اجتناب از 5 اشتباه رایج در ساخت پادکست کمک می‌کند تا پادکست‌های جذاب‌تری داشته باشید. ورود به صنعت پادکست برخلاف صنایعی مثل سینما و فیلم‌سازی، محدودیت‌های کمی دارد، به این معنی که هرکسی می‌تواند در نهایت پیام خود را در مورد موضوع مورد علاقه‌اش از طریق یک پلتفرم میزبانی پادکست، منتشر کند اما زمانی در ساخت پادکست موفق عمل خواهید کرد که کارهایی را که سایر پادکسترها خیلی خوب انجام نمی‌دهند و یا به اشتباه انجام می‌دهند را بررسی کنید و سعی کنید خودتان آن‌ها را بهتر انجام دهید.

خوشبختانه شما می‌توانید با اجتناب از این اشتباهات، خود را برای داشتن یک پادکست موفق آماده کنید.

برای شروع، ما تعدادی از اشتباهات رایجی که پادکسترها مرتکب می‌شوند را بررسی کرده‌ایم تا به شما بگوییم که در مسیر ساخت و تولید پادکست از انجام چه کارهایی پرهیز کنید.

1- انتظارات غیرواقعی

Unrealistic-expectations

از همان ابتدا، مهم است که انتظارات درستی در مورد آن چه که با داشتن پادکست به دست می‌آورید داشته باشید و بدانید که موفقیت در صنعت پادکست کاری زمان‌بر است و نیاز به استمرار دارد چون ممکن است در همان ابتدای کار پادکست شما پر شنونده نباشد. شما باید برای تولید پادکست و استمرار در آن، شور و اشتیاق لازم را داشته باشید و برای رسیدن به هدفتان سخت کار کنید. انتظار نداشته باشید که پادکست‌تان فقط به دلیل آن که رویای داشتن یک پادکست موفق را دارید، با اقبال عمومی مواجه شود. برنامه ریزی کنید و تمام تلاش خود را برای رسیدن به هر نقطه عطف انجام دهید و دائماً پیشرفت خود را در طول مسیر بررسی و مرور کنید.

2- عدم شناخت از جایگاه خود

position

به یاد داشته باشید در همین لحظه که در حال مطالعه این مطلب هستید، صدها هزار پادکست در حال شنیده شدن هستند و احتمالا تعدادی از آن‌ها موضوعی مشابه با موضوع پادکست شما دارند. بنابراین به جای این که از رقابت دلسرد شوید، همه‌ی پلتفرم‌های احتمالی پادکست را بررسی کنید و پادکست‌های مشابه خود را پیدا کنید. یکی از 5 اشتباه رایج در ساخت پادکست عدم شناخت جایگاه خود است. پس بررسی کنید که چه چیزی پادکست شما را منحصر به فرد می کند؟ آیا شما همان مسیری را طی می کنید که بقیه افراد فعال در این حوزه طی می‌کنند؟ تنها راه برای اطمینان از برجسته بودن این است که به پادکست‌های دیگر مانند پادکست خود گوش دهید و از آن‌ها نیز یاد بگیرید.

 

3- کیفیت صدا کمتر از حد مطلوب

microphone

یکی از رایج‌ترین دلایلی که شنوندگان، پادکست‌ها را رها می‌کنند، کیفیت صدای آن‌هاست. اغلب به شما می‌گویند که می‌توانید یک پادکست را فقط با تلفن همراه خود تولید کنید! این کار ممکن است از نظر فنی درست باشد، اما امروزه افراد زیادی به پادکست‌ها گوش می‌دهند و آن‌ها انتظار یک تجربه شنیداری و کیفیت حرفه‌ای را دارند. به بیان ساده‌تر، فرض کنید که تلویزیون خود را روشن کرده‌اید و تصویر آن مبهم است، احتمالاً آن کانال را تغییر خواهید داد! بنابراین کیفیت صدای پادکست شما در نگه‌داشتن یا فراری دادن مخاطب‌هایتان نقشی کلیدی دارد.

4- انتخاب موضوعات گسترده

اگر ساختار پادکست خود را برای مثال بر روی کسب‌وکار تنظیم کنید و در چند قسمت بعد راجع به ازدواج و روابط صحبت کنید، شکی نیست که مخاطبان و شنوندگان خود را از دست خواهید داد! شنوندگان شما به این دلیل شما را دنبال می‌کنند که موضوع خاصی که به آن علاقه‌مند هستند را پوشش می‌دهید و به دنبال یافتن ارزش از محتوای شما هستند. با این حال، اگر به دلیل تغییر موضوع کلی، نتوانید با محتوای خود به سؤالات آن‌ها پاسخ دهید، دلیلی برای شنیدن و دنبال کردن شما وجود ندارد.

 

این مطلب را نیز بخوانید: استاندارهای اولیه ساخت پادکست خوب

 

5- نداشتن شور و اشتیاق 

شنوندگان می‌دانند و متوجه می‌شوند که آیا شما ساخت پادکست را با اشتیاق و از روی علاقه انجام می‌دهید یا صرفا فقط به این دلیل که دیگران آن را انجام می‌دهند شما هم تصمیم به انجامش گرفته‌اید. هر زمان که احساس کردید انگیزه اصلی خود را از دست داده‌اید، سعی کنید دلیل شروع پادکست در وهله اول را به خاطر بیاورید. شاید برای این بوده که احساس می‌کردید موضوع خود را دوست دارید و هدف‌تان اشتراک گذاری آن با سایر افراد هم‌فکر و علاقمند بوده است. هر چه که هست، آن را نگه دارید، پرورش دهید و از آن برای تقویت کیفیت و موفقیت پادکست خود استفاده کنید. فراموش نکنید که شنوندگان می‌توانند تشخیص دهند که چه زمانی نسبت به پادکست خود بی تفاوت هستید!

 

بررسی 5 اشتباه رایج در ساخت پادکست

در این مطلب سعی کردیم اشتباهات رایجی که اغلب پادکسترها مرتکب می‌شوند را بررسی کنیم تا شما با رعایت این نکات به موفقیت در این صنعت پرطرفدار دست پیدا کنید. در ادامه به مرور این اشتباهات می‌پردازیم:

  1. انتظارات غیرواقعی
  2. عدم شناخت از جایگاه خود
  3. کیفیت صدا کمتر از حد مطلوب
  4. انتخاب موضوعات گسترده
  5. نداشتن شور و اشتیاق

دیدگاهتان را بنویسید