از آنجایی که در سال‌های اخیر پادکست‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند، در این متن به معرفی پرشنونده‌ ترین پادکست‌ های دنیا در سال 2021 پرداختیم. بدون شک یکی از مفیدترین تفریحاتی که مردم در این سال‌ها به آن روی آورده‌اند، شنیدن پادکست است. پس از شیوع کرونا در کشورهای مختلف و قرنطینه شدن افراد در خانه‌هایشان، این پدیده حتی به یک شغل پاره‌وقت برای بعضی از مردم تبدیل شد.

امکان ضبط از راه دور، عدم نیاز به حضور افراد متعدد و قابلیت شخصی‌سازی فرآیند تولید پادکست، از جمله مواردی هستند که منجر به سهولت تولید پادکست نسبت به سایر محتواهای رسانه‌ای شده و طولی نکشید که مردم نیز به استفاده از این محصولات علاقه نشان دادند.

هر پادکست، داستان منحصربفرد خود را برای روایت دارد. تولیدکنندگان پادکست برای جذابیت بیشتر برنامه‌های خود رنگ‌و‌بوی ارتباطات و احساسات انسانی را به محتوا اضافه می‌کنند تا برای مدتی هم‌نشین مخاطبان وفادار خود باشند.

مسئله‌ای که دور از ذهن نیست، اقبال بیشتر مردم نسبت به برخی از این پادکست‌هاست. بعضی از این برنامه‌ها گروه بیشتری از مخاطبان را با خود همراه کردند و  موفق شدند که سریعتر اجتماع خود را تشکیل دهند.

در ادامه به معرفی 20 پادکست پرشنونده در سراسر جهان می‌پردازیم و خلاصه‌ای از داستان کلی آنها را برای شما بازگو می‌کنیم. اما طبیعتا بهترین راه برای لذت بردن از این پادکست‌ها، شنیدن روایت آنها از زبان خودشان است.

1- Crime Junkie

Crime Junkie

اگر از طرفداران داستان‌های جناییِ واقعی هستید، قطعا این پادکست برای شما جالب و جذاب خواهد بود. Crime Junkie از اواخر سال 2019 شروع به کار کرد و داستان پرونده‌های جنایی باز یا بسته‌ایست که دو میزبان پادکست یعنی اشلی فلاورز (Ashley flowers) و بریت پروات (Britt Prawat) آن‌ها را روایت می‌کنند. گاهی این روایت‌ها به قدری خودمانی و صمیمانه بازگو می‌شوند که احساس بودن در یک دورهمی دوستانه را به مخاطب انتقال می‌دهند. پادکست Crime Junkie هر دوشنبه از پلتفرم‌های پخش پادکست منتشر می‌شود و در حال حاضر در رتبه اول لیست پرشنونده‌ترین پادکستهای سال 2021 قرار دارد.

2- Stuff You Should Know

پادکست “چیزهایی که باید بدانید” یا به اختصار – SYSK – که توسط استودیوی iHeartMedia تولید می‌شود، یک پادکست آموزشی با موضوعات متنوع و مختلف در حوزه علم، تاریخ، فرهنگ عمومی، افسانه‌های محلی و مواردی از این دست است. جاش کلارک (Josh Clark) و چاک برایانت (Chuck Bryant) دو میزبان اصلی این پادکست هستند و کار خود را از آوریل سال 2008 شروع کردند. با اینکه جاش و چاک از حدود 14 سال قبل تولید این پادکست را شروع کردند، اما هر دو مجهز به روحیه آموزش و کنجکاوی بودند و همین موضوع منجر شد تا خیلی زود این پادکست به یکی از پرشنونده‌ترین پادکست‌های تاریخ تبدیل شود و از مرز 1 میلیارد شنیده شدن در سال 2019 نیز بگذرد.

3- Dateline NBC

یکی از قدیمی‌ترین پادکست‌های جنایی، (حتی قبل از بوجود آمدن پادکست) قطعا پادکست Dateline NBC است که در بین پرشنونده‌ ترین پادکست‌ های دنیا در سال 2021 نیز قرار دارد. این برنامه که در ابتدا به صورت رادیویی و تلویزیونی و سپس در وبسایت شبکه NBC به صورت پادکست منتشر شد، از قدیمی‌ترین پادکست‌های این ژانر است. پرونده‌های جنایی واقعی با جزییات عجیب و غریب و بررسی‌های پلیسی هیجان‌انگیز باعث شدند که این پادکست نیز طرفداران متعصب خود را پیدا کند. امروز Dateline NBC در رتبه دوم پرشنونده‌ترین پادکست‌ها در سراسر جهان قرار دارد و همچنان پا به پای مخاطبان وفادار خود با قدرت پیش می‌رود.

4- My Favorite Murder

و اما پادکست دیگر در ژانر جنایی – معمایی! پادکست My Favorite murder که توسط میزبانان خود یعنی کارن کیلگاریف (Karen Kilgariff) و جورجیا هارداستارک (Georgia Hardstark) اجرا و ضبط می‌شود، یکی از پادکست‌های محبوب این ژانر است که علاوه بر تم جنایی و هیجان‌انگیز خود، چاشنی طنز نیز در دل داستان‌های خود دارد. مخاطبان مخصوص این پادکست به خود لقب Murderino دادند و از سال 2016 که این پادکست منتشر شد تا همین امروز پادکست مورد علاقه‌شان را دنبال می‌کنند!

5- SmartLess

پادکست “Smartless”  توسط ویل آرنت  (Will Arnett)، جیسون بیتمن (Jason Bateman) و شان هیز  (Sean Hayes)  میزبانی می شود. اولین قسمت این پادکست در 20 ژوئیه 2020 منتشر شد و قسمت های جدید هر هفته دوشنبه‌ها منتشر می شود. در هر قسمت از SmartLess، یکی از میزبان ها، مهمان مرموز خود را برای دو نفر دیگر فاش می کند. آنچه در ادامه می‌شنوید یک مکالمه بداهه و واقعی است که مملو از خنده و دانش جدید است تا افراد را از همه اقشار به هم متصل و متحد ‌کند و از طریق گفتگوی متفکرانه از تجربیات مشترک همدیگر بیاموزند.

6- Conan O’Brien Needs A Friend

کانن که مجری یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های تلویزیونی در سال 20 سال گذشته بوده، پس از گذشت تمامی این سالها متوجه موضوعی می‌شود. طبق مشاهدات کانن، تنها مردان و زنانی در جشن تعطیلات او حضور پیدا می‌کنند که همکار او بودند. در طول سالها برنامه و هزاران مصاحبه با افراد مختلف و معروف، کانن هرگز با هیچکدام از آنها دوستی پایدار و واقعی‌ای برقرار نکرد. به همین دلیل یک پادکست راه‌اندازی کرد تا هر هفته با آدمهایی که از معاشرت با آنها لذت می‌برد صحبت کند. این پادکست در سال گذشته در لیست پرطرفدارترین پادکستهای دنیا قرار گرفت.

7- Hidden Brain

پادکست Hidden Brain یک پادکست روان‌شناسی جذاب است. در این پادکست ما به دنیای الگوهای ناخودآگاهی پا می‌گذاریم که رفتارهای روزانه ما را هدایت می‌کنند و به سوالاتی می‌پردازیم که در درون ما این پیچیدگی و پیچ و خم‌ها را شکل می‌دهند. این پادکست ذهن شما را نسبت به موضوعات این چنینی بازتر کرده و به شما کمک می‌کند که دنیا را با چشم‌های جدیدتان ببینید. پادکست ذهن پنهان، در سال گذشته جزو پادکست‌‌های ترند در ژانر روانشناسی بوده است.

8- Freakonomics Radio

هر هفته در پادکست Freakonomics چیزهایی به شما گفته می‌شود که همیشه فکر می کردید می دانید (اما نمی دانستید) و چیزهایی که هرگز فکر نمی کردید می خواهید بدانید (اما انجام می دهید) از اقتصاد خواب گرفته تا اینکه چگونه در هر کاری عالی شوید. به علاوه داستان های واقعی از حداقل دستمزد تا کنترل اجاره، شکاف دستمزد جنسیتی و… . دوبنر در این پادکست با افراد سرشناس هر حوزه گفتگو می‌کند و این مکالمه‌ها را در قالب پادکست با ما به اشتراک می‌گذارد.

9- The Dan Bongino Show

پادکست نمایش دن بونگینو به بزرگترین مسائل سیاسی می پردازد و لفاظی های لیبرال و جمهوری‌خواه را از بین می برد. دن بونگینو، مامور سابق سرویس مخفی، افسر پلیس نیویورک و نویسنده پرفروش نیویورک تایمز بوده و با این سابقه فعالیت درخشان و طولانی، به همراه انرژی بالا و بینش منحصربه‌فردی که دارد، به تولید این پادکست جذاب روی آورد و توانست جزو پرشنونده‌ترین پادکست‌های لیست سال 2021 باشد.

10- The Bible in a Year

یکی از جالب‌ترین موارد در لیست پرشنونده‌ ترین پادکست‌ های دنیا در سال 2021 ، پادکست انجیل در یک سال بود. این پادکست به میزبانی فرانسیس مایک اشمیتز ( Fr. Mike Schmitz) اجرا می‌شود و در هر اپیزود به بخشی از این کتاب مقدس برای مسیحیان و گسترش فرهنگ مسیحی در سراسر دنیا به کار گرفته می‌شود. همچنین صاحب این پادکست با الهام از منابع خود، تلاش کرده تا از یک زاویه متفاوت به درک موضوع رستگاری برای مخاطبان بپردازد.

11- Revisionist History

در این پادکست مالکوم گلدول در یک سفر هیجان‌انگیز شما را به گذشته برده و درباره اتفاقاتی صحبت می‌کند که یا نادیده‌گرفته شده‌اند و یا درباره آنها اشتباه برداشت شده است. اگر کودکان فقیر باهوش‌تر هستند، پس چرا آنها را در جایی مثل هاروارد کمتر می‌بینیم؟ ماجرای پروژه‌های سری پنتاگون در سایگان چه بود؟ اینها تنها بخشی از سوالات و اتفاقات جنجالی در گذشته هستند که مالکوم گلدول در پادکست خود به آن می‌پردازد.

12- The Jordan B. Peterson Podcast

The Jordan B. Peterson Podcast

پادکست جردن بی پترسون، یک آرشیو از نسخه های صوتی برخی از محبوب ترین و جذاب ترین ویدیوهای دکتر پیترسون در یوتیوب و مصاحبه ایشان با برخی از متفکران متقاعد کننده جهان مثل کامیل پاگلیا، استیون پینکر و… است . همچنین در این پادکست، مجموعه‌ای از پرسش‌ها و پاسخ‌های مخاطبان جمع‌آوری شده است. تمامی این موضوعات کافیست تا این پادکست به یکی از پرشنونده‌ترین پادکست‌های سال 2021 تبدیل شود.

13- Distractible

پادکست “حواس‌پرت” یکی از پادکست‌های گفتگو محور است که توسط سه میزبان و سه دوست به نام‌های مارک فیشباخ (Mark Fischbach)، وید بارنز (Wade Barnes) و باب مایسکنز (Bob Muyskens) اجرا و ضبط می‌شود. این سه نفر فضایی را برای صحبت‌های متفکرانه خود درباره داستان‌های خنده‌دار، عجیب و حتی اتفاقات جالبی که در روزمره تجربه می‌کنند بوجود آوردند.

14- Lore

«گاهی اوقات حقیقت ترسناک‌تر از خیال است». این شعار یکی از معروفترین پادکست‌های ژانر ترسناک یعنی پادکست Lore است. پادکستی که برنده جایزه‌های مختلف است و مورد تحسین منتقدان داستان‌های ترسناک بوده و هست. Lore قسمت تاریک تاریخ را آشکار می‌کند و به بررسی بدترین کابوس‌ها، افراد و مکان‌های موجود اطراف می‌پردازد.

15- Marketplace

Marketplace

اگر به اخبار اقتصادی و تجاری روز دنیا علاقه‌مندید و از طرفی دیگر دنبال یک منبع معتبر برای شنیدن این اخبار هستید، پادکست Marketplace می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. هر روز هفته، میزبان پادکست یعنی کای ریزدال (Kai Ryssdal) به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از اتفاقات روز دنیای تجارت و اقتصاد داشته باشید. این تیم بزرگ و حرفه‌ای با مدیران، سرمایه‌گذاران و حتی افراد معمولی نیز مصاحبه می‌کنند تا به نتیجه موثری در بحث‌های خود برسند.

16- Planet Money

Planet Money
Planet Money

یک پادکست اقتصادی صمیمی و خودمانی! محتوایی که حس یک گفتگوی دوستانه ولی در عین حال پر از اطلاعات مفید و ارزشمند را به شما می‌دهد. Planet Money از آن دست پادکست‌هایی است که اقتصاد را برای شنوندگان بیش از پیش جذاب‌تر ارائه داده و با بیان جذاب و موضوعات کاربردی، حوصله مخاطب را سر نمی‌برد!

17- Business Wars

Business Wars

جنگ های تجاری، نام پادکستی است که توسط دیوید براون (David Brown) میزبانی و توسط استودیوی Wondery تهیه شده است. این پادکست جذاب در ژانویه سال 2018 شروع به کار کرد و بیش از 150 اپیزود منتشر کرده‌است و تا پایان سال 2018، بیش از 15 میلیون بار دانلود شده است. جنگ‌های تجاری بصورت کاملا انتقادی به موضوع رقابت‌های کسب‌و‌کارها می‌پردازد و درباره شکست‌ها و پیروزی‌های آنها صحبت می‌کند!

18- No Stupid Questions

 No Stupid Questions

” بدون سوالات احمقانه” یکی دیگر از پادکست‌های استودیوی Freakonomics Radio است که توسط استفن جی. دوبنر تولید می‌شود. استفان جی. دوبنر  و روان‌شناس پژوهشی آنجلا داکورت دوست دارند از مردم سؤال بپرسند و به این باور رسیدند که چیزی به نام سوال احمقانه وجود ندارد. بنابراین آنها یک پادکست ساختند که در آن می توانند هر چقدر که می خواهند “سوال‌های احمقانه” از یکدیگر بپرسند. این پادکست نیز مانند تولیدات دیگر این استودیو جزو برترین پادکست‌های سال گذشته به شمار می‌آید.

19- Myths and Legends

آیا تا به حال در مورد داستان های اصلی پادشاه آرتور و شوالیه های افسانه ای او، رابین هود یا علاءالدین فکر کرده اید؟ آیا می‌دانستید که افسانه‌های پری دریایی در اصل برای کودکان نبودند و بسیار عجیب‌تر، مضحک‌تر و جالب‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید؟ این پادکست یکی از پرشنونده‌ترین پادکست‌ها در ژانر داستانی است که قطعا ارزش شنیدن دارد.

20- The School of Greatness

The School of Greatness

از زمان راه‌اندازی این پادکست در ژانویه ۲۰۱۳، School of Greatness به سرعت رشد کرده و به یکی از بهترین پادکست‌های تجاری و توسعه فردی در iTunes تبدیل شده است. اپیزودهای پادکست از مصاحبه با نوآوران در زمینه کارآفرینی، سلامت، طرز فکر و روابط گرفته تا دوره‌های انفرادی با مجری پادکست یعنی لوئیس هاوز (Lewis Howes) را شامل می‌شوند. همچنین این پادکست در قالب مورد علاقه شنوندگان یعنی هفته ای یکبار، و تنها با مدت زمان 5 دقیقه منتشر می‌شود. این پادکست نیز یکی از پرشنونده‌ترین پادکست‌های سال 2021 بود.

 

پرشنونده‌ ترین پادکست‌ های دنیا در سال 2021

تمامی این 20 پادکستی که در مقاله فوق معرفی کردیم، جزو بهترین‌های حوزه و ژانر خودشان هستند. این پادکست‌‌ها زمان و اوقات خوشی را برای مخاطبانشان فراهم کردند که همین موضوع باعث درخشش بیشتر آنها شد. اما همونطور که مشاهده کردید، بسیاری از آنها از پادکست‌های تازه‌ی این صنعت هستند. این موضوع نویدبخش تمامی افراد مشتاقی است که تمایل به تولید پادکست‌ها و اجرای ایده‌هایشان در این قالب محتوایی دارند.

البته لازم به ذکر است که جای بسیاری از پادکست‌های محبوب دیگر در این لیست خالی است. در صورتی که به ادامه این لیست و این مقاله در شماره‌های بعد علاقه مند هستید، حتما به ما اطلاع بدهید تا مقاله‌های بیشتری بدین شکل برای شما تهیه کنیم.

 

منبع : chartable.com

دیدگاهتان را بنویسید