در این مقاله به مزایای شنیدن پادکست پرداخته‌ایم و با مطالعه این مقاله شما می‌توانید با فواید شنیدن پادکست آشنا شوید. در دنیای امروز، وسعت زمینه‌های یادگیری دائما در حال پیشرفت است و صنعت پادکست یکی از مهم‌ترین فرصت‌های یادگیری و توسعه فردی را فراهم کرده است. هر روزی که زودتر به مسیر شنیدن پادکست بپیوندید برای شما فرصت شناخت دنیای جدید و بهتری فراهم می‌شود. از مزایای شنیدن پادکست می‌توان به جنبه‌های مختلفی اشاره کرد ولی در این مقاله سعی کرده‌ایم تا کامل‌ترین مزایا را برایتان بنویسیم.

 

مزایای شنیدن پادکست

پادکست مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی دیجیتال است که برای دانلود یا گوش دادن از طریق اینترنت در دسترس قرار می‌گیرد. هر پادکست به صورت صوتی ضبط می‌شود و توسط میزبانی ارائه می‌شود که درباره یک داستان، واقعه تاریخی، بیوگرافی، خبر و یا گزارش صحبت کرده است.

1. آموزش آسان

دریایی از محتوا در تمام پادکست‌های جهان وجود دارد که شما به راحتی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین مزایای شنیدن پادکست، آموزش آسان از طریق گوش دادن به پادکست‌ها در حوزه‌های مختلف و مطابق با سلیقه‌ی خودتان است. پادکست‌ها انواع مختلفی دارند که شما بر اساس علاقه و نیاز خودتان می‌توانید آن‌ها را انتخاب و گوش کنید. همچنین اگر فقط نیم ساعت وقت دارید می‌توانید بخشی از یک پادکست را گوش دهید و بخش دیگر را (در صورت بیشتر از نیم ساعت بودن) به زمان دیگری موکول کنید. دسترسی به دنیای پادکست‌ها و انواع موضوعات در برنامه‌های مختلفی مثل شنوتو بسیار آسان است.

2. گوش دادن همزمان با کارهای روزمره

یکی از نقاط قوت محتوای صوتی این است که می‌توان همزمان با انجام کارهای روزمره مثل ورزش کردن، تمیز کردن خانه، استراحت و پیاده‌روی آن را شنید. برخلاف محتوای تصویری که در آن تمرکز بیشتری برای دریافت محتوا لازم است، پادکست‌ها که محتوای صوتی محسوب می‌شوند این قابلیت را دارند که لابه‌لای روزمرگی‌های ما جای بگیرند و ما را به دریای محتوا وصل کنند. شما می‌توانید همزمان که مشغول تمیزکردن ظرف‌ها هستید به پادکست مورد علاقه‌ی خودتان گوش دهید. در دنیایی که هر روز به مشغله‌های زندگی روزمره اضافه می‌شود پادکست‌ها پل تعادلی بین این مشغله‌ها و زندگی آرام هستند.

 

بیشتر بخوانید: بهترین پادکست های فارسی

3. یادگیری مستقیم از کارشناسان مرتبط با حوزه‌ی علاقمندی‌ شما

در صنعت پادکست این مزیت وجود دارد که شما می‌‍توانید مطالب مورد نیاز خودتان را مستقیم از کارشناسان مربوط به آن حوزه بشنوید و این پل ارتباطی بین شما و متخصصان را آسان می‌کند. هرپادکست با توجه به موضوع مورد فعالیتش از منابع یا کارشناسان معتبری استفاده می‌کند که شما را به اهداف احتمالی در آن حوزه می‌رساند.

4. یک تمرین عالی برای شروع کتاب خواندن

گوش دادن به پادکست‌ها دقیقا مانند خواندن یک کتاب در یک روز است. اگر فردی هستید که به خواندن کتاب علاقه دارید اما محتوای متنی یا تهیه‌ی کتاب فیزیکی برایتان سخت است، پادکست‌ها انتخاب بی نظیری در این حوزه هستند زیرا در دسته بندی‌های مختلف، محتوای مشابه و بعضا خلاصه‌ای از کتاب‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند.

5. مضرات دنیای تصویر را ندارد (مراقب چشمان خود باشید)

این روزها همه از تاثیر تلوزیون‌ها و مانیتورها بر چشم انسان مطلعند. تماشای مداوم تلوزیون برای سلامتی چشم و حتی مغز ما مضر است بنابراین، شنیدن پادکست تا حد زیادی می‌تواند جایگزین مناسبی باشد زیرا گوش دادن باعث می‌شود قوه‌ی تخیل شما بیشتر درگیر شود و این برای مغز شما مفید است. بنابراین برای سلامتی چشم‌ها و تحریک قوه‌ی تخیل خودتان همین حالا گوش دادن به پادکست‌ها را شروع کنید.

6. گوش دادن به پادکست آسان‌تر از خواندن متن معادل آن است

ممکن است برای هر کدام از ما در زندگی پیش آمده باشد که با کتاب قطوری مواجه شدیم که خواندن آن برای‌مان سخت و وقت‌گیر باشد اما دنیای پادکست‌ها این مسئله را آسان کرده است. خیلی از متون وقت‌گیری که در دنیا وجود دارد توسط پادکست‌ها چکیده‌وار و به صورت خلاصه تولید شده‌اند که علاقمندان به این حوزه‌ها می‌توانند به راحتی آن‌ها را بشنوند. علاوه بر این، خواندن محتوای متنی فشار زیادی بر چشمان ما وارد می‌کند. پس شما می‌توانید همین حالا کتاب صوتی و یا پادکست مورد علاقه‌ی خود را در شنوتو جستجو کنید و آن را بشنوید.

7. حمایت از کسب و کارهای کوچک

بسیاری از پادکست‌هایی که در ابتدا تولید می‌شوند صاحب یک برند نوپا یا کسب و کار کوچک هستند که با گوش دادن به این دسته از پادکست‌ها می‌توانید از آن‌ها حمایت کنید یا خیلی از این کسب و کارها به صورت اسپانسر در پادکست‌هایی با شنونده بیشتر وجود دارند که با گوش دادن به آن‌ها به ترویج و توسعه این کسب و کارها کمک خواهید کرد.

8. پادکست‌ها نقش موثری در یادگیری دانش آموزان کم توان دارند

دانش آموزانی که از لحاظ بینایی یا اختلالات مغزی دچار آسیب هستند می‌توانند از پادکست‌ها به عنوان یک محرک خوب برای رشد و یادگیری یا وسیله‌ی کمک آموزشی استفاده کنند زیرا روش‌های سنتی برای این نوع از دانش آموزان دشوار است.

نتیجه گیری

یکی از مهم‌ترین مزایای شنیدن پادکست آن است که پادکست‌ها در دنیای امروز حجم وسیعی از اطلاعات را پوشش داده‌اند که منبعی مناسب جهت استفاده برای انواع تحقیقات، آموزش‌ها و یادگیری و سرگرمی هستند. شما می‌توانید در جهت افزایش سطح آگاهی، توسعه فردی، آشنایی با دنیای مدرن و حمایت از کسب و کارها و یا توسعه‌ی برند خودتان پادکست‌ها را برای شنیدن انتخاب کنید. از امروز شنیدن پادکست را در برنامه روزانه زندگی خود قرار دهید و از دنیای شنیدنی ها لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید