• 1 سال پیش

  • 41

  • 13:39

دانش ژن‌درمانی

علم بهتر است
0
توضیحات

با تلاش پزشكان ایرانی، دانش ژن‌درمانی به یاری بیماران سرطانی آمد

شنونده گفت و گوی برنامه «علم بهتر است» با دكتر امیر علی حمیدیه استاد تمام دانشگاه علوم پزشكی تهران، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و طراح ژن درمانی در كشور باشید.

(«ژن‌درمانی» به روش «كارتی سل تراپی» جدیدترین روش برای درمان سرطان در جهان است كه به همت اساتید دانشگاه علوم پزشكی تهران و با تلاش محققان یك شركت دانش‌بنیان ایرانی به مرحله نهایی رسیده است؛

ژن‌درمانی نوعی روش درمان یا پیشگیری از بیماری است كه دستورالعمل‌های ژنتیكی درون سلول‌های یك فرد را فعال می‌كند. ژن‌ها در واقع نمود ظاهری تمام جنبه‌های زندگی یك سلول هستند: آنها كدی را درون خود نگه می‌دارند كه سلول‌ها را قادر به رشد، عملكرد و تقسیم می‌كند.

وقتی كه یك ژن، معیوب و غیرفعال باشد، می‌تواند منجر به تولید پروتئین‌هایی شود كه قادر به انجام وظایف خود نیستند. زمانی كه یك ژن معیوب باشد یا بیش از حد فعال باشد، عملكردهای مهم بدن ممكن است دچار اختلال شوند. هدف و غایت اصلی ژن‌درمانی این است كه این‌گونه ژن‌های معیوب را شناسایی كند و به این ترتیب مشكل را از اساس و ریشه حل كند.

ژن‌درمانی ممكن است شامل جایگزین كردن ژن‌های معیوب و ناقص با ژن‌های سالمی باشد كه سلول‌ها را برای تولید پروتئین‌های مفید آماده می‌سازند، البته ممكن است این روش شامل تغییر نحوه تنظیم ژن‌ها هم باشد، به این ترتیب ژن‌های‌ هایپراكتیو یا غیرفعال، بتوانند به‌درستی عملكرد داشته باشند)


دكتر حمیدیه در بخشی از این گفتگو اظهار داشت: علم سلول های بنیادی در دو دهه اخیر رشد خوبی داشته است.

عمیق ترین شاخه از شاخه علوم پزشكی بازساختی، بحث ژن درمانی است چون نیاز به تكنولوژی پیشرفته دارد.

ژن درمانی برای بسیاری از بیماران صعب العلاج كاربرد دارد مانند كوری مادرزادی.

تا كنون فقط دو شركت چند ملیتی به این دانش دست پیدا كردند.

این پروژه برای توسعه و تولید و ورود به چرخه درمان نیاز به حمایت زیاد دارد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه بسیار كمك كرده است.

وز


با صدای
محمد حسین هاشمی

رده سنی
محتوای تمیز
shenoto-ads
shenoto-ads