پادکست چیست؟ در جواب این سوال باید گفت که پادکست مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی دیجیتال است که برای دانلود یا گوش دادن از طریق اینترنت با استفاده از یک اپلیکیشن پادکست، در دسترس قرار می‌گیرد. هر فایل صوتی که به اصطلاح به آن اپیزود گفته می‌شود درون یک کانال پادکست در یک سایت یا اپلیکیشن میزبان (podcast hosting) مانند پلتفرم شنوتو بارگزاری می‌شود. پس در واقع هر کانال پادکست شامل چندین اپیزود با موضوع دلخواه شما می‌باشد.

یکی از ویژگی‌های مهمی که پادکست را از رادیوها یا مقاله‌های صوتی موجود در اینترنت متمایز می‌کند، این است که به هر کانال پادکست یک RSS FEED تعلق می‌گیرد. RSS feedها توسط اپلیکیشن‌های میزبان پادکست مانند شنوتو به کانال‌ها نسبت داده می‌شوند که مهم‌ترین مزیت آن این است که وقتی پادکست خود را در یک میزبان بارگزاری می‌کنید، فید RSS باعث می‌شود که محتوای کانال شما در پادگیرها (اپلیکیشن‌های پادکست خوان) مانند کست باکس، گوگل پادکست، اپل پادکست و.. قرار بگیرد. این مزیتی است که دسترسی به کانال شما را برای مخاطبانتان راحت تر می‌کند.

پادکست‌ها معمولا توسط فرد یا افرادی که مجری یک گفتگو هستند، داستان‌ها را روایت می کنند و یا اخبار گزارش می‌دهند میزبانی می‌شوند و به سازنده هر پادکست، پادکستر یا برنامه ساز گفته می‌شود.

پادکست‌ها می‌توانند موضوعات مختلفی اعم از مدیریت و کارآفرینی، روانشناسی و جامعه، کمدی و سرگرمی، تاریخ و هنر، سبک زندگی و …. داشته باشند اما پادکست‌ها در دسته بندی کلی خود به دو نوع پادکست انفرادی و پادکست گروهی تقسیم می‌شوند که مدل‌های بسیار زیادی بر اساس نوع اجرای پادکست وجود دارد اما از متداول‌ترین روش‌های اجرای پادکست می‌توانیم به 5 نوع دسته‌بندی زیر اشاره کنیم:

  1. روایی داستانی
  2. روایی غیرداستانی
  3. مصاحبه ای
  4. میزگرد
  5. مونولوگ

حال به این سوال می‌پردازیم که تاریخچه‌ی پادکست چیست؟

کلمه‌ی پادکست از ترکیب دو کلمه‌ی ipod  و broadcast به وجود آمده است. این اصطلاح توسط روزنامه‌نگاری به نام بن همرسلی در سال 2004 ابداع شد. اولین آی پاد در سال 2001 به بازار عرضه شد ولی سه سال بعد یعنی در سال 2004 آدام کری (Adam Curry) به همراه دیو واینر (Dave Winer) طرحی پیاده سازی کردند که پخش برنامه‌های رادیویی آنلاین را از طریق اینترنت مستقیما در آی پادها امکان پذیر می‌کرد.

در واقع واینر تکنولوژی RSS FEED ( Really Simple Syndication) را طراحی کرد و آدام برنامه‌ی یک ipodder را کدنویسی کرد که می‌توانست فایل‌های صوتی را از طریق فید به آی پاد انتقال دهد و اینجا بود که برای اولین بار توانستند فایل‌های صوتی را در هر زمان و مکانی پخش کنند و دیگر نیاز به این که یک برنامه را در ساعت مقرری در رادیو بشنوند نبود و از اینجا بود که کم کم رسانه پادکست در دنیا رونق پیدا کرد و در اکتبر همان سال اولین شرکت ارائه دهنده خدمات پادکست به نام Libsyn.com به وجود آمد.

سوالات پر تکرار مخاطب‌ها

در این بخش و پس از پاسخ به سوال پادکست چیست، به برخی از سوالات پرتکراری که افراد درباره پادکست دارند می‌پردازیم. پس اگر یک تازه وارد در دنیای پادکست هستید، این سوالات می‌توانند به شما کمک کنند.

آیا پادکست ها رایگان هستند؟

اغلب پادکست‌ها در فضای اینترنت رایگان هستند اما پادکست‌هایی هم وجود دارند که به صورت اختصاصی در پلتفرم‌هایی(مانند شنوتو) هستند و برای شنیدن آن‌ها باید اشتراک خرید. به عنوان مثال پادکست کاما، پادکست زنان تبهکار، پادکست اکوبوک، پادکست آینه و پادکست مهره پی جزو پادکست‌های بهادار شنوتو می‌باشند که برای شنیدن آن‌ها باید اشتراک شنوتو پلاس تهیه کنید.

بهترین اپلیکیشن‌های پادکست چیست؟

از محبوب‌ترین برنامه‌های خارجی که بیشترین کاربران را دارد می‌توان به اپل پادکست یا گوگل پادکست اشاره کرد و اگر یک برنامه برای شنیدن همزمان پادکست و موسیقی می‌خواهید، اسپاتیفای جزو بهترین گزینه‌هاست و اگر به دنبال داشتن یک برنامه شامل کتاب صوتی و پادکست هستید، Audible یک انتخاب عالی است. اما محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها از دیدگاه کاربران ایرانی، شنوتو و کست باکس می‌باشند.

روش‌های درآمدزایی از پادکست چیست؟

پادکسترها می‌توانند به روش‌های مختلفی درآمدزایی کنند اما متداول‌ترین روش کسب درآمد از اسپانسر است، به این صورت که پادکستر اسم برند اسپانسر را در ابتدا، وسط یا انتهای اپیزود با لحن صمیمی و دوستانه بیان می‌کند. روش‌های دیگر شامل افلیت مارکتینگ یا پادکست‌های بهادار و یا درخواست حمایت مالی به صورت مستقیم از شنوندگان است.

پادکست نتورک یعنی چه؟

پادکست نتورک‌ها  شرکت‌های تولید پادکست هستند که به صورت تخصصی به تولید و جمع آوری پادکست می‌پردازند که از مشهور‌ترین پادکست نتورک‌ها میتوان به شرکت Gimlet Media و Crooked Media اشاره کرد.

جالب است بدانید شنوتو اولین و تنها پادکست نتورک فارسی زبان در جهان است.

جمع بندی:

  • به مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی دیجیتال که برای دانلود یا شنیدن از طریق اینترنت با استفاده از یک اپلیکیشن پادکست در دسترس قرار می‌گیرد، پادکست می‌گویند.
  • پادکست‌ها می‌توانند موضوعات مختلفی اعم از مدیریت و کارآفرینی، روانشناسی و جامعه، کمدی و سرگرمی، تاریخ و هنر داشته باشند اما به طور کلی به دو نوع پادکست انفرادی و پادکست گروهی تقسیم می‌شوند.
  • کلمه‌ی پادکست از ترکیب دو کلمه ی ipod  و broadcast  توسط روزنامه نگاری به نام بن همرسلی در سال 2004 به وجود آمده است.
 

دیدگاهتان را بنویسید