پرداختن به استانداردهای اولیه ساخت پادکست خوب مهم است، هرچند در دنیای شنیدنی ها صفتی به نام خوب و بد وجود ندارد و چیزی که این دو را از هم متمایز می‌کند عاملی به نام سلیقه‌ است.

به اندازه‌ی تمام آدم‌های روی کره زمین، سلیقه وجود دارد. پس این عاملی به اسم سلیقه‌ است که یک موسیقی یا پادکست یا هر محتوای شنیداری دیگری را به گوش ما خوب یا بد جلوه می‌دهد.

درهر حوزه‌ای که فعالیت می‌کنید استانداردهایی وجود دارد که محتوای ایده‌آل و به اصطلاح خوبِ آن مجموعه را می‌سازد. مثلا در ساخت موزیک، کوک خواندن خواننده، رعایت فواصل موسیقیایی توسط نوازنده‌ها، آکوستیک محیط ضبط موسیقی و موارد زیاد دیگری وجود دارد که استاندارد ساخت یک موزیک حرفه‌ای را تشکیل می‌دهد. اما اگر تا به‌ حال در ذهنتان به این سوال برخورد کرده‌اید که در صنعت پادکست چه مواردی باعث به وجود آمدن این استاندارد می‌شود، این مقاله به شما کمک می‌کند تا پاسخ سوال‌تان را پیدا کنید.

1-فن بیان

podcast

فن بیان یک مسئله‌ی گسترده با پیچیدگی‌های خاص خود است ولی در صنعت پادکست، فن بیان یک قاعده‌ی کلی دارد. قبل از پرداختن به آن، بهتر است به چند سوالی که احتمالا ذهن شما را درگیر کرده است بپردازیم.

  • آیا باید در کلاس‌های گویندگی ثبت نام کنم؟
  • باید در دوره‌ی فن بیان شرکت کنم؟
  • کدام استاد را انتخاب کنم؟

اگر برای پیدا کردن جواب این سوال‌ها به دنبال راه‌حل هستید، باید بدانید که برای ساخت یک پادکست خوب احتیاجی به پیداکردن جواب هیچکدام از این سوالات ندارید. فن بیان خوب در پادکست به معنی توانایی در انتقال مطالب به بهترین، شیواترین و گیراترین شکل ممکن است.

 به عبارت ساده‌تر، ما باید بتوانیم با بیان و صدای خود که مهم‌ترین ابزار در ساخت پادکست به حساب می‌آید، مطالبی که قصد ارائه‌ی آن را داریم را به نحوی بیان کنیم که مخاطب با بیشترین درک از مطلب، تا انتهای اپیزود ما را همراهی کند. حال اگر ما صدای خوبی داشته باشیم و یا درکلاس‌های فن بیان شرکت کرده باشیم چه؟ آیا تاثیر خاصی در روند کار می‌گذارد؟ جواب این سوال به طور واضح این است که صدای خوب و فن بیان قوی برای شما یک امتیاز مثبت و یک نقطه قوت محسوب می‌شود و می‌تواند شما را یک پله از بقیه‌ی پادکسترها جلوتر ببرد اما این موضوع به تنهایی لازمه‌ی ساخت یک پادکست نیست. بنابراین، اگر از نظر خود صدای خاصی ندارید و از طرفی علاقه‌ی زیادی به تولید پادکست و وارد شدن در این حوزه را دارید، توصیه‌ی ما به عنوان یک عضو فعال در صنعت پادکست این است که همین امروز ایده های ذهنی و نقشه‌ی راه‌ احتمالی‌تان را بر روی کاغذ بنویسید و با خواندن این مقاله تا انتها، ساخت یک پادکست حرفه‌ای را آغاز کنید

2-داشتن سناریو و تسلط بر روی محتوا

content

اولین قدم و مهم‌ترین موضوع در تولید یک پادکست خوب، تسلط کافی بر محتوایی ا‌ست که انتخاب می‌کنید و این یکی از موارد مهم در زمینه استانداردهای اولیه ساخت پادکست خوب است. به جرات می‌توان گفت که انتخاب موضوع مناسب با توجه به دانش و مهارت شما، یکی از مهم‌ترین عوامل استمرار و ماندگاریِ پادکست شما است. تسلط کافی بر محتوایی که ارائه می‌دهید نقطه وصل شما با شنوندگان است. داشتن یک نقشه راه مناسب یا سناریو نویسی برای پادکست‌تان، می‌تواند تا حد زیادی به میزان تسلط شما در روند پیشبرد پادکست‌تان کمک کند. مشخص کردن نقطه‌ی شروع، پایان، موسیقی‌ها، مصاحبه‌ها، نکات و…، باعث به وجود آمدن یک قالب منظم برای پادکست شما می‌شود. برای نوشتن سناریو لازم نیست محتوای پادکست خودت‌تان را کلمه به کلمه بنویسید بلکه می‌توانید صرفا به نوشتن یک سری نکات بسنده کنید. بنابراین یکی از مهم‌ترین موارد دیگری که استاندارد یک پادکست خوب را می‌سازد سناریونویسی و تسلط بر محتواست.

3-ویراش و تدوین پادکست

edit

یکی از مباحث مهمی که جزء استانداردهای یک پادکست خوب محسوب می‌شود، کیفیت ضبط صدا و نحوه‌ی ویرایش صدا است که در مقاله‌های بعدی به طور مفصل به آن می‌پردازیم.

یکی از ویژگی‌هایی که به حرفه‌ای شدن پادکست شما کمک می‌کند ویرایش آن و تدوین درست و اصولی است. به عنوان مثال اگر پادکست شما فضاهای خالی زیادی داشته باشد یا سر و صدای محیط به طرز آزاردهنده‌ای در آن وجود داشته باشد، باعث نارضایتی شنونده و از دست دادن آن‌ها می‌شود. زیرا مخاطب نمی‌تواند از محتوایی که شما ارائه می‌دهید درک درستی داشته باشد یا به عنوان مثال اگر از موسیقی مناسبی برای محتوای ارائه شده استفاده نکنید، شنونده نمی‌تواند با موضوع شما ارتباط برقرار کند. تصور کنید موضوع پادکست شما روانشناسی است و در آن از موسیقی هیپ هاپ استفاده کرده‌اید! قطعا اگر مخاطب شما با همچین نمونه‌ای روبه‌رو شود، شما برای او یک تجربه‌ی شنیداری ناموفق ایجاد کرده‌اید. بنابراین توصیه می‌کنیم که یک نرم‌افزار ساده برای ویرایش فایل‌های صوتی را یاد بگیرید تا در حد معمول از امکاناتِ ساده‌ای مثل برش ،کپی کردن‌، متصل کردن و ادغام کردن فایل‌ها برای ساخت پادکست‌تان استفاده کنید.

4-هویت بصری

انتخاب لوگوی مناسب برای پادکست و هر اپیزود، نه تنها یکی از نکات مهم در ساخت پادکست خوب به حساب می‌آید بلکه یک چالش خیلی خوب برای شمایی است که تصمیم به شروع ساخت پادکست گرفته‌اید. تمام خلاقیت‌تان را به کار ببندید تا یک جلوه‌ی بصری خوب برای پادکست‌تان انتخاب کنید. اولین چیزی که بعد از مشاهده‌ی نام پادکست به چشم می‌آید، لوگویی(هویت بصری) است که برای پادکست‌تان انتخاب کرده‌اید. مخاطبان‌تان به وسیله‌ی این تصویر می‌توانند شما را در هر پلتفرم انتشار پادکستی پیدا کنند. تصاویر گرافیکی می‌توانند روح پادکست شما را تشکیل دهند و به شما در برندسازی نیز کمک کنند.

5-تعامل و استمرار در تولید

یکی از چالش‌هایی که ممکن است با آن مواجه شوید انتها داشتن موضوع شماست. ممکن است بعد از چند ماه که از تولید پادکست‌تان می‌گذرد، ناچار به توقف آن شوید. فراموش نکنید که استمرار و تعامل در تولید پادکست می‌تواند امضای ماندگاریِ آن باشد و یکی از مهم‌ترین موارد در استاندارد ساخت پادکست به شمار می‌آید. همچنین شما می‌توانید از راه‌های مختلفی با مخاطب خود تعامل برقرار کنید. مثل: نظرسنجی در پادکست‌، ری اکشن کاربر به پادکست‌تان و  … از مخاطبان خود بخواهید تا نظرات و انتقادهایشان را با شما مطرح کنند و در آخر سعی کنید تا این احساس را ایجاد کنید که جامعه‌ی مخاطبین شما در پیشرفت پادکست شما نقش مهمی ایفا می‌کنند.

خلاصه‌ای درباره استانداردهای اولیه ساخت پادکست خوب

هیچ موفقیتی یک شبه به دست نمی‌آید و برای به ثمر نشستن تلاش‌ و پادکست‌تان باید صبور باشید. گاهی پس از گذشت چند ماه از پادکست‌تان، سیر صعودی و موفقیت در آن نمایان می‌شود که این حقیقت بر تمامی سازندگان موفق این حوزه پوشیده نیست. در این مطلب با پنج عامل موثر برای داشتن یک پادکست خوب آشنا شدیم:

  1. فن بیان(انتقال محتوا)
  2. داشتن سناریو و تسلط روی محتوا
  3. ویرایش و تدوین پادکست
  4. هویت بصری
  5. تعامل و استمرار در تولید

دیدگاهتان را بنویسید