پادکست آموزشی مفید برای آن دسته از افرادی مناسب است که علاقه به بالا بردن اطلاعات خود دارند اما فرصت کافی برای خواندن کتاب و یا تماشای مستند ندارند. در نتیجه می‌توانند از انبوه پادکست‌های مفیدی که تولید می‌شوند کمک بگیرند تا در زمینه مورد علاقه خود اطلاعات را بالاتر ببرند. در این متن شنوتو با بررسی چندین پادکست، آنهایی که محتوای باکیفیت و آموزشی را در اختیار مخاطبین قرار می‌دهند را معرفی می‌کند تا بتوانید از آنها برای افزایش اطلاعات خود در زمینه‌های مختلف کمک بگیرید.

از مزایای گوش دادن به پادکست می‌توان به این امر اشاره کرد که شما می‌توانید در زمان انجام کارهای تکراری و روتین که گاهی خسته کننده نیز هستند کمک بگیرید تا زمان خود را با لذت بیشتری سپری کنید. همچنین می‌توانید در زمانی کوتاه اطلاعات زیادی را به صورتی خلاصه و مفید در حول یک موضوع دریافت کنید و از زمان خود استفاده مفیدتری داشته باشید. پس اگر از آن دسته افرادی هستید که دغدغه یادگیری و استفاده مفید از زمان را دارند، تا انتهای این متن همراه ما باشید.

۱. پادکست آینه

مسائل خودشناسی از موضوعاتی هستند که بشر امروزی با آنها دست و پنجه نرم می‌کند و اگر بدانیم بسیاری از مسائل و مشکلات ذهنی که با آنها روبرو هستیم، با چاشنی خودشناسی قابل حل هستند، زندگی بسیار شیرین‌تر می‌شود. پادکست آینه نیز از دریچه جدیدی به دنیای خودشناسی نگاه می‌کند و در هر اپیزود حدودا ۲۰ دقیقه‌ای به بررسی و معرفی یک موضوع در این زمینه می‌پردازد و کمک می‌کند تا با نگاهی عمیق‌تر به خود، مسائل را بررسی کنید. پادکست آینه را می‌توان به هر کسی که به دنبال پیشرفت شخصی است معرفی کرد چرا که ما برای رشد فردی، بهبود فرآیند تصمیم‌گیری، درک احساسات و… به شناخت بهتری از خود و توانایی و ضعف‌های ذهنی نیاز داریم.

این پادکست در فضایی مدرن و متفاوت به بررسی عوامل موثر برای شناخت می‌پردازد که در نهایت این شناخت شخصی دستیابی به موفقیت در جنبه‌های مختلف زندگی است که می‌تواند منجر به آرامش، رضایت و شادی بیشتر شود. پس اگر حوصله و یا فرصت خواندن کتاب‌هایی در این زمینه را ندارید، مطمئن باشید که این پادکست به شما کمک می‌کند.

۲. پادکست دایجست

دایجست یکی از قدیمی‌ها و یکی از بهترین پادکست های فارسی است که به معرفی دقیق و پر از جزئیات موضوعات مختلفی می‌پردازد. این موضوعات در دسته‌بندی‌های مختلفی بوده و برای کسانی مناسب هستند که مایل به بالا بردن اطلاعات عمومی خود هستند. در پادکست دایجست شما اطلاعات بسیار متنوعی دریافت می‌کنید که از جمله آنها می‌توان به پیدایش جهان، رمز ارزها، گرمایش جهانی، پولشویی، سرطان و بسیاری دیگر از این موضوعات اطلاعات جدید و کاملی کسب کنید. این پادکست خوش ساخت به صورتی کوتاه و خلاصه، بدون اینکه زمان زیادی هم از شما بگیرد، اطلاعات جامعی را در اختیار شما می‌گذارد.

۳. پادکست بی پلاس

کتاب‌های غیرداستانی شاید جذابیت کمتری در مقایسه با رمان‌ها و داستان‌ها داشته باشند، اما همواره می‌توانند دید ما را به دنیای اطراف گسترده‌تر کنند. در پادکست بی پلاس شما می‌‌توانید خلاصه کتاب‌های غیر داستانی را در حدود ۱ ساعت گوش کنید که با روایت جذاب راوی این پادکست، شما را به خوبی با خود همراه می‌کند. هر چند که این خلاصه کتاب‌ها جایگزین کتابخوانی نیستند، اما راهکار خوبی برای آشنایی با کتاب و دریافت مفهوم اصلی آن به شمار می‌روند.

۴. پادکست اسپارک

تا به حال در باب پیدایش بارکد، کارت اعتباری، کاغذ و.. فکر کرده‌اید؟ موضوعاتی در زندگی ما هستند که به قدری با زندگی امروزی عجین شده‌اند که گاهی فراموش می‌کنیم که روزی وجود نداشتند، اما پادکست اسپارک یک پادکست آموزشی مفید است که با دید جدیدی به موضوع نگاه کرده و درباره پیدایش این موضوعات صحبت می‌کند و روایتی جذاب درباره انسان، ابزار و تکنولوژی را برای ما نقل می‌کند.

این پادکست نیز برای آنهایی که به دنبال کسب اطلاعات مفید و خلاصه هستند، کاربرد دارد. شما می‌توانید مانند یک زنگ تفریح به این محتوا نگاه کنید که در مدتی حدود یک ربع، اطلاعاتی کوتاه و مختصر درباره پیدایش و خلق ابزارهای کاربردی به شما می‌دهد که خود مانند جرقه‌ای برای شکل‌گیری اقتصاد دنیای مدرن بودند. نکته مهم زمان این پادکست آنجاست که می‌توانید وقتی منتظر نوبت در مطب دکتر یا بانک هستید، در ایستگاه اتوبوس و یا در تاکسی، و هر جایی از روز که معطل انجام کاری می‌شوید، یک اپیزود از این پادکست مفید را گوش کنید.

۵. پادکست ناوکست

موضوعاتی مانند نژادپرستی بر زیبایی‌های دنیا و جامعه امروزی بشر سایه انداخته‌اند، اما روشنگری به انسان کمک می‌کند تا بتواند با دیدی باز و بدون هیچ نژادپرستی به دنیا نگاه کند، چرا که اگر هر انسانی از داستان پیدایش بشر و قوانین امروزی دنیا اطلاع داشته باشد، احتمال برتر دیدن نژاد یا قومی به نژاد یا قوم دیگر برای او کمتر می‌شود. پادکست ناوکست نیز با هدف این روشنگری تولید می‌شود به امید روزی که هیچ کس، خود را برتر از دیگر نداند. در واقع ناوکست یک ترجمه مستقل از کتاب انسان خردمند، نوشته یووال هراری است که در پادکست علاوه بر توضیح کتاب، موضوعات فرعی و مرتبط دیگری نیز به آن اضافه شده است. در مجموع این پادکست کمی بیش از یک کتاب صوتی معمول است و راهکار خوبی برای آشنایی با سیر تکاملی انسان مدرن امروزی به شمار می‌رود.

۶. پادکست اکوبوک

مینی بوک‌ها یا کتاب‌های خلاصه شده راهکار خوبی هستند تا با جان و مفهوم یک کتاب آشنا شوید. هر چند که عموما تمامی مطالب ذکر شده در یک کتاب می‌توانند مفید باشند، اما حداقل برای افرادی که اهل کتابخوانی هستند فرآیند تصمیم‌گیری را راحت‌تر می‌کنند. در پادکست اکوبوک شما می‌توانید خلاصه کتاب‌های اقتصادی، مدیریتی و مرتبط با استارت‌آپ‌ را در گوش کنید و در هر اپیزود حدودا نیم ساعتی با موضوع کلی کتاب آشنا شوید.

پادکست آموزشی مفید

هر چند ممکن است افراد اهداف مختلفی برای گوش دادن به یک پادکست داشته باشند که از جمله آنها می‌توان به تفریح، تمدد اعصاب، انگیزه بیشتر و…اشاره کرد. با این حال گفته می‌شود که بیش از ۷۴ درصد از مردم به پادکست گوش می‌کنند تا چیزهای جدیدی بیاموزند به همین دلیل هم پادکست آموزشی زیادی وجود دارند، اما اینکه یک پادکست در عین جذابیت بتواند آموزنده هم باشد یک مزیت خوب است تا بتوانید در حالی که از آن لذت می‌برید، اطلاعات خود را نیز افزایش دهید.

همچنین پادکست گوش دادن، در هر موضوعی، می‌تواند به فعالیت بخش‌های مختلف مغز شما کمک کند. پس می‌توان گفت حتی اگر علاقه‌ای به پادکست‌های آموزشی هم ندارید، هر نوع پادکستی می‌تواند حداقل برای تقویت ذهن شما مفید باشد. استفاده از پادکست‌های موجود در این لیست نه تنها به اطلاعات و دانش شما اضافه می‌کند، بلکه برای تقویت ذهنی هم مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید