• 4 سال پیش

  • 80

  • 10:13

معرفی معمار - بهرام شیردل

xesht
0
توضیحات
به نام خدا یکی از ایرانیایی که در انتهای دهه ی 80 میلادی توانست همسو با متفکران بزرگ اروپایی و امریکایی مباحث مهمی در حیطه معماری مطرح کند بهرام شیر دل بود. او در رابطه با تاثیر گذاری معماری ایران چنین گفتند : جامعه ما ملت ما کشور ما در مقایسه با خیلی از کشور ها یک تاریخ بسیار درخشان و غنی دارد و معماری ما هم همینطور بوده معماران ایرانی کسانی بودند که کارشان را در سرارسر جهان گسترش دادند، با دانش معماری که در ایران در طی قرن های مختلفی به صورت مستمر وجود داشته این از آسیا تا شمال آفریقا، اروپا و حتی خیلی ها ممکن است این حرف برایشان عجیب باشد که تا امریکا هم گسترش پیدا کرده. او در سال 1330 خورشیدی در تهران متولد شد و در سال 1978 میلادی از دانشگاه تورنتو کانادا در رشته ی معماری فارغ التحصیل شد. در سال 1982 دوره تخصصی معماری را در آکادمی هنری کرنبروک در ایالت میشیگان آمریکا زیر نظر دانیل لیبسکیند گذرانده، او فعالیت حرفه ای خود را با تاسیس دفتر مهندسان مشاور آکس رونو در لس آنجلس آغاز کرد و پس از آن با عنوان مهندسان مشاور شیر دل و کیپنس در لندن ادامه داد ، این معمار بزرگ تاثیر قابل توجهی بر معماری معماران ایرانی از جمله معماری میرمیران داشته است. آثار معماری شیردل را میتوان به سه گرایش دسته بندی کرد : استفاده از دیاگرام هندسه فولد، استفاده از دیاگرام فرم آثار هنری و هم چنین دیاگرام فرم بدون مرکز. بهرام شیر دل علاوه بر انجام پروژه های معماری به عنوان مدیر و استاد برنامه تخصصی طراحی معماری در مدرسه ی آ-آ لندن و همچنین به عنوان استاد در انستیتو معماری کالیفرنیا جنوبی، دانشگاه هاروارد، هیستون تگزاس، میامی، شیکاگو، انستیتو تکنولوژی جورجیا دانشگاه ایالتی اوهایو و دانشگاه های دیگری در آمریکا و اروپا به تدیس معماری پرداخته است. این معمار بزرگ برنده نشان طلا در سال 1995 میلادی برای شهرسازی شهر جدید شانگلو در چین و مدال نقره کریستوفرن از انجمن صنفی معماران کانادا در سال 1982 بوده و همچنین نماینده ی ملکه بریتانیا در سال 1979 بوده است. شیر دل در سال 1373 خورشیدی بعد از یک مهاجرت طولانی برای مدت کوتاهی به ایران آمد و در مصاحبه ها و سخنرانی های خود خبر از شکل گیری جریانی تازه در معماری غرب میداد که متفاوت از ان چیزی بود که در محیط دانشگاهی ایران در دهه ی 70 خورشیدی به آن میاندیشید. بحث اصلی شیر دل شکل گیری فضای سوم بود، که برای محیط دانشگاهی ایران که در حول و حوش فضا پست مدرن کلاسیسم رابرت ونتوری و تاریخ گرایی لوی کان و تا حدودی معماری دیکانتراکشن دور میزد بسیار غیر متقربه و شوک آور بود. او در مصاحبه ها در سخنرانی های خود سعی در شرح فضای سوم داشت. مرکز همایش نارا: به نظر میرسد که طرح تالار همایش نارا به جز هندسه فولد تحت تاثیر یکی از اسکیس های اولیه ی پیتر آیزنمن در طرح مجموعه ی نانو تانی ژاپن است. مسئله ی دیگری که در مورد این طرح مطرح شده، شباهت ساختار فضای معابد بودایی با ساختار فضایی پروژه نارا است که در اثر دیاگرام فرم آنها متوجه این مسئله خواهیم شد در مجموع فرم به دست آمده بسیار پیچیده و پیشرو بوده که در سطح بین المللی مطرح شده است همچنین در این طرح تعلق به مکان با حظور مفهومی و تداعی فضای داخلی معبد تولیجی صورت گرفه است و وجود بودای بزرگ و دو مجسمه کوچک تر در معبد و جانشین این سه مجسمه سه سالن در پروژه نارا که با یک ترکیب در درون فرم نهایی جا گرفته اند می باشد. مرکز تجارت شیراز: مرکز تجارت جهانی شیراز از آثار برجسته ی بهرام شیر دل میباشد و زمانی که از کار های بهرام شیر دل صحبت به میان می آید معمولا طرح مرکز تجارت جهانی شیراز هم از یاد نمی رود. پروژه با محل در نظر گرفتن، محل قرار گیری ، مقیاس و برنامه آن جزوی از ساختار شهر شیراز خواهد بود سایت پروژه روی تقاطع امتداد باغ های شیراز و خیابان قصر الدشت واقع شده است و از نظر متراژ بنا، ارتفاع و حجم ساختمانی در شیراز همانندی ندارد. برای ایجاد رابطه میان پروژه و اجزای ساخت شهر در دیاگرام شهر شیراز یک باغ در طبقه پنجم پروژه طراحی شده که رابطه میان باغ عفیف آباد و باغ خلیلی را تقویت میکند. پروژه دیگری که در آن از هندسه فولد استفاده شده موزه ملی اسکاتلند است که با فاصله زمانی اندکی از تالار همایش نارا طراحی شده است الهام از عناصر موجود در طبیعت نقش اساسی در به وجود آمدن فرم این پروژه داشته است. شیردل در مورد این پروژه گفته است: حجم کلی ساختمان خصوصیاتی نظیر great glenدره ای در اسکاتلند، کوه های grampians ، پیچ و خم های کالدونیا و سنگ های باستانی و مرموز را تقلید میکند.

shenoto-ads
shenoto-ads