با توجه به فراگیری پادکست و طرفداران زیادی که پادکست فارسی دارد، پرداختن به بهترین پادکست های فارسی مهم است. چرا که امروزه در عصری زندگی می‌کنیم که بسیاری از مردم به دلیل مشغله‌های کاری، چندان فرصتی برای مطالعه کتاب‌ها، تماشای مستندها و حتی یادگیری و کسب اطلاعات در زمینه‌های مختلف را ندارد. به همین دلیل پادکست‌ها یا فایل‌های صوتی، رشد و گسترش زیادی در میان قشرهای مختلف مردم داشته‌اند.

پادکست‌ها می‌توانند علاوه بر این که اطلاعات بسیار مفیدی در زمینه‌های متنوع به افراد منتقل می‌کنند، در زمان‌های بلااستفاده روز مانند زمان رفت‌وآمد، انجام کارهای روزمره و… به کار گرفته شوند و کمک کنند تا تمام لحظات مفید و لذتبخش باشند. هم اکنون نیز پادکست فارسی رشد خوبی داشته در میان مردم نیز مجبوبیت زیادی پیدا کرده است. در بین این حجم از محتوای تولید شده، پیدا کردن بهترین‌ها کار ساده‌ای نیست. بر همین اساس در این مقاله شنوتو به عنوان یک رسانه در زمینه پادکست و کتاب تصمیم گرفته است تا برخی از بهترین‌ها و پرطرفدارترین‌ها در این حوزه را معرفی کند. شما می‌توانید تمامی پادکست‌های معرفی شده در این مقاله را در سایت و یا اپلیکیشن اندروید شنوتو گوش کنید.

1. پادکست چنل بی

معرفی بهترین پادکست های فارسی در شنوتو

پادکست چنل بی را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین پادکست های زبان فارسی دانست که به همین دلیل هم شنوندگان زیادی دارد. گویندگی این پادکست را علی بندری انجام داده است. هر چند در این محبوبیت شیوه روایت علی بندری و موضوعات و داستان‌هایی که انتخاب می‌کند نیز نقش مهمی دارد. در این پادکست روایت‌هایی جذاب از پرونده‌ها و وقایع دنیا نقل می‌شوند که هر شنونده‌ای را به شنیدن آن تا انتها وا می‌دارند. این پادکست از نوع تک نفره بوده و یک راوی دارد و از سال 1394 شروع شده است. تاکنون بیش از ۸۰ اپیزود از این پادکست منتشر شده است و حدود 700 هزار فالوور نیز دارد.

۲. پادکست رادیو راه

یکی دیگر از بهترین پادکست های فارسی رادیو راه است. در این پادکست به موضوعات رشد و توسعه فردی پرداخته می‌شود. شروع فعالیت رادیو راه به مهرماه سال 1399 بازمی‌گردد و تا کنون بیش از ۱۰۰ اپیزود از آن منتشر شده است و حدود 900 هزار فالوور دارد. گوینده و راوی این پادکست مجتبی شکوری است که در هر یک از اپیزودها به موضوعاتی از قبیل عشق، مسیر زندگی، نبوغ، رضایت درونی و …. می‌پردازد. این پادکست از تمامی اپلیکیشن‌های پادگیر قابل دسترسی بوده و از نوع تک نفره محسوب می‌شود.

۳. پادکست رادیو ساگا

رادیو ساگا از جمله پادکست های خوب فارسی است که به موضوع داستان‌ها و افسانه‌های اساطیری می‌پردازد. این پادکست از شهریور ماه 1397 شروع به فعالیت کرده است و تا کنون 61 اپیزود از آن منتشر شده است. پادکست ساگا از نوع تک نفره بوده و گویندگی آن را حسین رضوی برعهده داشته است. موضوع این پادکست راجع به افسانه‌ها و اسطوره‌هایی است که به سرزمین‌های مختلف در اقصی نقاط جهان مربوط می‌شوند. رادیو ساگا با داستان‌های شگفت‌انگیز خود، کاربران را تشویق به شنیدن تمام این قصه‌ها می‌کند.

۴. پادکست بی پلاس

یکی دیگر از پادکست‌های فارسی که گویندگی آن را علی بندری انجام داده است، بی پلاس است و از دیگر اعضای خانواده پادکست‌های چنل بی به شمار می‌رود. محتوای این پادکست را چکیده‌ای از کتاب‌های غیرداستانی تشکیل می‌دهد. در هر اپیزود یا قسمت از این پادکست، یک کتاب معرفی و مورد بررسی قرار گرفته است. در واقع گوینده با معرفی کتاب به صورت چکیده، مخاطب را به کتابخوانی تشویق و ترغیب می‌کند. پادکست بی پلاس از نوع تک نفره است و از اردیبهشت ماه 1397 شروع به فعالیت کرده و تاکنون بیش از ۸۰ اپیزود از آن منتشر شده است. تعداد فالوورهای بی پلاس در حدود 800 هزار نفر است.

۵. پادکست رادیو مرز

اگر به دنبال آشنایی با نقطه نظرات مختلف هستید و از شنیدن صحبت‌ها و نظرات افراد لذت می‌برید، یکی از بهترین پادکست های فارسی در این موضوع، رادیو مرز است چرا که که با بررسی مسائل و موضوعات اجتماعی که مرزی بین انسان‌ها ایجاد کرده‌اند، محبوبیت چشم‌گیری به دست آورده است. این پادکست از تیرماه 1397 شروع به فعالیت کرده است و گویندگی آن را مرضیه رسولی برعهده دارد. تاکنون از این پادکست بیش از ۴۰  اپیزود منتشر شده است و در حدود 100 هزار فالوور دارد. از جمله مسائل مطرح شده در این پادکست می توان به موضوعاتی از قبیل گیاه خواری، جنگ زدگی، آزار جنسی، ابتلا به سرطان، مجردی و …. اشاره کرد که هر کدام در یک اپیزود مورد بررسی قرار گرفته است. این پادکست به نحوی تهیه شده است که شنونده پس از شنیدن نقطه نظرات مختلف، دید بازتری نسبت به موضوعات و مسائل مطرح شده پیدا می‌کند. پس برای رشد فهم و آگاهی از مسائل اجتماعی مختلف، شنیدن پادکست رادیو مرز می‌تواند بسیار مفید باشد.

۶. پادکست رادیو جولون

همیشه شنیدن داستان سفرهای دور و دراز، جذاب و به یاد ماندنی است. شاید هم تاکنون پای صحبت‌های گردشگران و افرادی که سفرهای بسیاری می‌کنند، نشسته باشید. با شنیدن این داستان‌ها شما هم در ذهن خود تصویرسازی می کنید و آرزوی تماشای آن جاذبه‌ها و مکان‌های شگفت انگیز را در سر می‌پرورانید. رادیو جولون می‌تواند این تجربیات و خاطرات زیبا و شیرین را برای شما به ارمغان بیاورد. این پادکست در مهرماه 1396 شروع به فعالیت کرده است و از نوع چند میزبانی است. گویندگی اپیزودهای این مجموعه را کیمیا خسروی و سالار موسوی برعهده دارند. از این پادکست تاکنون بیش از ۵۰ اپیزود منتشر شده است و در حدود 30 هزار فالوور دارد که در تمامی اپلیکیشن‌های پادکست قابل شنیدن است. از جمله موضوعات اپیزودها می‌توان به مواردی برای سفر کم هزینه، حمل و نقل در سفر، سفر تنهایی و …. اشاره کرد.

۷. پادکست ناوکست

پادکست ناوکست را می‌توان یک کتاب گویا دانست. به عبارتی این پادکست یک ترجمه مستقل از کتاب انسان خردمند است که هر بخش از این کتاب همراه با بخش‌هایی بیشتر و توضیحات تکمیلی، در اپیزودهای این پادکست قرار گرفته است. این پادکست از نوع تک نفره بوده و گویندگی آن را آقای روشن بر عهده دارد. تاکنون در حدود بیش از ۷۰ اپیزود از این اثر منتشر شده است. این پادکست با تعداد فالوورهایی در حدود 150 هزار، در تمامی اپلیکیشن‌های پادگیر قابل دسترسی است. برای افرادی که فرصت کافی برای مطالعه این کتاب را ندارند، گوش دادن به اپیزودهای این پادکست گزینه ایده آلی است. زیرا گوینده این اثر، محتوای آن را با لحنی جذاب و شیوا برای شنوندگان ارائه می‌کند.

۸. پادکست رادیوآفساید

برای دوستداران فوتبال و آنهایی که به این مستطیل سبز علاقه‌مند هستند، پادکست رادیو آفساید یکی از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌رود. این پادکست به طور خاص به موضوع فوتبال می‌پردازد و از خرداد ماه 1397 فعالیت خود را آغاز کرده است.  تاکنون از این پادکست بیش از ۲۰۰ اپیزود منتشر شده است که در تمامی اپلیکیشن‌های پادگیر نیز قابل دسترسی است. در این پادکست می‌توانید از اتفاقات فوتبالی یک هفته در لیگ‌های مختلف جهان باخبر شوید. در کل این پادکست برای عاشقان فوتبال تهیه شده است و بی گمان برای این افراد شنیدن اپیزودهای این اثر می‌تواند بسیار مهیج، دوست داشتنی و خاطره انگیز باشد. پادکست آفساید چیزی در حدود 190 هزار فالوور دارد.

۹. پادکست هلی تاک

از دیگر پادکست‌های محبوبی که به موضوع رشد و توسعه فردی و مباحث روان شناختی مرتبط با آن می پردازد، هلی تاک است. این پادکست از مهرماه سال 1397 با گویندگی هلی هندسی شروع به فعالیت کرده است. از این پادکست تک نفره که به صورت مصاحبه تهیه شده، تاکنون 37 اپیزود منتشر شده است و هر ماه یک اپیزود جدید از آن منتشر می‌شود. این پادکست در حال حاضر حدود 200 هزار فالوور دارد. برای دسترسی و گوش دادن به این پادکست می‌توانید از طریق تمامی اپلیکیشن‌های پادگیر اقدام کنید. در اپیزودهای این اثر به شرح انواع مهارت‌هایی پرداخته شده است که هر فرد در طول زندگی برای دستیابی به موفقیت و رضایت خاطر از زندگی به آن نیاز دارد. هلی در این پادکست تلاش کرده است تا شرح رسیدن به موفقیت مدیران و موسسان شرکت های معروف و بزرگ را برای شنوندگان توضیح دهد. در هر صورت اگر خواهان دستیابی به رشد و توسعه فردی هستید، گوش دادن به این پادکست می‌تواند فواید بسیاری برای شما به دنبال داشته باشد.

۱۰. پادکست رادیو دال

برای افرادی که قصد مهاجرت دارند یا حداقل به آن فکر می کنند، محتوای این پادکست می تواند بسیار مفید و ارزشمند باشد چرا که پادکست رادیو دال به موضوع مهاجرت و مسائل مربوط به آن می پردازد. درست است که در بسیاری از موارد مهاجرت به تصمیم فرد بستگی دارد، اما در برخی مواقع باید به اجبار دست به این کار زد. حال چه به اختیار یا چه به اجبار، استفاده از تجربیات دیگرانی که مهاجرت کرده‌اند، یکی از مفیدترین کارهایی است که می‌توان انجام داد. با گوش دادن به اپیزودهای این پادکست می‌توانید اطلاعات مفیدی از مهاجرت به کشورهای مختلف را به دست بیاورید. این اثر از بهمن ماه 1395 با گویندگی آرش طاهری شروع به فعالیت کرده است. پادکست رادیو دال در حدود 40 هزار فالوور دارد و تاکنون 47 اپیزود از این پادکست منتشر شده است که در تمامی اپلیکیشن‌های پادگیر قابل دسترسی است.

۱۱. پادکست زنان تبهکار

زنان تبهکار یکی از پادکست‌های خوب فارسی در ژانر جنایی است. آنا داودی در هر شماره از این پادکست به بررسی جرم و جنایت زنان تبهکار می‌پردازد. داستان زندگی، انگیزه‌های روانشناختی و جرائم تبهکاران خانم از جمله مواردی است که در این پادکست به آن‌ها پرداخته می‌شود. اگر تاکنون تصور می‌کردید که اغلب تبهکاران دنیا مرد هستند، شنیدن این پادکست نظرتان را تغییر خواهد داد. پادکست زنان تبهکار از سال 1400 به صورت اختصاصی در شنوتو تولید و پخش می‌شود و تاکنون 41 اپیزود از آن منتشر شده است.

۱۲. پادکست کاما

دومین پادکستی که در لیست بهترین پادکست های فارسی در حوزه حوزه کتاب و ترویج فرهنگ کتاب خوانی است، پادکست کاما است. خواندن کتاب برای کسانی که وقت و زمان زیادی برای خواندن کتاب‌های کاغذی ندارند اما از سوی دیگر به دنبال یک همراه خوب برای بهبود کیفیت و بهره‌وری زندگی‌شان باشد دغدغه‌ای است که پادکست کاما می‌تواند آن را برطرف کند. شقایق اسماعیلیان در هر اپیزود از این پادکست، نکات مهم و کلیدی کتاب‌های معتبر دنیا را روایت می‌کند. از ویژگی‌های جذاب این پادکست می‌توان به لحن صمیمی و دوستانه شقایق اشاره کرد که تا انتهای هر اپیزود شنونده را با خودش همراه می‌کند. پادکست کاما در سال 1399 شروع به کار کرده است و تا کنون 70 اپیزود از این پادکست منتشر شده است. این پادکست را می‌توانید در سایت و یا اپلیکیشن اندروید شنوتو بشنوید.

۱۳. پادکست مبل قرمز

پادکست مبل قرمز یکی از محبوب‌ترین پادکست‌های فارسی در حوزه روابط زوجین، آرامش روان و فراگیری مهارت ارتباط موثر است. در هر اپیزود از این پادکست الیاس گرجی با کارشناسان خبره در این حوزه به بحث درباره خودشناسی، توسعه فردی و بهبود روابط فردی و زوجی می‌پردازد. پادکست مبل قرمز در بهار سال 1397 با هدف فعالیت و آگاهی بخشی در حوزه روانشناسی تولید شده است که تاکنون 92 اپیزود از آن منتشر شده است و بیش از 78 هزار فالوور نیز دارد. مبل قرمز جایی برای یادگیری و آرامش است.

۱۴. پادکست استرینگ کست

استرینگ کست یکی از پادکست‌های جذاب و پر طرفدار فارسی با موضوع داستان‌های واقعی و درباره اتفاقات علمی است. در هر اپیزود از این پادکست داستانی از گذشته‌های دور تا آینده‌های غیر قابل درک و اتفاقاتی که دنیای ما را دگرگون کرده است مطرح می‌شود. پادکست استرینگ کست توسط شاهین جوادی نژاد نوشته و تدوین می‌شود و رضا حریریان آن را روایت می‌کند. تاکنون 105 اپیزود از این پادکست منتشر شده است و بیش از 110 هزار فالوور دارد. این پادکست را می‌توانید از طریق تمامی اپلیکیشن‌های پادگیر بشنوید.

۱۵. پادکست ردرام

یکی از برترین و بهترین پادکست های فارسی در در ژانر جنایی، پادکست رد رام است. در این پادکست به بررسی پرونده واقعی جنایات قاتلین سریالی پرداخته می‌شود. در هر اپیزود از این پادکست، شما با معروف‌ترین قاتلین سریالی جهان و پرونده قتل آن‌ها  آشنا می‌شوید. اگر به موضوعات جنایی و ترسناک علاقه‌مند هستید این پادکست مناسب شماست و شنوتو شنیدن این پادکست را به شما پیشنهاد می‌کند. توجه کنید که این پادکست برای افراد زیر 15 سال توصیه نمی‌شود. تاکنون 15 اپیزود از این پادکست منتشر شده است و بیش از 20 هزار فالوور دارد.

۱۶. پادکست هاگیرواگیر

اگر علاقه‌مند به شنیدن یک گفتگوی دوستانه، صمیمانه و خودمانی بین 3 دوست هستید که با نظرات و افکار متفاوت‌شان راجع به موضوعات مختلف با یکدیگر گپ می‌زنند، می‌خندند و موسیقی گوش می‌دهند، پادکست هاگیرواگیر پیشنهاد خوبی برای شماست. این پادکست را سیاوش صفاریان پور، محمدرضا نوروزی و محمدرضا ماندنی می‌سازند. گاهی موضوع بحث آنها جدی است و گاهی حتی به قدری با هم مخالف هستند که کارشان به سکوت و قهر کردن می‌رسد. این پادکست در اولین روزهای کرونا و در ایام نوروز متولد شد و تاکنون 51 اپیزود از آن منتشر شده است و بیش از 91  هزار دنبال کننده دارد.

۱۷. پادکست پوشه

پوشه پادکستی با موضوع تاریخ و سیاست است که اتفاقات ناگفته‌ ای در آن بیان می شود. در این پادکست امیرحسین مددی اتفاقات تاریخی و سیاسی مهمی را برای شما روایت می‌کند. این پادکست در سال 1397 متولد شد و تاکنون 9 اپیزود از آن منتشر شده است و بیش از 26 هزار دنبال کننده دارد. اگر به سیاست و اتفاقات مهم تاریخ‌ساز علاقه‌مند هستید می‌توانید پادکست پوشه را از طریق اپلیکیشن‌های پادگیر بشنوید.

۱۸. پادکست چکش

این پادکست با مدیریت صنم حقیقی به بررسی اتفاقاتی که در عرصه هنر رخ داده است می‌پردازد. در این پادکست راجع به اتفاقاتی که باعث تغییر در دنیای هنر شده‌اند، صحبت می‌شود. اتفاقاتی که به دادگاه کشیده شده، باعث قانون گذاری خاصی شده و یا افراد سیاسی را درگیر کرده است. در پادکست چکش به موضوعاتی مثل قصه آثار ملی، روایت حقوقی فیلم قهرمان، قاچاق خدایان، قصه جاعلان و… پرداخته شده و تاکنون 20 اپیزود از این پادکست منتشر شده است. چکش بیش از 53 هزار دنبال کننده دارد. اگر به دنیای هنر علاقه دارید و یا علاقمند به مسائل حقوقی هستید این پادکست مناسب شماست.

۱۹. پادکست دایجست

دایجست پادکستی با موضوعات علمی، سیاسی و جامعه شناسی است که با زبانی ساده و خودمانی مطرح می‌شود. این پادکست کار خود را از آذر ماه سال 1396 با روایت‌گری فرشاد محمودی شروع کرده و تاکنون 48 اپیزود از آن منتشر شده است و بیش از 124 هزار فالوور دارد. اگر اهل دنبال کردن اخبار و اتفاقات گوناگون در دنیای دور و اطراف جهان هستی می‌باشید پادکست دایجست انتخاب مناسبی برای شماست.

۲۰. پادکست آلبوم

برای هر کسی که علاقه‌مند به دنیای موسیقی است، پادکست آلبوم می‌تواند جذاب باشد. در این پادکست به داستان شکل گیری و ساخت آلبوم‌های مختلف موسیقی از خوانندگان مختلف پرداخته می‌شود. زیرا آقای بردیا که گوینده این پادکست است معتقد است هر آلبوم موسیقی، قصه‌ای دارد. در واقع پادکست آلبوم روایتگر داستان ساخت و انتشار آلبوم‌های تاثیرگذار تاریخ موسیقی است. تاکنون از این پادکست 39 اپیزود منتشر شده است و بیش از 45 هزار دنبال کننده دارد.

۲۱. پادکست رادیو کار نکن

اگر دوست دارید که با داستان زندگی آدم‌هایی است که با شغل‌شان زندگی می‌کنند آشنا شوید, پادکست رادیو کارنکن پیشنهاد شنوتو به شماست و در دسته بهترین پادکست های فارسی برای شما قرار می‌گیرد. در این پادکست که به صورت مصاحبه‌ای است. امین آرامش گوینده پادکست کار نکن، در هر اپیزود با افرادی صحبت می‌کند که عاشق کارشان هستند و با آن زندگی می‌کنند. این پادکست به شنوندگان کمک می‌کند تا شغل مورد علاقه خود را پیدا کنند و صرفا فقط به عنوان یک منبع پول‌ساز به شغل خود نگاه نکنند. از این پادکست تاکنون 55 اپیزود منتشر شده است و بیش از 80 هزار فالوور نیز دارد.

۲۲. پادکست رخ

رخ درباره تاریخ است. در این پادکست با افرادی آشنا می‌شویم که باعث تغییراتی در تاریخ شده‌اند و یا بخشی از تاریخ را رقم زده‌اند. باید بدانید که امیر سود بخش گوینده این پادکست ما را نه فقط با کسانی که تاریخ ایران را رقم زده‌اند بلکه با تمام کسانی که در تاریخ تاثیرگذار بوده‌اند آشنا می‌کند. از موضوعات جذاب پادکست رخ می‌توان به داستان زندگی مرکل، داستان زندگی مولانا، داستان زندگی پوتین، امپراطوری عثمانی، زندگی بن لادن و افراد مشهور زیادی اشاره کرد. تاکنون 47 اپیزود از این پادکست منتشر شده است و بیش از 309 هزار فالوور دارد.

۲۳. پادکست جافکری

جافکری یکی دیگر از پادکست های جذاب فارسی است. امیرعلی، خالق این پادکست معتقد است که جافکری جاییست برای فکر کردن. در هر اپیزود امیرعلی با افراد مختلفی صحبت می‌کند. آدم‌هایی که تصمیم گرفتند و انتخاب کردند که معمولی نباشند. از این پادکست تاکنون 83 اپیزود منتشر شده است و بیش از 470 هزار فالوور داد. شنیدن این پادکست را برای کسانی که تصمیم دارند تغییر بزرگی در زندگی خود ایجاد کنند توصیه می‌کنیم.

۲۴. پادکست انسانک

انسانک سلسله جستارهایی شفاهی متکی بر تامل در تجربیات زندگی است که حسام ایپکچی آن را روایت می‌کند. این پادکست از سال 98 متولد شد و آغاز قرنطینه کرونا اصلی‌ترین دلیل شروع این پادکست بود. هر کدام از اپیزودهای این پادکست پیام و مفهومی منحصر به فرد خود را دارد که ترتیب مشخصی برای شنیدن آن نیازی نیست. در هر اپیزود از پادکست انسانک تجربیات ارزشمند حسام ایپچکی را نسبت به موضوعاتی نظیر جهان، خود و باورها خواهید شنید. از این پادکست تا کنون 46 اپیزود منتشر شده است و بیش از 60 هزار فالوور دارد. شنیدن این پادکست را برای کسانی که تصمیم دارند تفکر اساسی راجع به خود و جهان هستی داشته باشند، توصیه می‌کنیم.

۲۵. پادکست رادیو نیست

اگر شنیدن روایت مکان‌هایی که نقش مؤثری در زمانه‌ی خود داشته‌ و در حال حاضر یا نیستند یا اگر هستند تغییر کاربری و نقش داده‌اند، برای شما جذاب است، پادکست رادیو نیست یک انتخاب خوب است. این پادکست روایت مکان‌هایی خاموش است که در عین خاموشی هزار داستان در خود دارند و هر کدام از اپیزودهای آن مانند سفری به اقصی نقاط ایران است که به روایت متفاوت و گیرایی از سوی میزبانان این پادکست است. از این مجموعه تاکنون 32 اپیزود منتشر شده است و بیش از 50 هزار فالوور داد. شنیدن این پادکست را برای کسانی که علاقه ی زیادی به دانستنی‌های جهان اطراف خود دارند توصیه می‌کنیم.

در نهایت بهترین پادکست های فارسی کدامند؟

در این مقاله سعی کردیم تا بهترین و معروف ترین پادکست های فارسی را برای شما دوست داران و علاقه‌مندان به پادکست معرفی کرده و مورد بررسی قرار دهیم. هر چند عواملی مانند شیوایی بیان, موضوعات خوب, سناریو جذاب و… در بهبود کیفیت نقش دارند اما در نهایت این شما هستید که باید بر اساس سلیقه خود, از بین لیست ارائه شده, بهترین گزینه را انتخاب کنید.

شنوتو

یک دنیا شنیدنی

دیدگاهتان را بنویسید