• 3 هفته پیش

  • 0

  • 08:40

خانه‌موزه طاهری (موزه مردم‌شناسی بوشهر)

رونۀ سفر
0
توضیحات

در بافت تاریخی بندر بوشهر چهار محله وجود دارد که یکی از آن محله‌ها، "محله‌ بهبهانی" است همان‌طور که از نام این محله پیداست اهالی این محله از تجار، بازرگانان و علمایی است که در دوره قاجار از منطقه بهبهان در استان خوزستان به بندر بوشهر مهاجرت کرده‌اند و در این محل ساکن شده‌اند. در محله "بهبهانی" یا "بهبهانی‌ها" خانه‌های تاریخی بسیار زیبا و چشم‌نوازی وجود دارد که معماری آنها به سبک "بیت هیلانی"‌ هست؛ یکی از این خانه‌های زیبا و ارزشمند، خانه طاهری می‌باشد.

قدمت خانه طاهری هم مثل بسیاری از خانه‌های تاریخی بندر بوشهر به دوران قاجاریه نسبت می‌دهند. این مکان برای نخستین شهردار (رئیس بلدیه) بندر بوشهر آقای "سید حسین سیادت" بنا گردید و در آن زمان به عمارت بلدیه شهرت پیدا کرد و بعدها توسط شخصی به نام طاهری خریداری شد و از آن زمان به خانه طاهری مشهور گردید.

در حال حاضر این عمارت در اختیار اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر قرار دارد. این خانه تاریخی در سال 1384 خورشیدی، تبدیل به "موزه‌ مردم شناسی" شده است. این خانه در دو طبقه احداث شده و دارای ده اتاق است. هر قسمت از این خانه ارزشمند، محل نمایش بخشی از شیوه‌ زندگی، فرهنگ و آداب و رسوم مردم استان بوشهر است. در حیاط این خانه تعدادی وسایل کشاورزی و تعدادی ماکت‌ لنج‌ها و شناورهای دریایی چیدمان شده است؛ در طبقه همکف، نقشه‌ها و عکس‌های هوایی، تعدادی ماکت از معماری خانه های بافت‌های تاریخی بندر بوشهر، وسایل مربوط به روش تأمین آب در گذشته در اتاقی تحت عنوان اتاق آب که آب انباری هم در آن وجود دارد تعبیه شده است.


با صدای
حسین مظفری

رده سنی
محتوای تمیز
shenoto-ads
shenoto-ads