معماری از روزگاران گذشته جایگاه وحدت و یکپارچگی و وجه تمایز فرهنگ اسلامی - ایرانی بوده است. معماری، از لحاظ تاریخی، نخستین هنری بود که توانست خود را با مفاهیم اسلامی سازگار کند، بنابراین، مسلمانان از آن استقبال کردند. معماری، بهمثابة هنر، تداعی کنندة هدف خلقت و غایت آفرینش، یعنی عبودیت و گسترش بندگی، است. معماری، از دیدگاه حکمت هنر اسلامی، عبارت است از: بازآفرینی و تنسیق فضا متناسب با نیازهای مادی و معنوی انسان در جهت رشد و تعالی آنها. ازاینرو، معماری اسلامیِ ایران را باید آیینهای دانست که آموزههای اصیل، معنوی و حکمت اسلامی را در خود نهادینه کرده است و در طی سالها آثار بیشماری ذیل عنوان «مبانی معماری اسلامی» دستهبندی شده است. منظور از مبانی معماری ایرانی - اسلامی عبارت است از: اصول و روشهایی که نخست ریشه در عقاید و باورهای آسمانی و معنوی ایرانیان داشته، سپس، بدون انقطاع تاریخی، در اثر ممارست و حقیقتجویی و نوگرایی ایرانیان در تماس با سایر تمدنها، بر پایة جهانبینی ایرانی - اسلامی، راهنمای پدیدآورندگان آثار برجسته بوده است؛ اما به نظر میرسد، معماری معاصر ایران بر اثرِ استیلای فرهنگ مدرن بهیکباره دستخوش تغییرات محسوسی شده و آماج بازخوردهای ویژه و ناموزون قرار گرفته است...
پس از مروری بر نظریات فرهنگی میتوان پنج پرسش مهم در فهم فرهنگ را بیان کرد که اگر در این پنج مقوله و موارد دیگری که میآید، موضعگیری صحیحی اتفاق بیفتد نگاه درست ما به فرهنگ شکل میگیرد.پرسش یا مسئله...
فرهنگ در این قسمت میدان تحقق عدالت است. همچنین میتوان گفت که فهم فرهنگ اولین قدم در تبیین عدالت فرهنگی است. طبیعتاً حتی اگر فرهنگ را به صورت مبسوط توضیح دهیم برای دستیابی حداکثری به مفهوم فرهنگ است. ...
عدالت یکی از بزرگترین ارزشهای انسانی و فضائل بشری است؛ برقراری آن نه فقط هدف دین اسلام، بلکه هدف همه ادیان الهی بوده است. نیاز بشر به عدالت، باعث شده از زمانهای دور تاکنون اندیشمندان در این مسأله ج...