این روزها صحبت از دلایل موفقیت علی بندری در صنعت پادکست فارسی از جمله موضوعاتی است که پادکسترهای زیادی به دنبال پاسخ آن هستند. چرا که پادکست‌های چنل بی و بی پلاس از این پادکستر، همواره به عنوان گزینه‌هایی خوب و پرطرفدار در بین شنوندگان به شمار می‌روند و بسیاری نیز به دنبال معرفی پادکست مشابه چنل بی هستند.

مسلماً یکی از مهم‌ترین عناصر، مهارت‌های ارائه دهنده میزبان است و به همین دلیل است که علی بندری در این صنعت به نامی شناخته شده تبدیل شده است. هرچند که این یک مهارت است و چیزی نیست که یک شبه تحقق پیدا کند، اما در ادامه شنوتو به بررسی برخی از عوامل مهم در موفقیت این محتوا می‌پردازد.  به بهبود مستمر به عنوان میزبان پادکست با ما صحبت کرد. او گفت:

 

5 دلیل موفقیت پادکست چنل بی و بی پلاس

پیدا کردن یک پادکست خوب همیشه هیجان‌انگیز است و معمولا برای هر کسی که اهل پادکست است، حداقل یکی از دو پادکست علی بندری در کتابخانه‌ش قرار دارد. اگر قصد شروع یک پادکست را دارید و به دنبال فرمول موفقیت برای آن هستید و یا پادکستری هستید که قصد بهبود محتوای خود را دارید، در ادامه به دلایل موفقیت علی بندری در صنعت پادکست فارسی پرداختیم که می‌توانند کمک کننده باشند.

 

1.      انتخاب موضوع خوب

مهم‌ترین بخش برای یک پادکست، انتخاب موضوع و روش ارائه است. برای اینکه پادکست خوبی را شروع کنید، باید با بقیه متفاوت باشید و از کپی بپرهیزید. برای این امر اول باید یک موضوعی انتخاب کنید که چیزهای جدیدی را به شنوندگان ارائه دهد. همچنین به یاد داشته باشید که پادکست‌های خوب حول یک ایده یا مفهوم ساخته می‌شوند و به آن پایبند هستند. آنها سعی نمی‌کنند همه شنوندگان را راضی کنند.

برای انتخاب موضوع مناسب ابتدا باید مطمئن شوید که دقیقاً مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند. تحقیقات خود را انجام دهید و داده‌های خود را جمع آوری کنید. در پادکست‌های علی بندری یک موضوع محوری و پرمخاطب انتخاب شده و همواره به آن پایبند است.

بعد از انتخاب یک موضوع کلی خوب برای پادکست، باید برای هر اپیزود به دنبال موضوعاتی جذاب باشید. این موضوع باعث می‌شود تا هر اپیزود شما برای مخاطبین ارزش شنیدن داشته باشد.

2.      مهارت داستان‌سرایی

پادکست‌های خوب از داستان‌های خوب متولد می‌شوند، این یک نکته ساده اما کلیدی است. منظور ما از داستان‌های خوب، داستان‌هایی هستند که شنیدن آنها لذتبخش است و این لذت عموما از نحوه بیان آنها سرچشمه می‌گیرد و به طور قطع داستان‌هایی که علی بندری روایت می‌کنند بسیار شنیدنی و جذاب هستند. داستان‌سرایی خوب توجه شنونده را حفظ می‌کند و شانس بازگشت شنوندگان را افزایش می‌دهد. محتوای مفرح و سرگرم کننده همیشه بیشتر در بین شنوندگان طرفدار دارد. نحوه گفتار، تغییر تن صدا و شیوه بیان همگی از موضوعات مهم در این بخش هستند که باید به آن توجه شود.

3.      ارزش محتوایی

چه هدف پادکست شما آموزش و اطلاع‌رسانی باشد و چه سرگرمی، معمولاً شنوندگان به سمت محتوایی جذب می‌شوند که اطلاعات جدیدی را به آنها منتقل کند. علی بندری نمونه خوبی است که دریابید حتی اگر موضوع پادکست شما جنایی هم باشد، همچنان می‌توانید موضوعات جدیدی را در بین داستان به شنونده معرفی کنید و اطلاعات عمومی آنها را افزایش دهید.

پس به عنوان میزبان، باید سعی کنید تا جایی که می توانید سرگرم کننده و در عین حال آموزنده باشید. هر دو ویژگی دست به دست هم می‌دهند. اگر تنها کاری که انجام می دهید اطلاع رسانی باشد و از وظیفه خود برای سرگرم کردن غافل شوید، ممکن است محتوای شما خسته کننده شود.

4.      استمرار در تولید

استمرار در تولید راه خوبی برای جذب مخاطبین بیشتر است. اگر مدت زمان زیادی را بدون فعالیت باشید، به خصوص در شروع کار، در طول مسیر شنوندگان زیادی را از دست خواهید داد. علی بندری و تیم او از اولین افرادی بودند که چند سال گذشته به صورت مستمر در صنعت پادکست فعالیت داشتند و رشدی صعودی و پیوسته را تجربه کردند. شاید بتوان فعالیت چند ساله مستمر را یکی از نکات مهم در موفقیت او دانست.

5.      کیفیت ساخت خوب

بسیاری از پادکست‌هایی که علی رقم محتوای خوب، مخاطبین کمی دارند، دارای کیفیت ساخت پایینی هستند. کیفیت صدای بد، عدم ویرایش فایل صوتی و مواردی از این دست موجب خستگی گوش می‌شوند و مخاطب را از دنبال کردن آن دلسرد می‌کنند. خبر خوب این است که شما با صرف هزینه نه چندان زیاد و فقط با تهیه اندکی تجهیزات می‌توانید پادکست خوبی تولید کنید. پس اگر روی تجهیزات مناسب سرمایه گذاری کنید و زمان لازم را برای تولید اپیزودهای با کیفیت بالا و صدای حرفه‌ای صرف کنید، فوراً از بسیاری از رقبا جلوتر خواهید بود.

نکته بعدی که در این بخش ساخت اهمیت دارد، انتخاب نام و کاور مناسب برای پادکست و هر اپیزود است. کاور و نام اولین نکاتی هستند که به کمک آنها مخاطب جذب می‌شود. پس برای انتخاب نام هر اپیزود و کاور آن زمان کافی صرف کنید.

 

دلیل موفقیت علی بندری در صنعت پادکست فارسی به طور خلاصه

علی بندری در طی سال‌های فعالیت خود ثابت کرده است که کیفیت محتوای هر اپیزود اهمیت دارد و هرگز کیفیت را فدای کمیت و تولید سریع‌تر اپیزود نکرده است. آنچه در نهایت مخاطب می‌شنود محتوایی با کیفیت و غنی است که به طور کامل به جزئیات موضوع پرداخته و با شیوه روایت جذاب پادکستر همراه شده است. فایل‌هایی که در عین طولانی بودن هرگز خسته کننده نیستند و به دلیل نحوه ارائه محتوا تا لحظه آخر مخاطب را با خود همراه می‌کنند. در نهایت نیز ویرایش و تدوین مناسبی داشته و بخش‌های اضافه و… حذف شده و در جای مناسب از موسیقی‌ها و صداهای خوب استفاده شده است. همه این‌ها در کنار هم پکیجی جذاب ساخته‌اند که به موفقیت پادکست‌ها منجر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید