در این متن به سوال «چطور پادکست منتشر کنم؟» پاسخ دادیم و راحت‌ترین راه را برای کاربران ایرانی معرفی کردیم که به کمک آن می‌توانید فایل‌های خود را منتشر کرده و در دسترس کاربران قرار دهید. در ادامه نیز شنوتو به عنوان فعال قدیمی در این زمینه روش‌ها و پیشنهاداتی برای نتیجه‌گیری بهتر کار را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید شنوندگان بیشتری جذب کنید و اپیزودهای خود را به دست افراد علاقه‌مند به حوزه کاری خود برسانید.

پادکست یکی از مدیاهای جدید است که کارکرد همان رادیوهای قدیمی را دارد اما شنوندگان می‌توانند آن را از طریق اینترنت و روی گوشی و لپ تاپ خود پخش کنند و تفاوت اصلی آن با رادیو در آن است که بر خلاف آن یکی که در ساعاتی خاص پخش می‌شود، در مورد پادکست‌ها می‌توانید در هر زمانی که مناسب شما باشد فایل را گوش کنید. این ویژگی‌ها و سبک امروزی زندگی سبب شده است تا افراد بیشتری از این مدیا استفاده کنند و فرصتی ایجاد شده است تا افرادی که دانش و اطلاعاتی در زمینه‌های خاص دارند، بتوانند آنها را با افراد دیگر به اشتراک بگذارند. اما مزایای این کار چیست؟

 

چرا پادکست بسازیم؟

اگر تا اینجا به دنبال پاسخ به سوال «چطور پادکست منتشر کنم؟» احتمالا با مزایای آن هم آشنایی دارید و احتمالا دلایلی برای این کار خود دارید. اما به طور کلی اهدافی که از ساخت پادکست دنبال می‌کنید، در دو دسته قرار می‌گیرند که برخی شخصی و برخی اجتماعی هستند.

شما وقتی یک فایل صوتی ارزشمند بسازید این امر به شما به عنوان پادکستر، در زمینه برندینگ شخصی کمک می‌کند تا افراد بیشتری در حوزه کاری با شما آشنا شوند، از دانش و سطح علمی شما مطلع شوند و در نهایت موجب پیشرفت شغلی شما می‌شود.

در نگاه اجتماعی هم شما با در گسترش دانش خود به افزایش سطح آگاهی اجتماعی کمک می‌کنید و موجب می‌شوید تا افراد جامعه اطلاعات بیشتری در زمینه‌ای که شما صحبت می‌کنید پیدا کنند.

هر چند که به مرور زمان و با افزایش شنوندگان شما می‌توانید برای هر اپیزود خود یک اسپانسر بگیرید و از طریق تبلیغات در پادکست درآمدزایی نمایید.

 

روش ساخت پادکست

  • مرحله اول برای ساخت یک پادکست برنامه‌ریزی و ایده پردازی است. اگرچه این ممکن است خسته کننده به نظر برسد، اما برنامه ریزی می تواند در درازمدت استرس زیادی را از فرآیند خارج کند و موجب پیوستگی و تداوم فعالیت شما شود. در این مرحله تنها چیزی که نیاز دارید خلاقیت و قدرت ذهنی است. شما باید سعی کنید هویت پادکست خود را تصور کرده و برای ساخت آن تلاش کنید، چند عنوان برای ساخت پیدا کنید و یک تقویم محتوا و انتشار برای کار خود بسازید.
  • سپس باید اقدام به نوشتن محتوا کنید، یا اگر قرار است بداهه صحبت کنید باید سرفصل‌ها و تیترهایی که می‌خواهید در مورد آنها محتوا تولید کنید را استخراج کنید.
  • در مرحله بعد باید یک فضای ضبط مناسب برای ضبط پادکست در نظر بگیرید. در یک اتاق ساکت و با یک میکروفون باکیفیت هم می‌توانید این کار را انجام دهید. اما اگر قصد استفاده از تجهیزات با کیفیت بالاتر و حرفه‌ای‌تر را دارید هم می‌توانید از امکانات استودیو شنوباکس بهره بگیرید.
  • وقتی ضبط خود را انجام دادید، باید فایل خام خود را برای انتشار آماده کنید. این لزوماً به معنای ویرایش هر ثانیه از فایل نیست اما باید بخش‌ةای اضافی حذف شوند با استفاده از افکت‌های صوتی و موسیقی به آن جذابیت بخشیده شود تا فایلی جذاب برای مخاطب ساخته شود. برای این منظور می‌توانید از برنامه ادوبی ادیشن استفاده کنید که یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارها برای ویرایش صدا است.

 

چطور پادکست منتشر کنم؟

بعد از ساخت پادکست نوبت به انتشار آن می‌رسد. برای این بخش شما می‌توانید از شنوتو به عنوان بستری مناسب و مطمئن استفاده کنید که در ادامه به صورت مرحله به مرحله آموزش آن را قرار خواهیم داد. لازم به ذکر است که شنوتو تمامی امکانات مربوط به برنامه سازان را به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد.

  1. ابتدا وارد سایت شوید و در صورتی که عضو سایت نیستید، اقدام به عضویت کنید و با چند کلیک عضو سایت شوید. برای ورود به سایت شنوتو از این لینک استفاده کنید.
ابتدا وارد سایت شوید و در صورتی که عضو سایت نیستید، اقدام به عضویت کنید
ابتدا وارد سایت شوید و در صورتی که عضو سایت نیستید، اقدام به عضویت کنید
  1. سپس وارد بخش برنامه سازان شوید.
وارد بخش برنامه سازان شوید.
وارد بخش برنامه سازان شوید.
  1. یک کانال بسازید.
یک کانال بسازید.
یک کانال بسازید.
  1. بعد از ساخت کانال پادکست، در پنل روی آن کلیک کنید و به بخش آپلود مراجعه کنید و بعد از بارگذاری فایل روی سایت، اطلاعات مربوط به اپیزود را وارد کرده و سپس دکمه «ساخت اپیزود» را بزنید.
به بخش آپلود مراجعه کنید
به بخش آپلود مراجعه کنید

نکاتی در مورد آپلود پادکست برای موفقیت بیشتر

موفقیت هر پادکست به شنوندگان آن بستگی دارد. برای اینکه فایل‌های شما شنوندگان بیشتری جذب کنند و افرادی که به موضوع و محتوای شما علاقه دارند، به آن دسترسی پیدا کنند، چند نکته ساده و کلیدی است که بهتر است در هنگام آپلود آنها را مد نظر قرار دهید.

در پاسخ به چطور پادکست منتشر کنم؟ نکاتی را ذکر کردیم که موفقیت پادکست شما کمک می‌کنند.
در پاسخ به چطور پادکست منتشر کنم؟ نکاتی را ذکر کردیم که موفقیت پادکست شما کمک می‌کنند.
  1. از عکس کاور جذاب استفاده کنید. کاور پادکست اولین برخورد مخاطب با فایل شماست و جذابیت آن روی بازخورد تاثیر مهمی خواهد گذاشت.
  2. از عنوان مناسب برای اپیزود استفاده کنید. عنوانی که زیاد بلند و طولانی نباشد و در عین حال گویا بوده و مفهوم را منتقل کند.
  3. زمان پادکست خود را بین 30 دقیقه تا 1 ساعت قرار دهید. اما اگر قصد دارید که محتوایی طولانی تر داشته باشید، مد نظر قرار دهید محتوایی که زمان طولانی دارد باید جذابیت بالایی داشته باشد تا بتواند مخاطب را به خود جذب کند و تا آخرین لحظه شنونده را همراه خود کند.
  4. در بخش «توضیحات» یک توضیح نه چندان بلند برای ترغیب مخاطب به گوش دادن فایل خود بگذارید. اطلاعاتی از اپیزود را قرار دهید اما توجه داشته باشید که از اغراق و بزرگنمایی پرهیز کنید. همچنین سعی کنید کلمات مهمی که ممکن است مخاطبین بالقوه شما در اینترنت جستجو کنند را به کار بگیرید. برای مثال اگر محتوای این اپیزود شما درباره «روانشناسی کودک» است و در آن به مباحثی نظیر «کودک سالم» و «کودک شاد» پرداخته‌اید، تمامی عبارات را به شکلی معنادار در جمله بگنجانید.
  5. در بخش «با صدای» نام گوینده یا گویندگان را قرار دهید.
  6. در بخش «تگ ها» نیز کلیدواژه‌های مرتبط با فایل خود را بگذارید. برای مثال اگر یک پادکست مرتبط به «کسب و کارهای آنلاین» دارید، می‌توانید از تگ هایی نظیر «مارکتینگ» و «استارتاپ» و «بازاریابی» و… استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید