این روزها که گوش کردن به فایل‌های صوتی به بخشی از روزمره ما تبدیل شدند، برای برنامه سازان پاسخ به سوال چگونه کتاب صوتی بسازیم؟ اهمیت پیدا کرده است.

همیشه گوش دادن به صدای فردی که برای ما کتاب بخواند جذاب بوده، این را از داستان‌های زمان کودکی به یاد داریم. کتاب صوتی هم در واقع کتاب‌های خوانده شده‌ای هستند که با صدای بلند خوانده شده و ضبط می‌شوند در نتیجه به جای خواندن متن در یک صفحه، شنوندگان می‌توانند متنی را که برایشان خوانده می‌شود را گوش کنند. در گذشته این فایل‌ها را عموما در دستگاه‌های مختلف مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها یا پخش‌کننده‌های MP3 پخش می‌کردند و در فرمت‌های مختلفی مانند سی‌دی در دسترس بودند اما این روزها با استفاده از پلتفرم‌هایی نظیر شنوتو روی گوشی هوشمند خود می‌توانید در هر زمان و مکانی به فایل‌های صوتی خود دسترسی داشته و از آنها استفاده کنید.

در این کتاب‌ها اغلب با استفاده از صداپیشگان حرفه‌ای، جلوه های صوتی و موسیقی استفاده می‌شود تا تجربه شنیداری بهبود پیدا کند. کتاب‌های صوتی روشی جایگزین برای مصرف کتاب برای افرادی هستند که ترجیح می‌دهند به جای خواندن گوش کنند، یا برای کسانی که فرصت کافی مطالعه ندارند و ترجیح می‌دهند از کتاب‌ها در حین انجام چند کار یا در حال حرکت لذت ببرند.

 

چرا یک کتاب صوتی بسازیم؟

برای آن دسته از افرادی که به دنبال پاسخ به سوال چگونه کتاب صوتی بسازیم؟ هستند، چرایی آن نیز موضوع مهمی است. لازم به ذکر است که این مبحث ارائه روشی جدید برای تجربه کتاب برای مخاطبان است. این فایل‌ها روش جدیدی برای تجربه کتاب‌ها ارائه می‌کنند و می‌توانند در مقایسه با خواندن یک کتاب فیزیکی دیدگاه متفاوتی درباره محتوا ارائه دهند. کتاب‌های صوتی همچنین می‌توانند شامل جلوه‌های صوتی، موسیقی و سایر عناصر برای بهبود تجربه شنیداری باشند. به کمک این روش می‌توانید به مخاطب گسترده‌تری دست پیدا کنید که ترجیح می‌دهند به جای خواندن، کتاب‌ها را گوش کنند. از طرفی برای افرادی که دغدغه آموزش افراد را دارند، یک تجربه یادگیری جذاب تر ایجاد می‌کند. برای محتوای آموزشی یا غیرداستانی، فایل‌های صوتی می توانند تجربه یادگیری خوبی را ارائه دهند. گوش دادن به اطلاعاتی که با صدای بلند خوانده می شود می تواند به حفظ و درک مطلب کمک کند.

اما برای شخص شما ایجاد درآمد اضافی می‌کند. این روش می‌تواند برای نویسندگان، ناشران و سایر تولیدکنندگان محتوا مناسب باشد. محبوبیت این نوع از محتوا در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است و انتظار می‌رود بازار آنها همچنان به رشد خود ادامه دهد. همجنین به تقویت برند شخصی شما کمک کرده و نوعی بازاریابی به شمار می‌رود. ساخت آنها به تقویت برند شما کمک کند و می‌تواند به عنوان یک ابزار تبلیغاتی ارزشمند برای سایر محصولات یا خدمات شما باشد.

 

این مطلب را نیز بخوانید: چگونه پادکست بسازیم؟

 

چگونه کتاب صوتی بسازیم؟

ساخت یک کتاب با فرمت صوتی شامل چندین مرحله است که به عنوان اولین قدم این است که کتابی را انتخاب کنید که دوست دارید آن را به عنوان کتاب صوتی ضبط کنید. ممکن است بخواهید کتابی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید، یا فکر می کنید برای مخاطبان مورد نظر شما جذابیت زیادی دارد. پس از آن باید مطابق مراحل زیر عمل کنید:

1.      ضبط صدا:

برای این بخش نیاز به یک استودیو دارید و یا اینکه می‌توانید به کمک یک میکروفون باکیفیت کار را به انجام برسانید. در نهایت مهم است که فضایی آرام و با صدای آکوستیک برای ضبط انتخاب کنید.

2.      ویرایش صدا:

پس از ضبط صدا، باید فایل ها را ویرایش کنید تا هرگونه نویز اضافی، مکث یا اشتباه حذف شود. برای انجام این کار می توانید از نرم افزارهای ویرایش استفاده کنید. برای این امر می‌توانید مطلب آموزش ویرایش صدا با نرم افزار ادوبی ادیشن را مطالعه کنید. همچنین ممکن است برای جذابیت بیشتر می‌توانید از افزودن موسیقی و جلوه‌های صوتی استفاده کنید.

3.      انتشار کتاب صوتی:

می توانید فایل‌های خود را از طریق کانال های مختلفی مانند خرده فروشان آنلاین، وب سایت خود یا از طریق یک سرویس میزبانی پادکست توزیع کنید. برای این امر می‌توانید به صورت رایگان از بستر شنوتو استفاده کنید و سپس فایل خود را به صورت بهادار آپلود کنید تا به ازای هر بار شنیده شدن، هزینه‌ای به صورت خودکار به حساب شما اضافه شود.

از آنجایی که مراحل انتشار هر دو مورد پادکست و کتاب صوتی مشابه یکدیگر است، می‌توانید از این آموزش برای این بخش استفاده کنید: چطور پادکست منتشر کنیم؟

 

شنوباکس در این مسیر به شما کمک می‌کند

کتاب های صوتی منبعی برای سرگرمی و آرامش هستند و می توان از آنها در محیط های مختلف لذت برد. آنها روشی راحت و لذت‌بخش برای استفاده از محتوای کتاب ارائه می‌دهند و می‌توانند مزایای آموزشی و سرگرمی مختلفی داشته باشند.

اما به خاطر داشته باشید که با وجود تمام توضیحاتی که در مورد پاسخ به چگونه کتاب صوتی بسازیم، منتشر کردیم، تولید یک کتاب صوتی با کیفیت بالا می‌تواند فرآیندی زمان‌بر باشد و ممکن است به مهارت‌های فنی نیاز داشته باشد. ممکن است همکاری با یک تهیه کننده حرفه ای کتاب صوتی یا استخدام صداپیشگان برای کمک به فرآیند ضبط و ویرایش مفید باشد. شنوباکس به عنوان زیرمجموعه‌ای از شنوتو در تمامی مراحل ساخت تا انتشار یک کتاب همراه شماست. برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید