آشنایی با بهترین پادکست های فارسی تاریخی مهم است چرا که پادکست‌های زیادی وجود دارند که شاید ما فرصت آزمون و خطا بین آنها را نداشته باشیم. همچنین اگر تازه به این زمینه علاقه‌مند شده‌اید، پیشنهاد شنوتو به شما شروع از بهترین‌های این حیطه است تا علاقه بیشتری به آنها پیدا کنید.

این روزها پادکست‌ها نوع پرطرفداری از محتوا هستند که با زندگی‌های سریع و شلوغ ما به خوبی سازگاری دارند. زیرا حتی زمانی که مشغول انجام تمیزکاری خانه، مرتب کردن وسایل، رانندگی در ترافیک، پیاده‌روی و… هستید، می‌توانید با گوش سپردن به یک پادکست به لحظات خود رنگی تازه ببخشید و از رنگ تکرار و خستگی خارج کنید. در زندگی‌های مدرن ما شاید زمان کمتری برای مطالعه باشد، اما قطعا بخشی از روز را می‌توان به گوش سپردن به یک پادکست اختصاص داد. پس تا انتهای این متن همراه ما باشید و با برخی از برترین پادکست های تاریخی آشنا شوید.

۱. تاریکخانه تاریخ

این پادکست به پستوهای تاریخی سرک می‌کشد و رویدادهای مهمی که از دوران ناصری تا پایان قاجار رخ داده است را مورد بررسی قرار می‌دهد و در قالب پادکست‌هایی ۳۰ دقیقه تا یک ساعتی برای شنودگان روایت می‌کند.

در پادکست تاریکخانه تاریخ عموما به موضوعات مهمی پرداخته می‌شود که علی‌رقم اهمیت بالایی که در تاریخ داشته‌اند، اما کمتر به آنها اشاره شده است. این پادکست در ۲۶ قسمتی که تا امروز منتشر کرده است، به واسطه روایت جذاب و روانی که دارد مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده و در نتیجه این امر توانسته است که افراد زیادی را با موضوعات تاریخی مهم آشنا سازد.

۲. رادیو قجر تایم

نکته مهم درباره یافتن بهترین پادکست های فارسی تاریخی از دید هر کس این است که این امر بستگی دارد به دوره تاریخی دارد که آن فرد به آن علاقه‌مند است. رادیو قجرتایم بیشتر در ۱۳ اپیزود منتشر شده خود تا امروز به شرح وقایع تاریخی بیشتر مرتبط با ایران و عموما در دوره قاجار و مشروطه پرداخته است. این پادکست با هدف بالا بردن اطلاعات جوانان و نوجوانان امروزی درباره وقایع تاریخی تولید می‌شود اما گوش دادن به آن برای هر فرد علاقه‌مند به تاریخی می‌تواند جذاب باشد.

هر کدام از اپیزودهای حدودا ۱ ساعتی این پادکست حاوی چند روایت کوتاه به همراه یک روایت اصلی است. روایت‌های کوتاه درباره روزشمار تاریخ هستند که به شرح وقایع و توضیح درباره افرادی که سالگرد آنها در نزدیکی تاریخ انتشار پادکست است، می‌پردازد و گاها به موضوعاتی اشاره می‌کند که شاید در کمتر جایی به آنها اشاره شده باشد. این پادکست کمک می‌کند تا با زوایای جدیدی از موضوعات تاریخی آشنا شوید.

۳. پوشه

آیا بررسی اتفاقات تاریخی، آن هم در تاریخ مدرن برای شما جذاب است؟ آیا دوست دارید در مورد اتفاقاتی که مصدق، دونالد ترامپ، صدام حسین و… نقش داشتند و باعث رقم خوردن وقایع مهمی در تاریخ شده‌اند، اطلاعات بیشتری کسب کنید؟ در این صورت پادکست پوشه یک انتخاب مناسب برای شماست.

این پادکست در هر اپیزود حدودا ۱ ساعته خود به بررسی روایت‌های مستندی می‌پردازد یک درباره یک واقعه مهم تاریخی هستند. به بیان دیگر این پادکست به شرح تاریخ و سیاست می‌پردازد، پس اگر علاوه بر تاریخ به اتفاقات سیاسی هم علاقه دارید، از ۸ پوشه‌ای که تا به امروز منتشر شده‌اند، لذت ببرید.

۴. پادکست پاراگراف

یکی دیگر از بهترین پادکست های فارسی تاریخی پاراگراف است. در هر اپیزود از این پادکست شما با بخشی از تاریخ بشریت آشنا می‌شوید. پادکست پاراگراف قصد دارد تا تاریخ را برای ما شرح دهد، به این امید که برای حال و آینده ما مفید باشد. در هر اپیزود از این ۲۴ قسمتی که تا امروز منتشر شده است، به بخشی از دنیای کهن سفر می‌کنیم و تاریخ طولانی از آن نقطه جغرافی را می‌شنویم.

معمولا در پادکست پاراگراف هر ۲ الی ۳ قسمت مربوط به یک بخش از تمدن‌های کهن می‌شوند. از بین‌النهرین گرفته، تا چین و ژاپن در شرق دور و روم باستان و قرون وسطی و سپس تمدن‌های آمریکای جنوبی، همگی بخش‌هایی از تاریخ بشریت هستند که به صورت خلاصه و کوتاه شده برای ما روایت می‌شود. از مزیت‌های این پادکست می‌توان به لحن طنز گوینده و روش روایت داستانی و شیرین آن اشاره کرد که تاریخ را به شیوه‌ای جدید و دلچسب به شما معرفی می‌کند. پس حتی اگر از آن دسته افرادی هستید که همیشه تاریخ برای شما موضوع خسته کننده‌ای به شمار می‌رفته، شاید بتوانید یک فرصت به پاراگراف بدهید تا با شیوه جدیدی شما را با تاریخ بشریت آشنا کند.

۵. راوکست

این پادکست مانند پاراگراف یک دوره تاریخی را شرح نمی‌دهد، بلکه به بررسی یک واقعه و معرفی یک شخصیت تاریخی و یا تاریخ‌ساز می‌پردازد. از ویژگی‌های منحصر به فرد راوکست، روایت جذاب و در عین حال با جزئیات است که نه تنها شما را خسته نمی‌کند، بلکه ترغیب به ادامه دادن تا انتها ماجرا می‌شوید.

در هر یک از ۵۰ قسمت حدودا ۱ ساعتی پادکست راوکست شما با یک واقعه مهم تاریخی و یا یک شخصیت مهم آشنا می‌شوید و از ابعاد مختلف به زوایا نگاه می‌کنید و با موضوع آشنایی پیدا می‌کنید.

بهترین پادکست های فارسی تاریخی

در این متن شنوتو به معرفی و بررسی هر کدام از پادکست‌های تاریخی پرداخته است. هر چند که پادکست‌های زیادی در این موضوع تولید شده‌اند و برای انتخاب پادکست مورد علاقه در زمینه تاریخی، باید موارد متعددی از جمله دوره تاریخی، کشور و حیطه پرداخته شده، موضوعات و نوع نگاه به تاریخ، نحوه روایت و… بررسی شود. در بین این پادکست‌های معرفی شده، پاراگراف به توضیح کلی تاریخ بشریت می‌پردازد و باقی آنها به بررسی یک روایت مشخص، در زمانی خاص می‌پردازند. در نهایت می‌توانید با اطلاعاتی که در این بخش معرفی شده است، پادکست تاریخی مورد علاقه خود را پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید