• 3 هفته پیش

  • 0

  • 07:10

روز جهانی صنایع‌دستی

روز جهانی صنایع‌دستی
0
توضیحات

صنایع‌دستی ایران به‌عنوان یک هنرصنعت پیشرو و کاربردی از دیرباز موردتوجه بوده است. صنایع‌دستی ایران به عنوان یکی از قطب‌های ارزشمند صنایع‌دستی در جهان شناخته‌شده و این، ریشه‌ی عمیقی در فرهنگ و تاریخ این سرزمین دارد. صنایع‌دستی نه‌تنها از جنبه‌های فرهنگی، بلکه از جهات اجتماعی و بالاخص اقتصادی هم بسیار مورد توجه است.

 

صنایع دستی برای هر کشور، نماینده تاریخ و تمدن مردمان آن سرزمین است.  ایران با تمدنی چندین هزار ساله، دارای سنت و فرهنگی بسیار غنی است. بدیهی است که با این تاریخ و تمدن، شاهد تنوع بسیاری در صنایع دستی باشیم. صنایع دستی ایران را می توان یکی از اصیل ترین و کاربردی ترین هنرهای ایران زمین به شمار آورد. این هنر ناب و اصیل توانسته فرهنگ غنی ایران را به بهترین شکل ممکن به جهان منعکس نماید.

 

از سوی دیگر، ایران کشوری با قومیت‌های گوناگون است و هر قوم فرهنگ خاص خود را دارد.  این فرهنگ در توالی سال‌ها به‌گونه‌ای خاص شکل‌گرفته و ماهیت آن قوم را تثبیت نموده است. با سفر به گوشه‌گوشه ایران، تنوع فرهنگی نقش خاصی در یادها باقی می‌گذارد. هنر و ابتکار صنعتگران ایرانی در خلق صنایع‌دستی به ماندگاری این محصولات منجر شده است. سفالگری لاله‌جین همدان، قلم‌زنی اصفهان، خاتم‌کاری شیراز، چاقو و ظروف مسی زنجان، گلیم و گبه، عبابافی و بافته‌های حصیری ما در استان بوشهر و … ریشه در فرهنگ و سنت آن دیار دارد.


با صدای
حسین مظفری

رده سنی
محتوای تمیز
shenoto-ads
shenoto-ads