همه پادکسترها از این موضوع به خوبی مطلعند که مهمترین کار بعد از ضبط پادکست، تدوین و آماده‌سازی فایل صوتی مورد نظرشان است. در این بخش به معرفی 5 نرم افزار کاربردی ساخت پادکست می‌پردازیم. زیرا در همین مرحله است که ذوق و هنر تدوینگران، به روایت آب‌وتاب می‌دهد و شنونده‌ را تا انتهای داستان همراه میسازد.

تدوین پادکست مثل نوعی پیرایش و آرایش عمل کرده و بخش‌های اضافی که به جذابیت محتوای شما کمکی نمی‌کند را از بین می‌برد. اینکار باید با دقت و وسواس کافی انجام شود تا بتوانیم یک فایل استاندارد و باکیفیت را به عنوان خروجی نهایی برای مخاطبان خود منتشر کنیم.

در این مقاله از فایده‌ و اهمیت تدوین پادکست صحبت نخواهیم کرد، بلکه یه قدم جلوتر گذاشته و برای شما ابزارهای کاربردی‌ای که در مسیر تدوین می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید را معرفی خواهیم نمود. این نرم‌افزارها به طور خاص برای سیستم عامل ویندوز ساخته شده اند (البته که نسخه موبایل بعضی از این اپلیکیشن‌ها نیز در دسترس است) و با لپ‌تاپ و کامپیوتر قابل استفاده هستند.

معمولا پروژه‌های تدوین پادکست، از نظر حجمی سنگین نیستند و از طرفی نیازی هم به سخت‌افزارهای بسیار قوی و عجیب‌وغریب ندارند. پس از بابت اجرا شدن این نرم‌افزارها نگران نباشید زیرا تا حد خوبی قابلیت اجرای روان روی کامپیوترهای متوسط امروزی را دارا هستند.

نرم افزارهای تدوین پادکست

پیش از معرفی نرم‌افزارهای تدوین پادکست لازم به ذکر است که شما می‌توانید با هر کدام از آن‌ها که راحت‌تر هستید، کار کنید. تقریبا همه این برنامه‌ها امکانات و عملکرد مشابهی دارند و شاید بزرگترین تفاوت آن‌ها در تجربه کاربری آن‌ها خلاصه می‌شود. البته که برخی، از امکانات ویژه‌ای برخوردارند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

Audacity

شاید ساده‌ترین برنامه‌ای که با کمک آن بتوانید فایل پادکست خود را سروسامان بدهید، Audacity باشد. این نرم‌افزار به دلیل سادگی و دسترسی خوب و راحت به امکانات مورد نیاز برای تدوین پادکست، یکی از گزینه‌های محبوب تدوینگران صداست. بسیاری از حالت‌های پیشفرضی که Audacity در اختیار کاربر قرار می‌دهد، از پرکاربردترین افکت‌ها و امکانات است.

همچنین صفحه اصلی برنامه که در آن پروژه شما اجرا می‌شود، به سادگی هرچه تمام‌تر طراحی شده تا کاربر با سیل اطلاعات و افکت‌ها گیج نشود و به راحتی کار خود را به اتمام برساند. تدوین پادکست یک فرآیند زمانبر است پس مدیریت زمان و بالا بردن سرعت تدوین یکی از مهم‌ترین دلایلی است که می‌توان به Audacity اعتماد کرد.

 

این مطلب را نیز بخوانید: آموزش ویرایش صدا با نرم افزار ادوبی ادیشن

Adobe Audition

ادوبی آودیشن یک نرم‌افزار تخصصی و جامع برای ویرایش صدا و همچنین تدوین پادکست شما است. منظور از تخصصی بودن این برنامه، مکمل بودن آن با برنامه دیگر شرکت ادوبی یعنی Adobe Premiere بوده که می‌تواند بخش تدوین و طراحی صدای پروژ‌ه‌های تصویری را به خوبی پوشش دهد.

اما اشتباه نکنید! این برنامه مختص تدوین صدای فیلم نیست. بسیاری از کاربران و تولیدکنندگان پادکست برای تدوین‌های حرفه‌ای‌تر و استفاده از امکانات ویژه Audition از آن استفاده می‌کنند. رابط کاربری Audition در ابتدا کمی پیچیده بنظر می‌رسد اما به مرور زمان و آشنایی بیشتر شما با محیط کاری نرم‌افزار، کار کردن با آن ساده می‌شود.

یکی از قابلیت‌های جذاب این نرم‌افزار، توانایی اضافه کردن VSTهای اپلیکیشن‌های دیگر (افزونه‌های مورد استفاده برای تدوین یا ساخت صدا) است. شما با کمک این ویژگی می‌توانید از امکانات چند نرم‌افزار، تنها در یک نرم‌افزار Adobe Audition بهره‌مند شوید.

iZotope RX

شاید نام آیزوتوپ را کمتر در حوزه تدوین صدا شنیده باشید، اما مطمئن باشید که پس از آشنایی با این نرم‌افزار کاربردی قطعا یکی از کاربران ثابت آن خواهید بود. iZotope  یکی از جامع‌ترین نرم‌افزارها در حوزه ویرایش و اصلاح صداست. همانطور که می‌دانید فایل‌های صوتی همیشه با کیفیت بالا و بدون اشکال ضبط نمی‌شوند و همین موضوع فرآیند تدوین پادکست را با چالش مواجه می‌کند.

آیزوتوپ با ویژگی‌های متنوعی که برای اصلاح صدای شما فراهم کرده، می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت پادکست شما داشته باشد. حذف نویز کلیپ، حذف فرکانس‌های مزاحم، اکولایزرهای حرفه‌ای، حذف فاصله‌های بین جملات و … تنها بخشی از امکانات این نرم‌افزار کاربردی است.

تنها چالش استفاده از iZotope  نداشتن یک فضای Multitrack (چندشاخه یا چند کاناله) برای اضافه کردن صداهای مختلف مانند موسیقی یا مونولوگ‌ یا صداهای دیگر به پادکست شما است. راه‌حل ساده برای این چالش آن است که تدوین را در این فایل انجام بدهید و هماهنگی و تنظیم پادکست خود را در نرم‌افزارهای دیگری که در همین مقاله نیز به آنها اشاره کردیم، انجام دهید.

Sound Forge

اگر به تدوین تخصصی پادکست علاقه دارید، یک داشبورد اختصاصی برای در اختیار داشتن ابزارها و افکت‌های صوتی برای شما امری ضروری است. یک بخش که تمام ویژگی‌های موردنظر برای شروع تدوین فایل شما را فراهم کند. چنین مزایایی را قطعا می‌توانید در نرم افزار Sound Forge پیدا کنید.

این برنامه، رابط کاربری پیچیده‌ای ندارد. همه‌چیز روبروی چشمان شماست. فقط لازم است که با ابزارها و روش‌های تدوین پادکست آشنا باشید تا با هوشمندی تمام از امکانات این برنامه بسیار کاربردی بهره‌مند شوید. تنها مسئله موجود در هنگام استفاده از Sound Forge، شلوغی پنجره‌ها و بخش‌های منسوب به افکت‌های صوتی، پلاگین‌های مسترینگ و ابزارهای ویرایش صداست که ممکن است کمی فضای کاری شما در برنامه رو شلوغ کند. اما در نهایت، این برنامه نیز می‌تواند تجربه تدوین پادکست را برای شما آسان کند.

Adobe Premiere

اگر شما یک تدوینگر صدا هستید، احتمالا از دیدن Adobe Premiere در این لیست تعجب کردید. واقعیت آن است که همچنان برخی از پادکسترها از پریمیر برای تدوین صدا استفاده می‌کنند.

البته که انتخاب نرم‌افزار برای تدوین، کاملا امری سلیقه‌ای بوده و هیچ حکم کلی نمی‌توان برای آن صادر کرد، اما با یک مقایسه ساده می‌توانید تفاوت‌ها و مزیت‌هایی که ابزارهای تخصصی تدوین صدا در اختیارتان قرار می‌دهند را مشاهده کنید. همچنین علاوه‌بر محیط تخصصی، توانایی فراخوانی، مدل عملکردی برنامه و حجم و فشاری که به کامپیوتر شما وارد می‌شود در هر کدام از این برنامه‌ها متفاوت است.

جمع‌بندی

هدف از پرداختن به این موضوع، آشنایی بیشتر مخاطبان پادکست با نرم‌افزارهای تدوین صدا است. هر کدام از این برنامه‌ها، به تنهایی توانایی پاسخگویی به نیاز شما را دارند، اما از آنجایی که به هر دلیلی ممکن است کار با یک برنامه برای شخصی راحت‌تر باشد، ما نیز تلاش کردیم تا برنامه‌های معروف این زمینه را به شما معرفی کنیم تا با گزینه های انتخابی بیشتری شروع به کار کنید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید