در این مقاله به 50 نکته برای شروع یک پادکست موفق پرداختیم که شامل بهترین نکات از نگاه پادکسترهای موفق هستند. با مطالعه این مقاله شما می‌توانید روند موفقیت پادکست خود را تسریع کنید.

نکاتی برای شروع پادکست

1- در همه خبرنامه‌های صنعت پادکست عضو شوید. پادکست شما بخشی از چشم‌انداز بسیار بزرگ و در حال رشد پادکست‌ها است و باید بدانید چه چیزهای دیگری در این صنعت وجود دارد!

2-پادکست‌تان را با چندین قسمت( در حالت ایده‌آل 3 تا 5) راه‌اندازی کنید تا شنوندگان بتوانند با برنامه شما درگیر شوند .

3- بلند مدت فکر کنید. ساختن پادکست راهی سریع برای رسیدن به موفقیت نیست. اما اگر زمان و پشتکار مناسبی را در پروژه بگذارید، به مرور زمان آن را به گوش مخاطبان می‌رسانید.

4-قبل از راه‌اندازی پادکست ابتدا با مخاطبان خود (یا مخاطبان بالقوه) مشورت کنید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. نحوه یا مکان انجام این کار بستگی به آنلاین بودن مخاطبان شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف دارد.

5- شما فقط یک پادکستر نیستید، شما مدافع یک مخاطب هستید. شما وکیل آن‌ها، مشاور آن‌ها و کسی که برای آن‌ها مبارزه می‌کند، صرف نظر از مهمان یا موضوع خود هستید. اجازه دهید این مسئله شما را راهنمایی کند.

6- از ابزارها و برنامه‌ریزی مشخص استفاده کنید! مطمئن شوید که اختصاص زمان و انرژی به پادکست خود را تا حد امکان آسان کرده‌اید. سازماندهی گردش کار به شما این امکان را می‌دهد که یک برنامه ثابت برای تولید ایجاد کنید و پادکستی بسازید که به آن افتخار می‌کنید.

7-اگر ساخت پادکست برای شما یک علاقه است، روی آن تمرکز کنید. اگر یک تجارت است، در آن سرمایه‌گذاری کنید. افرادی که مسیری را انتخاب نمی‌کنند، کسانی هستند که بیش از همه از این صنعت ناامید می‌شوند.

8- سازماندهی کنید و برنامه داشته باشید.

9- به دو سوال اصلی به عنوان بخشی از استراتژی خود پاسخ دهید:

  • این پادکست برای چه کسانی است؟
  • چگونه به شنوندگان کمک می‌کند؟

هرچه بتوانید به این سوالات دقیق‌تر پاسخ بدهید، بهتر است.

10- محتوایی بسازید که واقعاً آن را دوست دارید، با آن ارتباط دارید و از به اشتراک گذاشتن آن با افراد دیگر هیجان‌زده می‌شوید.

11- ثبات، کلید توسعه مخاطب است که می‌توان آن را یکی از مهم‌ترین موارد در بین 50 نکته برای شروع یک پادکست موفق دانست.

12-نکته مهم برای پادکسترهای جدید این است که در قسمت اول خود زیاد فکر نکنید! همیشه زمانی برای تغییر، به روز‌رسانی و کامل کردن محتوای خود در آینده وجود دارد. اما برای انجام این کار، اول باید یک نقطه شروع داشته باشید.

13-استمرار داشته باشید. چه هر هفته یک قسمت را منتشر کنید یا یک فصل، ثابت قدم باشید. در دوره‌های تعطیلی خود، به طرفداران خود اطلاع دهید که یک وقفه در راه است.

14-درگیر مقایسه نشوید. به یاد داشته باشید همه از جایی که شما هستید شروع کردند. بنابراین بر روی اولین قدم‌هایی که برای رساندن پادکست خود از ایده به قسمت ضبط شده نیاز دارید، تمرکز کنید.

15-صبور باشید. کارها اغلب در ابتدا به طرز طاقت فرسایی آهسته به نظر می‌رسند، اما به آن تعهد داشته باشید و با تمرکز ادامه دهید. تا زمانی که تعداد شنونده‌های شما در حال رشد است، حتی به آرامی، شما خوب عمل می‌کنید.

16-از مخاطبان خود شروع کنید و سعی کنید آن‌ها را به خوبی بشناسید. آن‌ها چه کسانی هستند؟ چه نوع گروه سنی؟ آیا آن‌ها در یک شهر بزرگ زندگی می‌کنند یا در روستاها و شهرهای کوچک؟ به چه زبانی صحبت می‌کنند؟ آن‌ها با اوقات فراغت خود چه می‌کنند؟ چرا آن‌ها به پادکست شما نیاز دارند؟

17-قبل از راه‌اندازی پادکست تمامی مواردی که در ادامه آمده است را در نظر داشته باشید: فید RSS ، یک سایت میزبان(hosting) مانند شنوتو پیدا کنید، بدانید که کجا می‌خواهید پادکست‌تان را ضبط کنید، مطمئن شوید که نام پادکست شما منحصر به فرد است و توسط دیگران گرفته نشده است.

18- درگیر داشتن بهترین صدا نباشید.

19- خود را با تجهیزات صوتی با کیفیت مجهز کنید. هزاران منبع آنلاین وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین میکروفون، هدست و میکسر را متناسب با بودجه خود انتخاب کنید تا حتی در همان ابتدا مانند یک حرفه‌ای به نظر برسید.

20- نکته کلیدی برای جذب مخاطب این است که یاد بگیرید چگونه روایت جذابی داشته باشید.

21-برای مدت طولانی ثابت قدم باشید و با چرا شروع کنید. ابتدا به این فکر کنید که چرا پادکست شما برای مخاطبان آینده شما مهم است. نه اینکه به این فکر کنید که چه میکروفونی باید تهیه کنید!

نکاتی برای ضبط پادکست

Record

22-بر کیفیت تولید خود تمرکز کنید. روی تلفن خود ضبط نکنید یا از خطوط کنفرانس مانند زوم استفاده نکنید. توصیه می‌کنیم از پلتفرم‌های بهینه سازی شده صوتی پادکست مانند SquadCast و Riverside استفاده کنید.

23-ویدیو هم ضبط کنید! حتی اگر محصول نهایی شما صدا باشد، از پادکست‌ها انتظار می‌رود که تصاویری غنی برای کانال‌های دیگر خود مثل اینستاگرام و یوتیوب تولید کنند.

24-اگر با کسی مصاحبه می‌کنید، مطمئن شوید که صدایش را نزدیک میکروفون نگه می‌دارد. هنگامی که آن‌ها به عقب خم می‌شوند، به راحتی صدا را از دست می‌دهند. درست است که می‌توان آن را بعدا ویرایش کرد، اما اگر لب‌های خود را به میکروفون نزدیک کنند، کار برای شما بسیار آسان‌تر می‌شود.

25-اپیزودهای خود را به صورت دسته جمعی ضبط کنید تا بتوانید فرآیند را ساده کنید. سطح انرژی خود را هنگام ضبط بالا نگه دارید و با آن سرگرم شوید.

26-روی یک میکروفون خوب و نرم افزار ویرایش سرمایه‌گذاری کنید. با این کار شما بسیار حرفه‌ای‌تر به نظر خواهید رسید.

27-مطمئن شوید که مهمانان شما درک می‌کنند که چقدر برای شما مهم است که کیفیت خروجی پادکست خوب باشد.

28-با افرادی مصاحبه کنید که شما را هیجان زده می‌کنند نه فقط با افرادی که فکر می‌کنید مخاطبان هدف شما دوستشان دارند. این یک اصل کلیدی در 50 نکته برای شروع یک پادکست موفق است.

29-بخشی از زمان و پول خود را صرف انجام آکوستیک فضای ضبط خود کنید و مطمئن شوید که روی تجهیزات خوب سرمایه گذاری می‌کنید.

30-یک call to action (حداقل در اولین قسمت‌های پادکست خود) قرار دهید و از شنوندگان بخواهید پادکست شما را دنبال کرده و رتبه‌بندی کنند.

  • برای مثال، می‌توانید صریحاً بخواهید که در مورد پادکست‌‌تان نظر بدهند و پادکست شما را دنبال کنند.

31-به بررسی سطوح صدا، فاصله مناسب از میکروفون و نویز پس‌زمینه توجه کنید. به‌ویژه اگر یک میزبان مشترک از راه دور دارید و یا در حال مصاحبه با شخصی هستید.

32-ساختار مهم است! برخی از پادکست‌ها هستند که هیچ ساختاری ندارند. اگر شنونده نتواند تشخیص دهد که در این اپیزود از پادکستتان قرار است راجع به چه موضوعی صحبت کنید و در انتها به کجا برسید، شنیدن پادکست‌تان را متوقف خواهد کرد.

33-تکنیک میکروفون! هر میکروفون برای دریافت بهترین کیفیت صدا به تکنیک متفاوتی نیاز دارد. فاصله از میکروفون، تاثیر زیادی بر کیفیت صدای پادکست شما خواهد داشت.

34-قبل از شروع ضبط، یک طرح کلی از مطالبی که می‌خواهید بیان کنید بنویسید.

35-اگر پادکست‌هایی به سبک مصاحبه ضبط می کنید، حتماً برای مهمانان خود یک چک لیست قبل از ضبط پادکست ایجاد کنید. این کار باعث می شود آن‌ها برای حضور در برنامه شما احساس آمادگی بیشتری کنند.

 

این مقاله را نیز بخوانید: 5 اشتباه رایج در ساخت پادکست

نکاتی برای ویرایش پادکست

Record

36-بهترین چیزی که می‌تواند به شما کمک کند داشتن برنامه‌ و روال مشخص است. مثلا: نوشتن، ضبط، ویرایش و انتشار پادکست خود را مشخص کنید.

37-پادکست‌تان را ساده نگه دارید. به دنبال یافتن راه‌هایی باشید تا فرآیند تولید خود را کاهش دهید و بتوانید بیشتر بر روی محتوا تمرکز کنید. محتوا پادشاه است!

38- در هنگام ضبط، اگر اشتباهی مرتکب شدید، مکث کنید و سپس دوباره شروع کنید. با این کار در هنگام ویرایش، پیدا کردن قسمت‌هایی که نیاز به تغییر دارند بسیار آسان می‌شود.

39-سعی کنید فرآیندی را پیدا کنید. از آماده‌سازی برنامه‌تان گرفته تا ویرایش و انتشار، که هم کارآمد و هم درازمدت قابل مدیریت باشد.

40-نگران زمان پادکست خود نباشید. اجازه دهید پادکست شما به طور طبیعی جریان یابد.

41-به جای کمال گرایی به دنبال پیشرفت باشید. خیلی آسان است که اجازه دهید عیب‌هایتان شما را از ادامه کار بازدارد (ضبط، ویرایش، و غیره) شما همیشه می‌توانید پیشرفت کنید و در طول زمان بهتر شوید.

42-مدیریت زمان داشته باشید و بدانید که چه مدت طول می‌کشد تا برای قسمت بعدی خود آماده شوید. چه مدت طول می‌کشد تا ضبط کنید، ویرایش کنید، آپلود کنید و در رسانه‌های اجتماعی منتشر کنید.

43-با فرض این که نمی‌توانید یک تهیه کننده حرفه‌ای استخدام کنید، طوری برنامه‌ریزی کنید که حداقل 4 برابر طول قسمت هر اپیزود را برای ویرایش آن زمان صرف کنید (حذف “ums”، تیک های آوازی، نویز پس زمینه، و انحرافات، یکسان کردن صدا، اضافه کردن عاقلانه موسیقی غیر مزاحم، و …)

نکاتی برای بازاریابی پادکست

Marketing

44-در ابتدای کار کسب درآمد را فراموش کنید، یا حداقل اجازه ندهید کسب درآمد برای شروع یک پادکست ضروری باشد.

45-صدای مهمان خود را عالی بسازید و اشتراک‌گذاری اپیزود را برای مهمان خود آسان کنید.

46- به پادکست خود مانند یک تجارت فکر کنید، حتی اگر اینطور نیست.

47-با اشتراک‌گذاری کلیپ‌های هایلایت کوتاه 30 ثانیه‌ای تا 1 دقیقه‌ای که موضوعات واضحی دارند، به شنوندگان درباره اپیزودهای بعدی اطلاع دهید. آنها را در جایی پست کنید که مخاطبان مورد نظر شما آنلاین هستند.

48-به پادکست خود به عنوان چیزی فراتر از یک کانال صوتی فکر کنید. این یک نمایش است. مخاطبان شما بیشتر از یک شنونده هستند. آن‌ها هم خواننده و هم بیننده هستند.

49-مهمانانی را دعوت کنید که شبکه‌های اجتماعی قوی و پرمخاطب دارند تا بتوانند به افزایش دسترسی شما و شنونده‌های شما کمک کنند.

50- خودتان را بر اساس دانلودهایتان قضاوت نکنید، یا دانلودهای خود را با دانلودهای دیگران مقایسه نکنید. آخرین و مهم‌ترین مورد در 50 نکته برای شروع یک پادکست موفق آن است که پادکست خود را در مورد آنچه می‌خواهید به تصویر بکشید و این که چقدر در بیان مفاهیم مدنظرتان موفق بوده‌اید، قضاوت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید