• 1 سال پیش

  • 230

  • 01:02:14

شماره یک - جنبش زنان

مداخله
0
0
0

شماره یک - جنبش زنان

مداخله
  • 01:02:14

  • 230

  • 1 سال پیش

توضیحات

در انتهای شماره‌ی صفر گفتیم که می‌خواهیم در فصل اول رادیو مداخله درباره‌ی خاستگاه‌های جنبش‌های اجتماعی مدرن ایران صحبت کنیم. در شماره‌ی یک به سراغ جنبش زنان رفتیم و می‌خواهیم ردپای مبارزات زنان را در دوران معاصر پی بگیریم؛ می‌خواهیم ببینیم ریشه‌های جنبش زنان از کجا پا گرفته و کجا شروع شده؛ تا قبل از انقلاب مشروطه به عقب برمی‌‌گردیم تا ببینیم زنان از چه زمانی تصمیم گرفتند از دیوارهای تنگ اندرونی بیرون بیایند و در جامعه حضوری جدی‌تر داشته باشند، و البته این حضور اجتماعی داد و فغان چه کسانی را درآورد. می‌خواهیم ببینیم زنان چه نقشی در انقلاب مشروطه داشتند، چه مطالباتی را دنبال می‌کردند، چه تأثیری گذاشتند و چه تأثیری پذیرفتند. و البته دست‌آخر می‌پرسیم جنبش زنان در روزگار ما کجا ایستاده و چه نسبتی با چشم‌اندازی دارد که زنان فعال در صد و اندی سال قبل پیش روی خود می‌دیدند.

بخش اول این شماره روایت ماست از خاستگاه‌های جنبش زنان در اواخر دوران قاجار؛ در بخش دوم گفت‌وگویی داشتیم با دکتر فاطمه صادقی تا بعضی نکات را دقیق‌تر کنیم و تحلیل جامع‌تری بشنویم.

برای نوشتن بخش اول از این منابع استفاده کردیم:

انقلاب مشروطه ایران، ژانت آفاری، ترجمه‌ی رضا رضایی، نشر بیستون، 1385

چرا محو شد از یاد تو نامم؟، افسانه نجم‌آبادی، ترجمه‌ی شیرین کریمی، نشر بیدگل، 1400

 جنبش حقوق زنان در ایران، طغیان، افول و سرکوب از 1280 تا انقلاب 57، الیز ساناساریان، ترجمه‌ی نوشین احمدی خراسانی، نشر اختران، 1384

تاریخ اجتماعی زنان در عصر قاجار، گردآوری سمیه‌سادات شفیعی، نشر ثالث، 1400‌



با صدای

رده سنی
محتوای تمیز
shenoto-ads
shenoto-ads