• 11 ماه پیش

  • 109

  • 01:24:32

داستان زندگی نیما یوشیج

داستان زندگی مشاهیر
1
1
0

داستان زندگی نیما یوشیج

داستان زندگی مشاهیر
  • 01:24:32

  • 109

  • 11 ماه پیش

توضیحات

بازخوانی «داستان زندگی نیما یوشیج» اثر فاطمه رشوند

به مناسبت ۸ خرداد روز بزرگداشت نیما یوشیج شنونده پادكست «كتاب شب» درباره زندگی نیما باشید. این روایت براساس كتاب زندگی نیما اثر فاطمه رشوند و برخی منابع دیگر است.

علی اسفندیاری» مشهور به «نیما یوشیج» (زادهٔ ۲۱ آبان ۱۲۷۶ – درگذشتهٔ ۱۳ دی ۱۳۳۸) شاعر معاصر و بنیان‌گذار شعر نو، ملقب به «پدر شعر نو» فارسی است.

«علی اسفندیاری»، مردی كه بعدها به «نیما یوشیج» معروف شد، در ۲۱ آبان‌ماه سال ۱۲۷۶ مصادف با ۱۱ نوامبر ۱۸۹۷ در منطقه‌ای به ‌نام «یوش»، از توابع شهرستان «نور» مازندران، دیده به جهان گشود.

در زادگاهش خواندن و نوشتن را نزد آخوند ده یاد گرفت. ۱۱ ساله بود كه همراه خانواده به تهران كوچ كرد و روبه‌روی مسجد شاه كه یكی از مراكز فعالیت مشروطه‌خواهان بود؛ در خانه‌ای استیجاری، مجاور مدرسه‌ دارالشفاء مسكن گزیدند.

او ابتدا به دبستان «حیات جاوید» رفت و پس از چندی، او را به یك مدرسه‌ی كاتولیك فرستادند كه آن وقت در تهران به مدرسه‌ «سن‌لویی» شهرت داشت. بعدها در همین مدرسه، مراقبت و تشویق یك معلم خوش‌رفتار «نظام وفا» ـ شاعر بنام آن روزگارـ او را به شعر گفتن سوق داد.

او نخستین شعرش را به نام «قصه‌ی رنگ ‌پریده» در ۲۳ سالگی سرود. نیما در سال ۱۲۹۸ به استخدام وزارت مالیه درآمد و دو سال بعد، با گرایش به مبارزه‌ مسلحانه علیه حكومت قاجار، اسحله تهیه كرد. در همین سال‌ها می‌خواست به نهضت مبارزان جنگلی بپیوندد؛ اما بعدها منصرف شد.

نیما در دی ماه ۱۳۰۱ شعر «افسانه» را سرود و بخش‌هایی از آن را در مجله‌ قرن بیستم به سردبیری «میرزاده عشقی» به چاپ رساند.

این برنامه كاری از فضای مجازی رادیو تهران است.

ماجراهای شنیدنی از زندگیِ مفاخر و مشاهیر دینی، علمی، ادبی و هنری ایران را از پادكست های رادیو تهران بشنوید.

می توانید در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.


با صدای
بهروز رضوی

رده سنی
محتوای تمیز
shenoto-ads
shenoto-ads