اگر سوال چگونه پادکست بسازیم؟ ذهن شما را مشغول کرده است، در این متن شنوتو یک راهنمای کامل ارائه کرده تا مسیر شما را هموار کند. پادکست یکی از صورت‌های نوظهور محتوا است که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است و هر روز در محبوبیت بیشتری در بین مخاطبین پیدا می‌کند. چرا که با زندگی سریع و شهری ما به خوبی همخوانی دارد. شما می‌توانید این فایل‌های صوتی را در زمان‌های مختلف روز، به جای آهنگ گوش کنید. عموما از کتاب‌های صوتی طرفداران بیشتری دارند چرا که نسبت به کتاب صوتی کوتاه‌تر هستند و برای هر موضوع و زمینه‌ای چندین پادکست وجود دارد، در نتیجه هر فردی با هر سلیقه‌ای می‌تواند تعداد زیادی پادکست گوش کند.

این راهنمای مرحله به مرحله تمامی اقداماتی که باید در زمینه ساخت پادکست انجام دهید را به طور کامل توضیح دادیم و در تمام راه با شما همراه هستیم تا هر آنچه که برای این راه نیاز را بشناسید و اولین قدم ساخت پادکست خود را مطمئن و محکم بردارید، پس همراه ما باشید.

 

چگونه پادکست بسازیم؟

برای شروع یک پادکست نیازی به تخصصی خاص و یا صرف هزینه زیادی ندارید. کافی است که علاقه داشته باشید و بتوانید زمانی را برای انجام کارهای آن اختصاص دهید. در این راهنما شنوتو روش شروع کار از پله اول و پیش بردن آن را به شما توضیح می‌دهد.

1.      مشخص کردن جامعه هدف

در مرحله اول باید یک موضوع کلی برای پادکست خود در نظر بگیرید و حیطه آن را مشخص کنید. سپس بر اساس هدفی که برای تولید پادکست مشخص کردید، یک جامعه مخاطبین را در نظر بگیرید. آشنایی با جامعه مخاطبین کمک می‌کند تا بتوانید بر اساس سلیقه و علایق آنها پیش بروید.

انتخاب دقیق موضوع کمک می‌کند تا در تعیین جامعه هدف خود بهتر عمل کنید. انتخاب موضوع دقیق شاید مخاطبین را محدود کند، اما کمک می‌کند تا ارتباط بهتری با مخاطبینی که دقیقا جامعه هدف شما هستند داشته باشید. به چند موضوع زیر دقت کنید که به جای پرداختن به طیف وسیعی از موضوعات، به یک مفهوم خاص پرداخته شده است:

  • حوزه سلامتی: تغذیه سالم
  • حوزه جنایی: قاتلین سریالی
  • حوزه کسب‌وکار: شروع یک کسب‌وکار کوچک
  • و…

2.      تعیین نام و هویت بصری

نام در کنار هویت بصری که لوگو یا کاور پادکست را شامل می‌شود، از اولین عوامل ایجاد جذابیت برای مخاطب است. به همین پس از یافتن ایده برای تولید پادکست، آشنایی با سلیقه مخاطبین نقش مهمی برای یک انتخاب مناسب دارد. برای اینکه تاثیر اولیه خوبی روی مخاطبین داشته باشید، یک نام جذا در نظر بگیرید و کاور یا لوگو را با رنگی متناسب با موضوع پادکست خود انتخاب کنید. برای این منظور می‌توانید از روانشناسی رنگ‌ها نیز کمک بگیرید.

3.      تولید محتوا

در حالی که پادکست‌ها راه خوبی برای آگاهی بخشیدن به جامعه هستند و از طریق آنها می‌توانید یک موضوع حتی پیچیده را توضیح دهید، اما از جمله نکات مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که افراد عموما ۱۰۰ درصد توجه خود را صرف گوش دادن به پادکست نمی‌کنند. ممکن است در حین رانندگی، پیاده‌روی و یا کار کردن از آن استفاده کنند. برای اینکه بتوانید موضوع را به خوبی به مخاطبین خود منتقل کنید، قبل از هرچیز باید اشراف کامل به آن پیدا کنید. پس اگر قصد تولید محتوایی تخصصی دارید، پیشنهاد ما این است که در حیطه‌ای که به آن علاقه دارید و با آن آشنا هستید فعالیت کنید.

