توضیحات
یکی از جذابترین جنبههای فصل اول سریال «کارآگاه واقعی» مربوط به بدبینی راست کول و البته تقابل کاراکتر منطقی و بهظاهر سرد او با مارتیست که فقط از روی احساس، گرایشات و انگیزههای آنیاش دست به عمل میزند. اما آیا بدبینی راست کول ناشی از اتفاقات غمانگیزی که در گذشته برای او افتادهاند، بهویژه مرگِ دخترش سوفیاست یا چنانچه خودش ادعا میکند نتیجهی واقعگرایی او در برابر واقعیتِ بیمعنای زندگی و وجود انسانیست؟ ریک المور برای پاسخ دادن به این پرسش به سراغ ریشههای فلسفهی بدبینی نزدِ فیلسوفان مختلفی همچون جاشوآ فوآ دینستاگ، یوجین تکر و توماس لیگوتی میروند. به باورِ دو متفکرِ نخست، بدبینی یک موضع اصولی فلسفیست، درحالی که لیگوتی بدبینی را صرفاً ناشی از اتفاقات غمانگیزی که در زندگی فرد میافتند یا خلقوخویی میداند که ممکن است فرد با آن به دنیا بیاید. المور در ادامه نشان میدهد تصمیمگیری بر سر اینکه حق با کدام است، نشان از بحث عمیقتری در تاریخ فلسفه مبنی بر تمایز میان عقل و احساس و امور ابژکتیو و سوبژکتیو دارد. اما شاید صرفاً نمیتوان یکی از دو سر این طیف را به عنوان پاسخ درست پذیرفت. چنانچه در طی سریال هم متوجه تاثیر عمیق مرگِ سوفیا بر کاراکتر راست میشویم. افزونبراین المور با بررسی معنا و ریشهی کلمهی «سوفیا» و «فلسفه» نشان میدهد که شاید این نه فلسفه و منطق بلکه مرگ و فقدانِ خرد است که فرد را به سوی بدبینی سوق میدهد. درنهایت هم راست در تجربهی نزدیک به مرگش، زمانی که بار دیگر عشقِ سوفیا را تجربه میکند به زندگی برمیگردد و این بار معتقد است که گرچه قلمروی تاریکی بسیار بزرگتر است، اما نور و روشنایی در حالِ پیروزیاند.
موسیقیهای استفاده شده:
شادمهر عقیلی، عقل و عشق
محسن چاوشی، دیوار بیدر
محمد اصفهانی، حسرت
علیرضا قربانی، من عاشق چشمت شدم
لیتو، سیجل، نسیم، آهنگ خاک
The Handsome Family - Far from Any Road
Radiohead – Daydreaming
صداهای استفاده شده:
دکلمهی شعر حیدربابا با صدای شهریار
بخشهایی از فصل اول سریال کارآگاه واقعی