با قدرت یافتن صفویان در ایران، دومین دوره از روند تحول اندیشه سیاسی تشیع در عصر غیبت آغاز شد. استقرار دولت شیعی صفوی مجالی را برای متفکران شیعه در جهت بالندگی اجتماعی و سیاسی فراهم آورد تا مقوله رابطه دین و دولت ـ نه فقط دین و سیاست ـ بهصورت مشخصتری از دورههای پیشین مورد توجه قرار گیرد. پیدایش دولت صفوی بهعنوان نخستین حکومت تمامعیار و مستقل شیعی، چالش جدیدی را در میان دانشوران شیعه شکل داد. از سویی تاریخ شیعه به یکی از آرمانهای اساسی خویش، یعنی یک قلمرو و دولت واحد شیعی، دست یافته بود؛ ولی از سوی دیگر مسئله مشروعیت این حکومت، بهصورت جدی مطرح بود؛ چرا که حقانیت یک حکومت شیعی در گرو معصوم بودن حاکم آن دانسته میشد.
با ظهور صفویان، شیعه در برابر پرسش تازهای قرار گرفت و آن اینکه آیا میتوان حکومت غیرمعصوم، هرچند شیعه، سید و عادل، را حکومت شرعی دانست؟ در این مورد جدال در میان عالمان و فقیهان درگرفت. در یک دوره نه چندان کوتاه، سه نظریه شکل گرفت.
اولین نفر کامنت بزار
پیادهروی اربعین، یکی از مناسک مهم مذهبی شیعیان...
سینما تنها یک سرگرمی نیست؛ یک صنعت و یک سبک زند...
در زمان انقلاب فرهنگی، یکی از بحثهای عمدهی ست...
با آغاز دوران غیبت امام دوازدهم، شیعیان در بحرا...
محور برداشت هگل از فلسفه، تاریخ است. وجه امتیاز...
همواره تصور میشود اتفاقات سیاسی را باید در لاب...
محصول دیدگاه تک ساحتی و ماتریالیسی به حوزه زندگ...
اگر نگاهی کوتاه و گذرا به اندیشه رهبر معظم انقل...
بر مبنای مکتب اسلامی موضع گیری ارادی انسان در ب...
تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شنوتو است