چنانکه در جرعه سی و یکم شنیدید، شوپنهاور از «انواع لذت» سخن به میان آورده اما توضیحی در خصوص اینکه منظورش از «انواع» چیست و نوعهای مختلف لذت چه نسبت و مراتبی دارند طرح نشده. در جرعه سی و دوم حاصل بررسیام در پاسخ به این سوال را تقدیم کردهام و اما استثنائا با توضیحی که ارائه شده، اشارهای داشتهام به اشارات بوعلی سینا
- در باب حکمت زندگی صفحه 31
- اشارات بوعلی سینا – جلد دوم – نمط هشتم
● تقدیم از: حسام ایپکچی
● خُم اول: حکمت زندگی – آرتور شوپنهاور
سلام جناب ایپکچی. مبحث "مطلوبیت" که به نقل از آقای ملکیان اشاره نمودید، موضوعی است که در تئوری های اقتصاد خرد فراوان از آن صحبت می شود و جرمی بنتام و ریکاردو و دیگران مفصل در این باب پژوهیده اند!
جرعه سی و یکم: در اهمیت شادی
مواد لازم برای تهیه شادی چیست؟ ما چه چیزهایی نیاز داریم که بتوانیم از زندگی لذت ببریم؟ این سوال بهانهای است برای آغاز پیاله سوم از همسفرگی و همسفری در خوانش کتاب در با...
جرعه سی و یکم: در اهمیت شادی
مواد لازم برای تهیه ...
ثروت داشتن چه نسبتی با حکیمانه زیستن دارد؟ آیا ثروت مترادف پول است یا میتوانیم انواعی از ثروت را با مراتب مختلفی از اهمیت دستهبندی کنیم؟ اگر امکان دستهبندی ثروت وجود دارد، معیار ما برای طبقهبندی چ...
ثروت داشتن چه نسبتی با حکیمانه زیستن دارد؟ آیا ثرو...
جرعه بیست و نهم:
ما گاهی وقتها بجای اینکه روی «آنچه هست» آدمها حساب کنیم، روی آنچه «میخواهیم باشند» حساب میکنیم! شوپنهاور نظر قطع و شاید تلخی نسبت به این نگرش داره اما جملات او بهانهای شد برای ا...
جرعه بیست و نهم:
ما گاهی وقتها بجای اینکه روی «...
جرعه بیست و هشتم:
در ادبیات عامیانه از عبارت «باشخصیت» و «بی شخصیت» زیاد استفاده می کنیم، اما کلمه «شخصیت» به چه معناست؟ ما با چه شاخصی به شخصیت خواهیم رسید؟ شوپنهاور چه تعریفی از شخصیت دارد؟ اینها ...
جرعه بیست و هشتم:
در ادبیات عامیانه از عبارت «با...
جرعه بیست و هفتم: میم ِمینیمالیسم
در جرعه سابق نگاه شوپنهاور به جناب سقراط را عرض کردم. آنچه در جرعه بیست و هفتم پادکست می موضوع صحبت ماست، متکی به نقل قول جملهای است از سقراط و به همین بهانه نگاه...
جرعه بیست و هفتم: میم ِمینیمالیسم
در جرعه سابق ...
جرعه بیست و ششم: همنشین درونی
در روزهایی که گذشت به شکل اتفاقی به نوشتهای از شوپنهاور رسیدم که به بحث عقل و سرشت زنانه مربوط بود. ابتدای جرعه بیست و ششم با طرح این موضوع آغاز میشود و بعد هم میرسیم...
جرعه بیست و ششم: همنشین درونی
در روزهایی که گذشت ...
شوپنهاور در کتاب جهان همچون اراده و تصور میگوید « عقل سرشت زنانه دارد ». آیا شما با این جمله موافق هستید؟ موافقت یا مخالفت با این گزاره نیازمند طرح دلیل است. نیمه دوم جرعه بیست و پنجم به این بحث پردا...
شوپنهاور در کتاب جهان همچون اراده و تصور میگوید «...
جرعه بیست و چهارم: پوستین نامرئی من
به این پرسش فکر کردهاید که «وسعت من» چقدر است؟ پهناوری انسان تا کجاست؟ آیا همه انسانها به یک میزان گستردگی و پهناوری دارند؟ آیا این گستردگی قابل توسعه است؟...
جرعه بیست و سوم: یقین چیست؟
آیا جهان مساوی محیط است یا با آن تفاوت دارد؟ ما چه تجربهای از یقین داریم؟ وقتی از یقین صحبت میکنیم دقیقا از چه چیزی صحبت میکنیم و سرآغاز اندیشیدن از کدام گزاره باید...