توضیحات
جایگاه زن در داستانهای آفرینش ادیان
نوشته :فرزاد کدخدایی
در ادیان ابراهیمی و ایرانی نظرات متفاوت و گاه متضادی در مورد داستان آفرینش زن وجود دارد که می توان آن را بن مایه ی نوع نگاه جوامع به زنان دانست.به گمان بنده مهمترین دلیل برخورد با مقوله زن در جوامع سنتی به نوع نگاه دین به مقوله آفرینش زن بر می گردد.
بنا بر آموزههای دین یهود، خداوند، آدم را از خاك زمین بهوجود آورد و در بینیاش روح زندگی دمید و آدم جاندار شد.سپس خداوندگفت: «تنها بودن آدم خوب نیست؛ [باید] كمكی برایش ایجاد كنم»؛ آنگاه پروردگار خوابى سنگین برآدم مستولى ساخت تا به خواب رفت، یكى از دندههایش را برداشت و به جای آن گوشت پر كرد. خداوند، از آن دنده زنى ساخت و او را نزد آدم آورد.
در سفر پیدایش از تورات مىخوانیم:" در باغ عدن بود كه حوا، حضرت آدم را به خوردن از میوة ممنوعه اغوا كردو به جزای این گناه، شوهرش تا ابد بر وی مستولی شد."
از منظر مسیحیت نیز مرد بر زن برتری دارد چون سر هر مرد، مسیح است و سر زن، مرد، و سر مسیح، خدا ...؛ زیرا كه مرد نباید سر خود را بپوشد، چونكه او صورت و جلال خداست؛ اما زن جلال مرد است؛ زیرا كه مرد از زن نیست بلكه زن از مرد است همچنین شوهر، سر زن است؛ چنانكه مسیح نیز سر كلیسا.
و.....
چنانچه مشخص است در ادیان ابراهیمی چون زن برای مرد آفریده شده است تا تنهایی و... آن را جبران کند بنابراین بر او حاکم بوده و ولایت دارد . ریشه این نوع نگاه برآمده از اسطوره های میان رودان باستان است و با آنها هماهنگی باورنکردنی دارد و بسیار به نوع نگاه سامی ها و بویژه عبرانیان گله دار نزدیک است.
ولی در بخش دیگری از خاورمیانه که کشاورزی و صنعت بیشتر رشد کرده بود. نوع نگاه به آفرینش زن بسیار متفاوت است. چنانچه بنابر اسطوره آفرینش ایرانی پس از مرگ کیومرث و رویدن گیاه ریواس از جسد او. مشیا و مشیانا یا مرد و زن اولیه .از آن گیاه با هم پدید آمده اند و اهورا مزدا روان را که پیش از پیکر آفریده بود به کالبد آنها بدمید و آنان جان گرفتند.پس بدان ها گفت: « شما پدر و مادر مردمان جهانید. من شما را پاک و رسا آفریدم. با پارسایی به زندگی بپردازید. نیک اندیشه و نیک گفتار و نیک کردار باشید»....
جزئیات
کارگردان:
نویسنده:
مترجم:
ناشر چاپی:
شابک:
سال انتشار: 4 سال پیش