• 3 هفته پیش

  • 3

  • 16:57

مجموعه تاریخی - فرهنگی شیخ حسین خان چاهکوتاهی

رونۀ سفر
0
توضیحات

تاریخ جنوب پر است از دلاوری‌ها و جانفشانی‌هایی که در ادوار مختلف توسط مبارزان و سرداران این سامان رخ داده است. در دوره‌ای که دست‌درازی دولت استعمارگر انگلستان عرصه را بر مردم این دیار تنگ کرده بود دلاورانی چون «سرهنگ باقر خان تنگستانی»، «احمد خان تنگستانی»، «رئیسعلی دلواری»، «زائر خضر خان اهرمی»، «غضنفرالسلطنه برازجانی»، «شیخ حسین خان چاهکوتاهی»، «خالو حسین دشتی» و ... جلو حضور، عرض اندام و پیشروی افسران و نظامیان استعمارگر انگلیسی را گرفته بودند.

در بین این سرداران دلاور «شیخ حسین خان چاهکوتاهی» نامی بسیار درخشان است، او در دوره حکومت احمد شاه قاجار ضابط چاهکوتاه بود و به ایشان لقب «سالار اسلام» را داده‌ بودند چرا که در برهه‌های مختلف (به ویژه در دوره حساس پس از شهادت رئیسعلی دلواری) حضور این دلاور باعث میشود که حمله‌های گاه و بیگاه استعمارگران انگلیسی خنثی شده و نقشه های آنان نقش بر آب شود.

روایت جنگ کوه کزی؛ جنگ انتقام خون رئیسعلی دلواری

در دامنه کوه کوزی و در نزدیکی دریای پارس جنگی هولناک بین مبارزان جنوب به سرکردگی شیخ حسین خان چاهکوتاهی و نطامیان تا بن دندان مسلح انگلیسی در گرفت که به اون رویارویی، «جنگ کوه کوزی» میگن که شنیدن روایت آن خالی از لطف نیست.


با صدای
حسین مظفری

رده سنی
محتوای تمیز
shenoto-ads
shenoto-ads