برای پاسخ به سوال چطور از پادکست کسب درآمد کنم؟ باید با انواع روش‌های درآمدزایی از پادکست آشنا شوید، چرا که راه‌های زیادی برای این هدف وجود دارند. تفاوتی ندارد که نگاه شما به پادکست یک تفریح و پرداختن به علاقه شخصی باشد و یا هدف بلند مدتی برای تبدیل آن به یک حرفه اصلی داشته باشید، در نهایت اگر پادکستی تولید می‌کنید و یا قصد ساخت پادکست را دارید شنوتو به شما پیشنهاد می‌کند تا با این روش‌های درآمدزایی آشنا شوید.

 

نکاتی که برای کسب درآمد از پادکست باید مد نظر داشته باشید

پادکست در اکثر موارد رایگان است و مخاطبین برای استفاده از آن هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. برای کسب درآمد از پادکست مد نظر داشته باشید که از قسمت اول امکان کسب درآمد را ندارید. در واقع تولید پادکست مانند کاشتن یک درخت است. وقتی درختی را می‌کارید از روز اول انتظار به بار نشستن آن را نخواهید داشت. پس برای افرادی که در کنار سوال چطور از پادکست کسب درآمد کنم؟ به دنبال کوتاه‌ترین زمان برای کسب درآمد هستند ساخت پادکست راه مناسبی به نظر نمی‌رسد.

برای تولید پادکست و کسب درآمد از آن هم به صرف زمان و انرژی است و برای این موضوع باید صبر و حوصله به خرج دهید. بخش زیادی از تولید پادکست به دلیل علاقه است، برخی دیگر از افراد هم با اهدافی مانند برند شخصی این کار را انجام می‌دهند. در نتیجه اگر صرفا هدف شما کسب درآمد است، پیشنهاد می‌کنیم روش دیگری را امتحان کنید.

به طور خلاصه نکات کسب درآمد از پادکست در موارد زیر خلاصه می‌شوند:

  • صبر داشته باشید
  • محتوای باکیفیت تولید کنید
  • از طریق شبکه‌های اجتماعی برای جذب مخاطب تلاش کنید
  • استمرار در تولید را فراموش نکنید

 

چطور از پادکست کسب درآمد کنم؟

اما به طور کلی در دوره دیجیتال که ما در آن زندگی می‌کنیم، که مخاطب سرمایه است و پادکست یک محتوای غنی است که پتانسیل جذب کاربران زیادی را دارد. با وجود اینکه ساخت پادکست می‌تواند کاری زمان‌بر باشد اما برای علاقه‌مندان به این حوزه می‌تواند کاری جذاب و سرگرم کننده باشد و به یک سرگرمی درآمدزا نیز تبدیل شود. روش‌های متعددی برای کسب درآمد از پادکست وجود دارند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

1.      لینک کمک مالی

بخش زیادی از مخاطبین پادکست قدردان زحمات پادکسترها هستند و برخی نیز از روش‌های مالی برای حمایت از پادکست، استقبال می‌کنند. با توجه به موارد گفته شده یکی از معمول‌ترین روش‌ها برای کسب درآمد از پادکست قرار دادن لینک دونیشن یا کمک مالی است. برای این کار می‌توانید از یک پلتفرم مانند حامی باش استفاده کنید و لینک حمایت از پادکست خود را از طریق پادکست اعلام کنید. اما توجه داشته باشید که تاکید زیاد برای کمک مالی می‌تواند حس منفی در مخاطبین شما ایجاد کند. رقم کمک‌های مالی شاید کم باشند اما وقتی دایره مخاطبین شما گسترش پیدا کند، رقم‌های کوچک در کنار هم مبالغ بزرگتری را می‌سازند.

2.      تبلیغات اسپانسری

منظور از تبلیغات اسپانسری آنهایی هستند که در بین مطالب پادکست پخش می‌شوند. عموما ۳ جایگاه تبلیغ در هر پادکست در نظر گرفته می‌شود، یکی اول، یکی وسط و دیگری در پایان پادکست. برای بازخورد بهتر پیشنهاد می‌شود که بیش از ۲ برند در هر اپیزود تبلیغ نشوند و همچنین حداقل ۳ اپیزود برای هر برند در نظر گرفته شود. این تبلیغات به دو شکل انجام می‌شوند:

  • پادکستر یک متن را با لحن و شیوه بیان خود در مورد برند ضبط کند.
  • یک تیزر تبلیغاتی در پادکست پخش شود.

هر دو روش‌های ذکر شده می‌توانند مفید باشند اما باید نوع تبلیغ بر اساس ویژگی‌های مختلفی انتخاب شود که شامل ویژگی‌های پادکست، شیوه بیان پادکستر و ویژگی‌های نام تجاری است.

3.     آپلود پادکست به صورت فایل بهادار

شما می‌توانید از طریق پنل برنامه‌سازان شنوتو فایل خود را به صورت بهادار آپلود کنید. در این صورت در ازای هر بار شنیده شدن فایل مبلغی به صورت خودکار به حساب شما در شنوتو افزوده می‌شود.

 

چگونه برای پادکست اسپانسر جذب کنیم؟

عموما اولین پاسخ به سوال «چطور از پادکست کسب درآمد کنم؟» جذب اسپانسر است. اما این کار چندان هم ساده نیست. در ادامه دو روشی که برای جذب اسپانسر وجود دارد را مطرح می‌کنیم:

·         جذب تبلیغات مستقیم

زمانی که کاربران کافی برای تبلیغات داشتید، می‌توانید از طریق اعلان در شبکه‌های اجتماعی و یا اعلان در پادکست خود، کاربران را از امکان تبلیغات در پادکست خود مطلع کنید. همچنین می‌توانید پیشنهاد تبلیغات خود را به دوستان و آشنایانی که کسب‌وکار دارند بدهید. در نظر داشته باشید که پیشنهاد تبلیغات را زیاد مطرح نکنید. اما در برنامه تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی خود و همچنین یک بار در هر اپیزود از پادکست خود اعلام کنید.

·         استفاده از یک پلتفرم برای تبلیغات

پلتفرم‌هایی مانند شنوتو هستند که امکان سفارش تبلیغات را برای شما فراهم می‌کنند. شنوتو یکی از این بسترهای تبلیغاتی است که ارتباط شما را با پادکست‌های مختلف ممکن می‌سازد. این روش برای جذب مخاطب بهتر است چرا که شنوتو به شما کمک می‌کند تا با اسپانسرهای بیشتری در ارتباط باشید که از نظر موضوعی و یا جامعه هدف هم با محتوای شما مرتبط هستند.

 

چرا برای تبلیغات اسپانسری از شنوتو استفاده کنیم؟

در بین پلتفرم‌های گوناگونی که در زمینه تبلیغات پادکست فعالیت می‌کنند، شنوتو یکی از قدیمی‌ترین‌ها است و در ادامه به معرفی برخی از ویژگی‌های می‌پردازیم که آن را به انتخاب بهتری تبدیل می‌کند:

  1. شنوتو تنها پلتفرم ایرانی است که که در سال‌ها به صورت تخصصی به پادکست پرداخته است و بیش از ۸۰۰۰ کانال پادکست در پلتفرم آن قرار دارند.
  2. داشبورد شنوتو آمار دقیق و حرفه‌ای هر اپیزود در اختیار شما می‌گذارد که برای پادکستر و کارفرما مفید است.
  3. شما می‌توانید از مشاوره رایگان تبلیغاتی شنوتو توسط کارشناسانی با اشراف کامل به فضای پادکست فارسی بهره‌مند شوید.
  4. شنوتو دسترسی به برنامه سازان را برای شما راحت‌تر می‌کند.
  5. از طریق تبلیغات در پادکست شنوتو می‌توانید به راحتی به بیش از ۵۰۰ پادکستر فارسی دسترسی داشته باشید.

 

برای تولید پادکست چه هزینه‌هایی نیاز است؟

مهم‌ترین هزینه‌ای که برای ساخت پادکست صرف می‌شود، زمان است. شما باید زمانی را به تولید محتوا و نوشتن سناریو یا سرفصل‌ها اختصاص دهید. اما در کنار زمان شما در ساده‌ترین حالت به یک میکروفون و اتاقی ساکت نیاز دارید تا نقش یک استودیو را داشته باشد. بسیاری از پادکست‌های معروف هم هنوز با استفاده از همین امکانات ضبط می‌شوند.

شما می‌توانید از شنوتو به عنوان پلتفرمی برای آپلود پادکست خود استفاده کنید و به صورت کاملا رایگان و بدون صرف هزینه برای هاست و میزبانی در هزینه‌های پادکست خود صرفه‌جویی کنید.

اما اگر اتاق آرام و ساکتی در خانه خود ندارید یا ترجیح می‌دهید از تجهیزات با کیفیت بالا استفاده کنید تا نتیجه کار حرفه‌ای‌تر باشد، می‌توانید از طریق استودیو شنوباکس برای تولید پادکست اقدام کنید. شنوباکس به جز تجهیزات ضبط تمامی اقدامات مورد نیاز در زمینه تدوین و آماده‌سازی فایل‌های شما را نیز انجام می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید