• 3 هفته پیش

  • 0

  • 11:21

گردشگری صنعتی در استان بوشهر

رونۀ سفر
0
توضیحات

گردشگری صنعتی شیوه‌ای نوین در صنعت توریسم در جهان به شمار می‌آید و علی‌رغم تصور عامه مردم از گردشگری، فضای متفاوتی با تفریح و تماشای آثار باستانی، تاریخی و طبیعت‌گردی می‌سازد. بازدید از یک کارخانه قدیمی و متروک چقدر برای شما جذابیت دارد؟ تماشای شهری زیرزمینی یا ایستادن بر فراز دکل‌های نفتی چطور؟

تصور بسیاری از افراد از گردشگری صنعتی این است که توریسم صنعتی پدیده‌ای جدید بوده و به دوره معاصر مربوط می‌شود و باید در میان شهرک‌های صنعتی مدرن و کارخانه‌های نوآور به‌ دنبالش گشت؛ اما الزاماً این‌گونه نیست.

خودتان را تصور کنید که در حال بازدید از سازه‌های آبی سیراف هستید؛ این رؤیاپردازی دقیقاً همان گردشگری صنعتی است که امروزه به‌راحتی تحقق‌یافته است. قنات‌ها و سازه‌های آبی ساسانی شهر جم یکی از سیستم‌های ‌آبی باستانی ایران است که علاوه بر اینکه در دسته مکان‌های تاریخی قرار می‌گیرد، به‌عنوان یک مکان صنعتی نیز شناخته می‌شود.

هرچند بسیاری از تجهیزات قدیمی و وسایل ساخت صنایع مختلف امروزه در موزه‌ها نگهداری می‌شود، اما استفاده دوباره از صنایع ازکارافتاده و کارخانه‌های متروک، نکته جالب‌توجه در گردشگری صنعتی است. گردشگران با حضور در تورهای صنعتی به مناطقی سفر می‌کنند که در حالت عادی امکان حضور در آنجا را ندارند یا به‌ندرت موقعیت حضور در چنین مکانی برایشان فراهم می‌شود.

گردشگری صنعتی شامل بازدید از میراث صنعتی شهرها، تورهای علمی، بازدید از کارخانه‌ها و صنایع مختلف و تماشای روش‌های تولید محصولاتشان می‌شود. برای برگزاری این تورها باید پروتکل‌هایی بیشتر از آنچه که برای مکان‌های تاریخی یا طبیعی در نظر گرفته‌ایم را مشخص کنیم. در این تورها باید ایمنی دوجانبه گردشگران و برگزارکنندگان را تأمین کرد، شرایط رفاه و رفت‌وآمد مخاطبان را به‌صورت استاندارد ایجاد نمود و نکات خاص و الزامات حضور در مکان‌ها را رعایت کرد.


با صدای
حسین مظفری

رده سنی
محتوای تمیز
shenoto-ads
shenoto-ads