در این مطلب شنوتو به معرفی بهترین پادکست های فارسی روانشناسی می‌پردازد. همه ما می‌دانیم که برای لذت بردن از زندگی همانقدر که به سلامتی جسمی نیاز داریم، سلامتی روح و روان ما نیز اهمیت دارد. اما سبک زندگی امروزی ممکن است این سلامتی را تحت تاثیر قرار دهد. بر همین اساس سلامت روانی نیاز به آگاهی دارد. این آگاهی از طریق ارتباط با متخصصین یا مطالعه آثار آنها امکان‌پذیر است اما این روزها با رشد پادکست ما می‌توانیم به مطالب جدید و به روز در زمینه‌های مختلف به شیوه‌ای ساده دسترسی داشته باشیم و در هر ساعت از روز خود از این منابع محتوا استفاده مفید کنیم.

 

بهترین پادکست های فارسی روانشناسی کدامند؟

در بین انواع پادکست‌های فارسی، پادکست‌های روانشناسی مختلفی در زمینه‌های متفاوت سلامت روانی فعالیت دارند. برخی به سلامتی روانی فرد می‌پردازند و برخی دیگر در زمینه روابط زوج‌ها فعالیت دارند. عموما این پادکست‌ها یا توسط متخصصین ساخته می‌شوند، یا در روند ساخت از متخصصان این حوزه کمک می‌گیرند و یا محتوای آنها با استناد به منابع موثق تهیه می‌شود. استفاده از محتوا کمک می‌کند تا دانش ما در زمینه سلامت روانی افزایش پیدا کند.

1.      پادکست گوزن

همه می‌دانیم که رشد شخصیتی از توانایی‌های اکتسابی است و در طول مسیر زندگی می‌توانیم به پرورش ابعاد مختلف شخصیت خود بپردازیم. اما تا به حا فکر کردید که یک شخصیت ایده‌آل چه ویژگی‌هایی دارد؟ در هر اپیزود از پادکست گوزن حسین اشراقی به ابعاد مختلفی از شخصیت ایده‌آل می‌پزدازد و راهکارهایی ارائه می‌کند تا به این شخصیت دست پیدا کنید. این پادکست در مسیر حل کردن پازل شخصیت از علم روان‌شناسی و نظریه‌های مختلف کمک می‌گیرد تا تکه‌های پازل را در کنار هم قرار دهد. از ویژگی‌های این پادکست می‌توان به بررسی مقاله‌های جدید و به روز علمی اشاره کرد که به شیوه‌ای ساده و مناسب برای همه افراد روایت می‌شود تا هر فردی با هر میزان از دانش روانشناسی بتواند از توصیه‌های آن بهره‌مند شود.

2.      پاکست مبل قرمز

بخش مهمی از سلامت روانی ما به روابط سالم ما ارتباط دارد. پادکست مبل قرمز با کمک متخصصان خبره به حوزه سلامت روان و با تاکید بر روابط زوجین می‌پردازد. در هر اپیزود علاوه بر دو پادکستر که جنبه‌های مختلف یک موضوع مانند اعتماد به نفس، شکست، وابستگی، تنبیه، بدبینی و… را بررسی می‌کنند، با دعوت از یک کارشناس با دید علمی نیز موضوع مورد بررسی قرار گرفته و راهکار ارائه می‌شود.

3.      پادکست اجنبی

اجنبی پادکستی است به روایت وحیده یا به نقل از خودش، خط خطی‌های ذهنی وحیده است. این پادکست گفتگو محور است. عموما در هر قسمت از پادکست اجنبی یک نفر از مردم جامعه ماجرایی از زندگی خود و چالشی را روایت می‌کند. از ویژگی‌های جالب این پادکست آن است که به ما یادآوری می‌کند هر فرد یک داستان شخصی دارد و در هر ماجرا درسی برای ما وجود دارد. گوش دادن به این پادکست فضا را برای فکر کردن پیرامون دنیا باز می‌کند. اجنبی با خمیر مایه روانشناسی و خودشناسی تولید می‌شود و به همین دلیل هم جایی در لیست بهترین پادکست های فارسی روانشناسی را به خود اختصاص داده است.

4.      خویشتن نو

در پادکست خویشتن نو به خودشناسی پرداخته می‌شود و برای این کار از روشی به نام تحلیل رفتار متقابل یا TA کمک گرفته می‌شود. در هر اپیزود حدودا نیم ساعتی این پادکست با بررسی رفتارها کمک می‌کند تا درباره ابعاد شخصیتی خود اطلاعات جالب توجهی کسب کنید و قدمی در جهت رشد شخصی بردارید. روش TA یا تحلیل رفتار متقابل یک تئوری و شیوه‌ای در روانشناسی نوین است که با هدف بهبود رشد شخصی شکل گرفته است. این شیوه در زیر مجموعه روانشناسی اجتماعی است و به روان‌درمانی کمک می‌کند. روش TA به افراد کمک می‌کند تا از پتانسیل‌های خود در ابعاد مختلف زندگی بهره‌مند شوند. به کمک این پادکست حتی از کنش‌هایی مانند سلام کردن و پاسخ آن می‌توانید تحلیل رفتاری انجام دهید.

5.      پادکست رادیو راه

یکی از پرمخاطب‌ترین پادکست‌های این لیست بی شک رادیو راه و با روایت مجتبی شکوری است. در هر اپیزود این پادکست روایتی جذاب از چالش‌های انسان امروزی در زندگی مدرن را می‌شنوید و اینکه چطور ممکن است این چالش‌ها روان او را درگیر کنند. روایت‌ها با شیوه‌ای متفاوت هستند و جذابیت آنها سبب می‌شود تا مخاطب تمام زمان حدودا ۱ ساعتی را با لذت همراه پادکست باشد. رادیو راه برای هر اپیزود از منابع مختلفی کمک می‌‌گیرد. استفاده از شعرها و موسیقی‌های فاخر نیز به بار ادبی آن می‌افزاید.

6.      پادکست هلی تاک

رضایت از خود یکی از ارکان اصلی سلامت روانی است و پادکست هلی تاک کمک می‌کند تا در زمینه‌های مختلف به یک آگاهی در جهت رضایت برسیم. در هر اپیزود موضوعات چالش‌برانگیزی مانند نه گفتن، محدوده راحتی، حل مسئله، خطاهای شناختی و… پرداخته می‌شود که به حوزه پیشرفت و موفقیت شخصی هم مرتبط می‌شوند. محتوای این پادکست می‌تواند برای هر کسی مفید باشد، اما بسیاری از موضوعات بر اساس چالش‌هایی است که برای زنان و دختران در سنین ۲۵ تا ۳۵ سال ایجاد می‌شود، انتخاب می‌شوند.

7.      پادکست ناجی

ناجی با بررسی کتاب‌های معروف و منابع معتبری که در زمینه خودشناسی و سلامت روان هستند، تولید می‌شود که تلاش دارد در جهت سلامت روانی جامعه کمک کند. از همین نظر هم در لیست بهترین پادکست های فارسی روانشناسی قرار می‌گیرد. ناجی پادکستی گفتگو محور است که بر موضوعات پرچالشی مانند ازدواج، تمرکز، مدیریت زمان، عادت‌ها، اعتماد به نفس و… تاکید دارد.

 

گوش دادن به پادکست های روانشناسی چه فایده‌ای دارد؟

یادگیری درباره روان، رفتارها، روش‌های درمانی و مطالعات روانشناسی کمک می‌کند تا در زندگی کاری و شخصی پیشرفت کنید. همچنین کمک می‌کند تا با مشکلات روانی که با آنها روبرو هستید آشنا شده و ارتباطات و روابط شما را بهبود می‌بخشد. در واقع شما را با نیازهای روانی‌تان آشنا کرده و راهکارهایی برای رفع این نیازها در اختیار شما قرار می‌دهد. در حالی که این مطالعات درباره روان انسان فواید زیادی دارد، ممکن است افرادی باشند که علاقه به چنین مطالعاتی داشته باشند اما منابع مناسب را نشناسند و یا فرصت کافی برای مطالعه در این خصوص نداشته باشند، پادکست وسیله‌ خوبی برای این افراد است تا به صورت صوتی، از افرادی آگاه و متخصص در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید