4 حلقه اصلی زنجیره پادکست کدامند؟ به بیان دیگر ساخت یک پادکست ۴ موضوع اساسی دارد که در زیر معرفی شده و در ادامه به بررسی دقیق و کامل این موارد می‌پردازیم.

  1. پادکستر (Podcaster)
  2. سرویس میزبانی پادکست (Hosting)
  3. فیدخوان (Podcatcher)
  4. شنونده (Listener)

اولین و مهم‌ترین حلقه زنجیره: پادکستر

پادکستر کسی است که دانش، اطلاعات و یا تجربه خود را از طریق یک فایل صوتی با جهان به اشتراک می‌گذارد.

پادکسترها راجع به موضوعات مورد علاقه خود اغلب به تنهایی یا در برخی موارد به صورت گروهی صحبت می‌کنند و مکالمه خود را در قالب یک فایل صوتی (معمولاً یک فایل MP3) ضبط می‌کنند.

حلقه دوم: سرویس میزبانی پادکست (Podcast Hosting)

سرویس میزبانی پادکست، میزبانی فایل و فید RSS را برای پادکست شما فراهم می‌کند. در ادامه هر دو این عملکرد را با جزئیات بیشتری بررسی می‌کنیم.

میزبانی پادکست: پادکست‌ها مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی هستند که به طور کلی نیاز به فضا و پهنای باند زیادی برای ذخیره‌سازی دارند. با این حال، سرورهای وب سایت شخصی فضای ذخیره سازی مورد نیاز برای فایل‌های صوتی به این بزرگی را ندارند.

پس سایت‌ها یا سرویس‌های میزبانی پادکست، فضایی را برای ذخیره فایل‌های صوتی به شما ارائه می‌دهند تا مخاطبان شما بتوانند به راحتی آن‌ها را بشنوند و یا دانلود کنند.

فید RSS: سرویس‌های میزبانی فید RSS را برای پادکست تولید می‌کنند. “RSS” مخفف “Rich Site Summary” است. به عبارت ساده، فید RSS یک فایل متنی با تمام اطلاعات مربوط به پادکست شما است.

هر بار که یک پادکستر یک فایل MP3 جدید را روی هاست قرار می‌دهد، RSS با آخرین اطلاعات به روز می‌شود و خلاصه‌ای از اطلاعات پادکست را به حلقه بعدی در زنجیره یعنی فیدخوان (Pod-Catcher) ارائه می‌دهد.

سایت‌های میزبانی همچنین گزارش‌های تحلیلی در مورد شنوندگان شما، ابزارهای بازاریابی برای رشد مخاطبان و گزینه‌های اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی را نیز ارائه می‌دهند.

تاکنون بیش از 7000 نفر پادکست خود را در شنوتو آپلود کرده‌اند که بیش از 500 کانال پادکست، از RSS FEED  و سرویس میزبانی شنوتو استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که تمامی امکانات ارائه شده به برنامه سازان(پادکستر) در شنوتو رایگان است پس همین الان کانال پادکست خود را بسازید.

حلقه سوم از 4 حلقه اصلی زنجیره پادکست: فیدخوان (Pod-Catcher)

Pod-catcher برنامه‌ای است که می‌تواند هر پادکستی را در در فضای وب دریافت کند و به شنونده ارائه دهد.

برای اینکه تمام این موارد اتفاق بیفتد، پادکستر باید فید RSS خود را در Pod-Catcher قرار دهد.

 پادکچرها پادکست‌های مختلف را برای انتخاب به شنونده ارائه می‌دهند و شنونده پادکستی که می‌خواهد را انتخاب می‌کند و شروع به شنیدن می‌کند.

شنوتو نمونه‌ای از پادکچر است.

آخرین حلقه این زنجیره: شنونده

در حالی که پادکستر خالق پادکست است، شنونده مصرف کننده آن است. شنونده با ساخت یک حساب کاربری در اپلیکیشن‌هایی مثل شنوتو می‌تواند پادکست مورد علاقه خود را دنبال کند و بشنود.(دانلود اپلیکیشن اندروید شنوتو)

شنونده می‌تواند پادکست مدنظر خود را دنبال کند (Subscribe) تا اگر در کانال پادکست مورد نظر محتوای صوتی جدیدی اضافه شد، او از طریق نوتیفیکیشن مطلع شود.

شنیدن و دنبال کردن پادکست کار ساده‌ای است. تنها کافیست که یکی از اپلیکیشن‌های پادکست فارسی مثل شنوتو را دانلود کنید و در آن پادکست محبوب خود را جستجو کنید.

بیایید برای درک بهتر، موارد گفته شده را در قالب یک مثال بررسی کنیم

پادکستی با موضوع غذاهای هندی را در نظر بگیرید.

پادکستر: یک زن خانه‌دار هندی که می‌خواهد دانش خود را در مورد غذاهای هندی با مخاطبان در سراسر جهان به اشتراک بگذارد. او در مورد دستور العمل‌های غذاهای هندی با جزئیات صحبت می‌کند و همان را در خانه خود ضبط می‌کند تا یک پادکست بسازد.

سرویس میزبانی: او پادکست خود را در یک پلتفرم میزبانی آنلاین مانند Buzzsprout یا PodBean قرار می‌دهد و فید RSS خود را به iTunes می‌دهد.

فیدخوان: iTunes در نقش فیدخوان(Pod-catcher)، فید RSS پادکست را می‌خواند و آن را در دسترس همه در جهان قرار می‌دهد.

شنونده: یک دختر جوان در آلمان که در آخرین سفر خود به هند مجذوب غذاهای هندی شده است و می خواهد چیزهای بیشتری در مورد آن بداند. او آن را در iTunes جستجو می کند و پادکست Indian Housewife را پیدا می کند.

او آن را دوست دارد و آن کانال پادکست را دنبال می‌کند. حالا هر بار که یک قسمت جدید آپلود می‌شود، آیتونز به طور خودکار آن را فراخوانی می کند!!

یک پلتفرم پادکست واقعا قدرتمند است، زیرا افرادی که هرگز یکدیگر را ندیده یا ملاقات نکرده‌اند ولی علایق مشترکی دارند می‌توانند با هم یاد بگیرند، لذت ببرند و رشد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید