• 8 ماه پیش

  • 26

  • 01:04:44

استاد محمد علی اسلامی ندوشن

داستان زندگی مشاهیر
0
0
0

استاد محمد علی اسلامی ندوشن

داستان زندگی مشاهیر
  • 01:04:44

  • 26

  • 8 ماه پیش

توضیحات

بازخوانی « زندگینامه سلطان نثر فارسی،استاد محمد علی اسلامی ندوشن»

به مناسبت ۳ شهریور سالروز تولد استاد برجسته ادبیات، محمدعلی اسلامی ندوشن شنونده پادكست «كتاب شب» درباره زندگی ایشان باشید.

این روایت بر اساس گفتگوها و كتاب‌های استاد، توسط محمد باقر رضایی تنظیم رادیویی شده و بهروز رضوی آن را روایت می كند.

محمدعلی اسلامی نُدوشَن (۳ شهریور ۱۳۰۳ – ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱) نویسنده، شاعر و حقوق‌دان ایرانی بود. در روستای ندوشنِ یزد به دنیا آمد. پدرش مهدی، دهقان و مادرش خاور نام داشت. تحصیلات اولیه را همان‌جا پایان برد، سپس دورهٔ متوسطه را در شهر یزد و تهران. به دانشكدهٔ حقوق دانشگاه تهران درآمد و لیسانس حقوق قضایی خود را از آنجا گرفت. در سال ۱۳۲۹ش به استخدام وزارت دادگستری درآمد و در شیراز به قضاوت پرداخت، در اسفند همان سال برای ادامهٔ تحصیل در مقطع دكتری حقوق، راهی فرانسه شد و در سال ۱۳۳۴ش از دانشكدهٔ حقوق دانشگاه سُربُن، دكتری حقوق بین‌الملل را گرفت و بعد به ایران بازگشت.

در سال ۱۳۴۸ش نخست مشاور حقوقی و فرهنگی دانشگاه شد و سپس، به عضویت هیئت علمی آن دانشگاه درآمد. به تدریس نقد ادبی و سخن‌سنجی، ادبیات تطبیقی، فردوسی و شاهنامه، و شاهكارهای ادبیات جهان، و در دانشكده‌های حقوق و اقتصاد، به تدریس تاریخ تمدن و فرهنگ ایران پرداخت.

اسلامی در طی سال‌های نویسندگی، آثار بسیاری در زمینه‌های گوناگون و انواع ادبی نگاشت. از جمله: شعر، سفرنامه، داستان، نمایشنامه و دیگر متون ادبی پراكنده. مقالات بسیاری در زمینه‌های گوناگون ادبی، اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و هنری نوشت و همچنین دست به ترجمه‌های ادبی، سیاسی و اجتماعی زد. نام مستعار «م. دیده‌ور» نیز به كار برد. بیشتر آثارش پس از نشر در مطبوعات، به شكل كتاب درآمد؛ خودزندگی‌نامه‌اش را نیز در چهار جلد گردآورد.


این برنامه كاری از فضای مجازی رادیو تهران است.

ماجراهای شنیدنی از زندگیِ مفاخر و مشاهیر دینی، علمی، ادبی و هنری ایران را از پادكست‌های رادیو تهران بشنوید.



می توانید در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پ


shenoto-ads
shenoto-ads