برای تولید محتوای پادکست افراد عموما یک روش ارائه کلی را در نظر می‌گیرند. برای مثال برخی روش میز گرد را دارند و برخی دیگر شیوه مصاحبه‌ای را انتخاب می‌کنند. بسیاری دیگر از پادکست‌ها هم با شیوه روایی تک نفره پیش می‌روند. سپس بر اساس شیوه ارائه پادکست سرفصل‌ها و سناریو را تهیه کنید. زمان پادکست می‌تواند از ۱۰ دقیقه به بالا باشد که بر اساس نوع پادکست و مخاطبین آن تعیین می‌شود. هر چند پادکست‌هایی با زمان حدودا ۱ ساعت معمول و عموما برای مخاطبین نیز جذاب هستند اما باید در نظر داشته باشید که باید دقیقا به اندازه‌ای که موضوع شما جذابیت دارد صحبت کنید. طولانی شدن بیش از حد پادکست برای مخاطبین خسته کننده می‌شود.

4.      تامین تجهیزات مناسب

بعد از تهیه محتوا، نوبت به ضبط آن می‌رسد. در پاسخ به سوال چگونه پادکست بسازیم؟ یکی مسائلی که برای افراد دچار دغدغه می‌کند تجهیزاتی است که برای ساخت پادکست نیاز دارند. در حالی که بسیاری از پادکست‌ها با تجهیزات پیشرفته و در استودیو ضبط می‌شوند، بسیاری دیگر نیز با ساده‌ترین امکانات در کنجی خلوت از خانه و با یک میکروفون تولید می‌شوند. در نهایت هم برای افرادی که امکان تهیه لوازم پیشرفته تولید پادکست را ندارند اما به یک استودیو نیاز دارند، با همکاری استودیو شنوباکس می‌توانید از تجهیزات پیشرفته استفاده کنید. شنوباکس با وجود متخصصانی در زمینه تولید پادکست نقطه خوبی برای شروع کار شما به شمار می‌رود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما در تماس باشید.

5.      ویرایش و تدوین صدا

پس از ضبط پادکست باید آن را ویرایش کنید. بخش‌های اضافی را حذف کنید و برای جذابیت بیشتر موسیقی در بین آن قرار دهید. یکی از برنامه‌های مناسب برای این کار Adobe Audition است که می‌توانید در مطلب آموزش ویرایش صدا با نرم افزار ادوبی ادیشن را در این حوزه مطالعه کنید.

6.      انتخاب بستر انتشار مناسب

برای انتشار محتوا دو راه کلی دارید. اول اینکه فایل را روی سرور شخصی آپلود کنید، دوم اینکه از بسترهای انتشار مانند شنوتو، گوگل پادکست، کست باکس و.. استفاده کنید. شنوتو یکی از بسترهای انتشار ایرانی با پنلی مجهز است که تمامی نیازهای شما را به عنوان پادکستر برطرف می‌کند و مهم‌تر از همه اینکه تمامی امکانات شنوتو به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد.

بعد از آپلود در بستر مورد نظر یک لینک RSS Feed در اختیار شما قرار می‌گیرد که با قرار دادن آن در سایر Podcatcherها می‌توانید از بستر آنها نیز استفاده کنید. پادکچرها بسترهایی برای انتشار پادکست و فایل‌های صوتی هستند. یعنی به جز بسترهایی مانند شنوتو و کست باکس که امکان آپلود در آنها را دارید، می‌توانید از بسترهایی مانند Apple Podcasts استفاده کنید. نکته مهم اینجاست که قرار گرفتن در پادکچرهای مختلف به شنیده شدن بیشتر شما کمک می‌کند، چرا که هر بستری کاربران منحصر به فرد خود را دارد.

7.      اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

وقتی که با الفبای اولیه چگونه پادکست بسازیم؟ آشنا شدید، زمان آن است که از بستر شبکه‌های اجتماعی برای معرفی پادکست خود استفاده کنید. این روزها شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای ارتباط با مخاطبین و دستیابی به مخاطبین جدید هستند. شما می‌توانید از این فضا برای معرفی پادکست خود استفاده کنید. به جز اطلاع‌رسانی درباره زمان انتشار پادکست می‌توانید اطلاعات تکمیلی درباره محتوا را نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید.

8.      رفتار مخاطبین را بررسی کنید

بررسی رفتار مخاطبین و اطلاعاتی مانند اپیزودهای پرمخاطب، بهترین روزها و ساعات برای انتشار پادکست و… کمک می‌کنند تا به مرور اطلاعات بیشتری درباره سلیقه مخاطبین خود به دست آورید. اگر پادکست خود را در شنوتو آپلود کرده باشید، از طریق «پنل برنامه سازان» می‌توانید اطلاعات مفیدی درباره رفتار کاربران استفاده کنید. از بستر شبکه‌های اجتماعی هم می‌توانید برای این منظور استفاده کنید و با قرار دادن نظرسنجی و یا بررسی تعداد لایک و کامنت پست‌ها متوجه علایق کاربران شوید.

 

۶ ایده برای تولید پادکست

پادکست یک شیوه تولید محتوای جذاب است و مخاطبین زیادی دارد چرا که افراد در زمان‌های مختلف روز می‌توانند از آنها استفاده کنند. این محتوای صوتی را می‌توانید در شرایط مختلف روز از باشگاه و حین ورزش گرفته تا رانندگی و انجام کارهای منزل و… گوش کنید. افراد سلیقه‌های مختلفی در پادکست دارند.

مهم‌ترین نکته برای انتخاب موضوع پادکست سلیقه شخصی شماست، یعنی موضوع باید در حیطه علایق شما باشد تا بتوانید تولید محتوا پادکست خود را بهتر انجام دهید. در ادامه چند پیشنهاد برای موضوع پادکست معرفی می‌کنیم.

  • پادکست طنز و تفریحی: پادکست‌هایی که ته مایه طنز دارند و لبخند را به لب افراد می‌آورند، از پرطرفدارترین‌ها به شما می‌رود. این یک دسته‌بندی بزرگ است که تقریبا هر نوع پادکستی دیگری را می‌توان به زیرمجموعه‌ای از طنز و تفریحی استفاده کرد. مثلا پادکست ورزشی، تاریخی، ادبیات و… هر کدام می‌توانند با اشاره طنز جذاب‌تر شوند.
  • پادکست ورزشی: موضوعات ورزشی یکی از موضوعات جذاب برای تولید محتوا است که می‌تواند مخاطبان زیادی جذب کند.
  • صحبت درباره سلبریتی‌ها: مخاطبین عموما علاقه دارند تا از زندگی‌نامه افراد موفق یا مشهور اطلاعات بیشتری داشته باشند. شما می‌توانید موضوع خود را به یکی از حوزه‌های خوانندگان، افراد ثروتمند جهان، بازیگران و… اختصاص دهید.
  • اخبار: بررسی اخبارهای روز جهان یا کشور، در حیطه‌ای به خصوص مانند یک روزنامه گویا است که خود راهکاری جذاب است. برای مثال به اخبار حوزه تکنولوژی بپردازید و یا در مورد خبرهای ورزشی یا حتی سیاسی و اجتماعی صحبت کنید. برخی هم خبرهای حوزه هنر یا موسیقی را انتخاب می‌کنند که هر کدام برای قشری خاص جذابیت دارند.
  • روانشناسی: در این حوزه موضوعات جذاب زیادی وجود دارند مثل حیطه خودشناسی، زوج درمانی و…
  • کشورها و شهرها: پادکست‌های مربوط به سفر و جهانگردی هم مانند یک سفر مجازی هستند و افراد را با فرهنگ و دیدنی‌های هر کشور و نکات جالب مربوط به آن آشنا می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید