تبلیغات در پادکست از مباحث جدید در استراتژی مارکتینگ است که اگر به درستی انجام شود تبلیغاتی با اثربخشی بالا خواهید داشت. اما مسئله اصلی که برای صاحبین کسب‌وکار وجود دارد این است که در کدام پادکست تبلیغ کنند و اصلا تبلیغات پادکستی را از کجا شروع کنند؟ چرا که پادکست‌های زیادی وجود دارند و برخی از آنها بهترین انتخاب برای کسب‌وکار شما هستند.

 

انواع تبلیغات پادکستی

شما می‌توانید به عنوان یک کسب‌وکار از پادکست برای معرفی برند، محصول و یا سرویس خود استفاده کنید و یا پادکست خود را با استفاده از سایر پادکست‌ها به گوش شنوندگان جدید برسایند. در هر پادکست عموما ۳ جایگاه برای تبلیغات وجود دارد که عبارتند از: اول پادکست، میان پادکست و آخر پادکست که هر کدام به مدت حدودی ۱۵ ثانیه الی ۱ دقیقه، فرصتی برای معرفی شما هستند. دو راه کلی برای این کار وجود دارد:

·         تبلیغات اسپانسری پادکست

در این نوع از تبلیغات در پادکست به ازای پرداخت هزینه، محصول و خدمات و یا برند شما معرفی می‌شود. این تبلیغ به دو شیوه امکان اجرا دارد. اول اینکه پادکستر تبلیغ شما را به شیوه‌ای الهام‌بخش و با لحن و بیان خود معرفی کند، دوم اینکه یک تیزر صوتی آماده پخش شود. هر چند که بیشتر از ۷۰٪ از مخاطبین ترجیح می‌دهند که تبلیغ توسط پادکستر گفته شود تا یک تیزر آماده را بشنوند.

·         ضبط پادکست

راهکار بعدی که برخی از کسب‌وکارها برای انجام تبلیغات در این بستر استفاده می‌کنند، اختصاص دادن یک پادکست به برند خود است. این نوع پادکست‌ها عموما حاوی محتوایی متناسب با کسب‌وکار هستند و در طی آن محصول و یا برند معرفی می‌شود. به بیان دیگر به طور کلی شما یک برنامه ضبط می‌کنید که ارزش محتوایی دارد و در عین حال باعث اعتبار بخشیدن به کسب‌وکار شما شده و آگاهی از برند را بالا می‌برد.

شما می‌توانید با استفاده از سرویس شنوباکس در شنوتو پادکست مخصوص خود را داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما در تماس باشید.

 

چرا تبلیغات در پادکست اثربخش است؟

در این راستا گزینه‌هایی هستند که می‌توانند پادکست را به بستر خوبی برای تبلیغات تبدیل کنند و در ادامه به معرفی این فاکتورها می‌پردازیم:

  • به طور کلی سه فاکتور درباره مخاطبین پادکست‌ها، فارغ از موضوع پادکست هستند که باید آن را مد نظر قرار دهیم که عبارتند از: سن، درآمد و تحصیلات. مخاطبین پادکست عموما ۲۵ سال به بالا هستند. افراد جامعه در این سنین عموما قشر تصمیم‌گیرنده درباره خرید هستند و استقلال تصمیم‌گیری برای خرید را دارند. همچنین این افراد عموما از قشر تحصیل‌کرده جامعه بوده که دارای شغل و درآمد هستند و عموما از در دسته‌ای قرار می‌گیرند که درآمد کافی برای خرید را دارند. همه این فاکتورها در کنار هم باعث می‌شود که تبلیغات در این بستر پتانسیل اثربخشی مناسبی داشته باشد.
  • تحقیقات نشان داده‌اند که بیش از ۶۰ درصد از مخاطبین پادکست‌ها علام کرده‌اند که تبلیغ‌های پادکست کمک می‌کند تا برند و نام تجاری بهتر در یاد آنها بماند. بر اساس همین تحقیقات آگاهی از برند یا آشنایی با محصول و خدمات جدید در پادکست ۴ برابر سایر تبلیغات است.
  • در حالی که نادیده گرفته شدن تبلیغات در هر بستری اعم از بیلبورد و یا شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین دغدغه متخصصان مارکتینگ است، اما بنا به تحقیق رفتار مخاطبین 33٪ از آنها از تبلیغ در پادکست را رد نمی‌کنند.
  • مخاطبین گوینده پادکست را به عنوان فردی مطمئن و مطلع در نظر می‌گیرند. پادکست‌ها عموما مخاطبین وفاداری دارند که هر دو نکته ذکر شده فاکتور اعتماد را می‌سازند. همین امر باعث می‌شود تا تاثیرگذاری گوینده پادکست بالاتر برود، در نتیجه تاثیرگذاری تبلیغات پادکست هم بیشتر خواهد بود.
  • ماندگاری تبلیغ‌های پادکست زیاد است. این بازه برای برخی از پادکست‌ةا ۲ ماه است در حالی که برای برخی از پادکست‌ها تبلیغ شما همیشه باقی می‌ماند و شانس شنیده شدن دارد.

 

چگونه تبلیغ در پادکست بازدهی بهتری داشته باشد؟

در شنوتو، به عنوان یکی از ابزارهای شنیدن پادکست بیش از ۹۰۰.۰۰۰ کاربر ثبت نام شده وجود دارد و ۸.۰۰۰ برنامه‌ساز فایل‌های خود را در این بستر قرار داده‌اند. چنین جامعه بزرگی می‌تواند هدف خوبی برای تبلیغات شما باشد که بوسیله تبلیغات در پادکست می‌توانید به طور مستقیم با مخاطبین صحبت کنید و صدای برند خود را به آنها برسانید. در ادامه شنوتو به بررسی نکاتی در این خصوص می‌پردازد تا در انتخاب استراتژی خود بهتر عمل کنید.

1.      در موضوعات مرتبط با کسب‌وکار خود تبلیغ کنید

برای اینکه موضوعات پادکست‌ها و تنوع آنها بسیار زیاد است، برای شما با هر بیزینسی که داشته باشید، چندین پادکست متفاوت وجود دارد که می‌توانید جامعه هدف خود را در آنها بیابید. وقتی تبلیغ شما با موضوع پادکست، فصل یا اپیزود مرتبط باشد حس خوبی برای مخاطب ایجاد می‌کند. البته این روش یک انتخاب هوشمندانه و استراتژیک است چرا که وقتی پادکست در حوزه کاری شما باشد، به این معنی است که کاربر در پله اول به آن موضوع علاقه داشته و شروع به گوش دادن پادکست کرده است.

برای مثال تصور کنید که شما یک محصول الکترونیکی دارید که برای فروش آن نیاز به اطلاع‌رسانی به مدیران و یا افراد تصمیم‌گیرنده در شرکت‌ها دارید. از طریق پادکست‌هایی که حوزه کارآٰفرینی و یا تکنولوژی فعالیت دارند می‌توانید به قشر مخاطبین مورد نظر خود نزدیک‌تر شوید.

2.      نرخ تبلیغات در پادکست

اگر در زمینه تبلیغات پادکستی تازه‌کار باشید، احتمالا یکی از بزرگترین سوالات شما در خصوص هزینه پادکست‌ها است. اما بهتر است بدانید که اکثر پادکست‌ها از یک فرمول برای قیمت‌گذاری استفاده می‌کنند که این فرمول مبتی بر تعداد شنیده شده است. برای این اینکه بدانید که تبلیغ در یک پادکست به صرفه است یا خیر، تعداد دفعات شنیده شدن یک پادکست را جویا شوید و بر اساس این فاکتور قیمت‌ها را باهم مقایسه کنید.

3.      تقسیم هوشمندانه بودجه

مانند هر نوع تبلیغ دیگری، هزینه و بودجه حرف اول را می‌زند. بودجه خود را برای تبلیغات برآورد کنید و بر اساس آن تعداد اپیزودها و پادکست‌ها را مشخص نمایید. پیشنهاد شنوتو به شما این است که به جای اینکه بودجه خود را برای یک تبلیغ در چندین پادکست تقسیم کنید، حداقل ۳ اپیزود متوالی در هر پادکست تبلیغ داشته باشید. این امر به بازدهی بالاتر کمک می‌کند و برای معرفی برند و یا محصول و خدمات شما مناسب‌تر است.

همچنین پیشنهاد ما این است که اگر بودجه کوچکی دارید، به جای اینکه در یک پادکست بزرگ سرمایه‌گذاری کنید، بودجه خود را برای تبلیغ در چند پادکست با جامعه مخاطبین کوچک یا متوسط تقسیم کنید تا بازخورد بهتری را تجربه کنید.

 

چگونه در پادکست تبلیغ کنیم؟

برای رزرو تبلیغات در پادکست شما دو راه دارید. اول اینکه به صورت مستقیم با پادکسترها در ارتباط باشید. که این امر، مخصوصا در مورد پادکست‌های بزرگ و معروف کار را دشوار می‌کند. در عین حال می‌توانید روشی ساده‌تر را انتخاب کنید و از طریق بسترهای تبلیغاتی مانند شنوتو با جامعه پادکسترها در ارتباط باشید. استفاده از خدمات تبلیغ در پادکست شنوتو به شما این امکان را می‌دهد تا با متخصصین تبلیغات در حوزه پادکست هم در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان بهره‌مند شوید. این امر به بازخودر بهتر تبلیغات شما نیز کمک شایانی می‌کند. برای سفارش تبلیغات و کسب اطلاعات بیشتر، با ما در تماس باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید