توضیحات
سلام، وقت بخیر
پادکستی که میشنوید، از مجموعه پادکستهای بادکوبه است. ما در این مجموعه به اتفاقات جذاب، سرگرمکننده، خلاقانه، تاثیرگذار و خبری دنیای تبلیغات میپردازیم.
امروز در این قسمت از پادکست بادکوبه، ابتدا درباره برندینگ شهری حرف میزنیم؛ سپس کتاب راهنمای انتخاب یک نام موفق را به شما معرفی میکنیم و در انتها به سراغ تفاوت ویدئو ویروسی یا همان وایرال ویدوو با ویدیئوی اجتماعی، سوشال ویدیو، میرویم.
برندینگ شهری
فرایند انتخاب کردن شهری برای زندگی، مسافرت و حتی برگزاری رویدادهای مهم ورزشی، به مفهومی به نام برندینگ شهری نیاز دارد.
بیش از سه دهه است که مفهوم برندینگ راه خود را از شرکتها، خدمات و محصولات به دیگر مباحث نیز باز کرده. به طوری که ما مواجه با برندینگ شخصی و برندینگ شهری هستیم. گرچه مفهوم برندینگ شهری، تاریخچهای در حد چند دهه دارد اما فاکتورهای زیربنایی آن به قدمت تاریخ و گذشتههای جمعی و اجتماعی است. سمبلهای ملی، اسطورهها و حماسهها همواره در ساختن تصویر ذهنی از شهرها و کشورها موثر بودهاند و هویت ملی ملتها را میسازند.
ماجرای برندینگ شهری ابتدا از سطح ملی آغاز میشود و در طی آن، شهرهای یک کشور تلاش میکنند در برنامهای بلندمدت شهری را به عنوان برند جهانی در ذهنها ماندگار کنند. در گزارشی که به تازگی منتشر شده است، در طول سال 2016 در بین شهرهای جهان، لس انجلس، نیویورک، لندن و پاریس بیشترین فعالیتها را در حوزه شهری انجام دادهاند و طبیعی است که تعداد گردشگران نیز در این شهرها به شدت افزایش یافته است. چراکه یکی از نتایج برندینگ شهری مناسب، رونق صنعت توریسم است. اما چگونه یک شهر تبدیل به یک برند میشود؟ فرمول ساده و در عین حال پیچیدهای وجود دارد. بازاریابی برای شهرها پدیدهای نوین نبوده و گذشتهای طولانی دارد. فعالین بازاریابی شهری معمولا تلاش میکنند آگاهی عمومی مخاطبان را درباره شهر موردنظرشان بالا ببرند و آنها را به شهر خود جذب کنند. از طرفی هویت یکسان بصری در شهر و ایجاد جذابیتهای گردشگری به عنوان دو فاکتور اصلی در این روند به حساب میآیند. برای مثال پاریس به عنوان شهر عشاق، برج ایفل و موزه لوور و خیایان شانزهلیزه شناخته میشود و یا شهر لندن با تاکسیها و ساعت بیگ بن به عنوان بخشی از هویت شهری به خاطر آورده میشود. یا گاهی شهرها با نام بازارها مانند بازار وکیل برای شیراز یا محصولات خاص و بومی مانند گز برای اصفهان و سنگ فیروزه برای نیشابود برند شدهاند. بلی! موقعیتها، قابلیتها، امکانات و توانمندیهای یک شهر است که در برند شدن آن نقش اصلی را ایفا میکنند.
و اما در تهران چطور؟ برندینگ شهری تهران در چه مرحلهای است؟ شما تهران را با چه چیزی به یاد میآورید؟ ترافیک، شنیدن لهجهها و گویشهای مختلف هنگام تردد در سطح شهر یا برج میلاد و میدان آزادی. در تهران اماکن و جاهای مختلفی وجود که بخشی از هویت این شهر را تشکیل میدهند. اماکنی که میتوانند در تقویت برندینگ شهری تهران موثر باشند. یکی از این مکانها، باغ کتاب تهران است که به تازگی در زمینی به مساحت 70هزار متر مربع افتتاح شده.
در حال حاضر بزرگترین کتاب فروشی جهان شعبه اصلی فروشگاه بارنز و نوبل در نیویورک با مساحت 14300 مترمربع است و بعداز آن به ترتیب کتابفروشی پاول در پورتلند آمریکا با مساحت 6300 مترمربع و کتابفروشی استرند با مساحت 5 هزار مترمربع در نیویورک قرار دارند.جالب این است که کتابفروشی باغ کتاب تهران با 25 هزار مترمربع مساحت با مجموع مساحت کتابفروشیهای اول ، دوم و سوم جهان برابری میکند و به عبارتی، وسعت باغ کتاب تهران معادل مساحت مجموع سه کتابفروشی بزرگ جهان است.
معرفی کتاب «راهنمای انتخاب یک نام موفق»
در کتاب «راهنمای انتخاب یک نام موفق» نوشته لیزا دانی مریام که انتشارات سیته آن را منتشر کرده، به این اشاره شده که نامِ خوب جز یکی از باارزشترین دارائیهاست. نام مناسب به زمان خاصی محدود نیست. نامی که به درستی انتخاب شده باشد، تخیل را اسیر خودش میکند و در ذهنها ماندگار میشود؛ چه نام شخص باشد، چه نام برند.
اما نقش نام در برندینگ چیست؟ نام شما در مرکز تمامی فعالیتهای بازاریابیتان قرار دارد و بادوامترین و پایدارترین جز محصول، خدمت یا شرکت شماست. از این رو انتخاب یک نام خوب مهم است. نامی که به درستی انتخاب شده باشد، یکی از داراییهای ضروری برند است و بخشی از یک بدنهی بزرگتر است. لوگو، رنگ، تایپوگرافی و طراحی گرافیکی حاکم بر ارتباطات، شعارها و اقلام تبلیغاتی، آگهیها، رویدادها، شبکهی فروش و تمامی موارد این چنینی همگی در کنار هم برند شما را میسازند.
نامگذاری فرآینده پیچیده، خلاق و مستلزم بردباری و مهارت است. نامی را انتخاب نکنید که شما را عیناً مانند دیگران کند و بعد مجبور باشید بقیه بودجهی بازاریابیتان را صرف این کنید که مخاطب باور کند با دیگران فرق دارید.
کتاب راهنمای انتخاب یک نام موفق که نخستین کتاب ترجمه شده به زبان فارسی در این حوزه است، به ارائهی ابزارهای خلاقانه و توصیههای کاربردی برای انتخاب نام پرداخته است. این راهنما با ارائهی پیشنهادهای کاربردی و نمونههایی از دنیای واقعی، به شما کمک میکند تا این سختیها را پشت سر بگذارید از هزینهها بکاهید و از اشتباههای رایج در نامگذاری شرکت و یا محصول خود جلوگیری کنید.
نقش نام در برندینگ، معیارهای نامگذاری، ویژگیهای نام خوب، انواع نامهای موفق، فرآیند و منابع ایجاد نام، معماری نام و غیره مباحث کلیدی و استراتژیکی هستند که در این کتاب با آنها آشنا خواهید شد.
تفاوت ویدئوی ویروسی با ویدئوی اجتماعی
در دنیای امروز، ویدئوهای اینترنتی و انتشار آن در فضای مجازی بسیاری از اتفاقات دنیا را رقم میزند. اینکه چگونه یک ویدیو و به چه منظوری تولید میشود، موضوع بحث ماست. با وجودی که خط تفاوت باریک اما دقیق و شفافی بین این دو جنس ویدیو وجود دارد اما عمدتا این دو واژه در بسیاری از مواقع به اشتباه و به جای یکدیگر استفاده میشوند.
یک ویدیو ویروسی ویدیویی است که از طریق اشتراکگذاری در اینترنت و معمولا از طریق وبسایتهای انتشار ویدئو، رسانههای اجتماعی و ایمیل به محبوبیت میرسد. کلمه ویروسی برای این نوع ویدئوها به درستی استفاده میشود؛ چرا که به آسانی از قلمرو رسانهها خارج شده و میتواند بسیار گسترش یابد، بازدید زیاد و به دفعات دیده شدن در این نوع ویدئو مطرح است و عمدتا موضوع آنها شامل رویدادها و اتفاقات و سرگرمی میشود. ویدئوهای ویروسی عمر کوتاهی دارند، میتوانند گولزننده باشند، مخاطب عمدتا تمرکزی بر آنها ندارد و به سرعت هم آنها را فراموش میکند و البته منبع ویدیو هم در بسیاری از مواقع مشخص نیست. در نهایت اینکه گرچه ممکن است این نوع ویدئوها زیاد دیده شوند اما این به معنای آن نیست که در راستای هدف مشخصی منتشر میشوند.
اصطلاح مورد بحث دیگر "ویدئوهای اجتماعی" یا همان سوشال ویدئوها ست. اصطلاحی نسبتا جدید و تا حدودی درک نشده. یک ویدیو اجتماعی ترکیبی است از ویدیوئی همراه با روابط انسانی برای تولید ارزش و وزنه کاری. ویدئوهای اجتماعی با استراتژی مشخص، هدف مشخصی را دنبال میکنند. مخاطبشان کاملا مشخصند و پله پله آنها را درگیر میکنند و عمدتا به صورت سریالی ساخته میشوند. ویدئوهای سوشال عمدتا همراه با یک ارزش افزوده برای مخاطبند و Call to action-ی به همراه دارد. به علایق و نیازهای مخاطبین ویدیو، توجه خاص شده و مفهوم انسانی در آنها شاخصتر است. میزان دیده شدن در این ویدئوها مطرح نیست بلکه میزان تاثیرگزاری و درگیر شدن شاخصه این ویدئوها ست.
ما در بادکوبه بیشترین تمرکز کاریمان بر ویدئوهای اجتماعی است. نمونه معتبر و موفق آن هم ویدئوهای سریالی سیف با حضور شقایق دهقان است که پیشتر و در یکی از قسمتهای قبلی پادکست به آنها اشاره کردیم.