزها ذهن شما را به خود مشغول کنند.

3.      بایوکست

برای آن دسته از افرادی که به زندگی افراد معروف علاقه دارند، پادکست بایوکست راه خوبی برای آشنایی با زندگی این افراد است. در این پادکست عموما درباره افرادی صحبت می‌شود که نام آنها را شنیده‌اید. برخی افرادی موفق و تاثیرگذار بودند که خود نیز یک پادکست انگیزشی و محبوب است. گوش دادن به زندگی این افراد می‌تواند درس‌هایی برای ما داشته باشد تا بدانیم هیچ فرد موفقی بدون تلاش و پشتکار نتوانسته است به موفقیت دست پیدا کند.

 

ویژگی‌های یک فارسی داستان واقعی جذاب

این‌ها تنها نمونه‌هایی از پادکست‌های معروف در این حوزه هستند. پادکست‌های مطرح بسیاری در موضوع داستان‌های واقعی و زندگی نامه افراد معروف و… وجود دارد که می‌توانید از آنها لذت ببرید.

برای یک پادکست خوب، محتوای قوی نیاز است. به بیان دیگر مانند هر نوع پادکست دیگری، آنهایی که محتوای خوبی دارند قطعا از جذابیت بیشتری هم برخوردار هستند. هر داستان باید موضوعی واقعی و در عین حال جذاب را روایت کند تا بتواند مخاطبین را با خود همراه کند. با این حال پیدا کردن سوژه‌های واقعی همیشه هم چندان ساده نیست. برخی از پادکسترها از مخاطبین خود می‌خواهند که داستان خود را روایت کنند و برخی دیگر هم به سراغ افراد معروف می‌روند. در پادکست‌هایی که موضوعی خاص را دنبال می‌کنند، سوژه‌ها را خود و بر اساس موضوع مد نظر پیدا می‌کنند. نکته مهم درباره همه آنها اینجاست که هر اپیزود باید حرفی برای گفتن داشته باشد و موضوعی جذاب که از ابتدا تا پایان مخاطب را ترغیب به گوش دادن کند. مانند پادکست‌هایی که در بخش قبلی معرفی کردیم. شما می‌توانید پادکست‌های ذکر شده را در کنار انبوه دیگری از پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی در شنوتو گوش کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید