• 3 هفته پیش

  • 0

  • 14:54

مدرسه ماندگار سعادت بوشهر

رونۀ سفر
0
توضیحات

به‌جرئت میشه گفت مدرسه ماندگار سعادت مظفری شالوده و پیشران توسعه فرهنگی در جنوب کشور به‌ویژه در استان بوشهر بود؛ چراکه باعث تعلیم، تربیت و پرورش نخبگانی بود که بعدها در توسعه علم، آگاهی و بالندگی استان و بندر بوشهر نقش‌های بسزایی داشتند و آنچه که ما امروز تحت عنوان فرهنگ پیشرو در بندر و استان بوشهر می‌بینیم و می‌شناسیم به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از این مدرسه و معلمان ارزشمندش داریم.

داستان از اینجا شروع میشه که در سال ۱۳۱۷ ه . ق مصادف با سال 1278 ه . ش احمد خان دریابیگی حکمران بوشهر و بنادر خلیج فارس به دلیل علاقه‌مندی بسیاری که به علم اندوزی و آگاهی جوانان بوشهری داشت از انجمن معارف که در تهران تشکیل شده بود تقاضای یک مدیر مجرب و آشنا به روش تعلیم و تربیت جدید کرد که انجمن معارف در پاسخ به تقاضای حکمران بوشهر به دستور وزیر علوم وقت، مرحوم شیخ محمد حسین سعادت فرزند حجت‌الاسلام آقا شیخ محمدعلی مجتهد که از علما و بزرگان منطقه شبانکاره دشتستان از توابع استان بوشهر بود و در مدرسه افتتاحیه تهران به تدریس ادبیات اشتغال داشت را به سمت مدیری و معلمی مدرسه منصوب و طی حکمی در اوایل ذیقعده ۱۳۱۷ ه . ق ایشان را برای تأسیس مدرسه سعادت بوشهر اعزام کرد.

مدرسه سعادت به سال ۱۳۱۷ ه. ق ٫ ۱۲۷۸ ه. ش / ۱۹۰۰ میلادی در ساختمانی در محله نیدی جنوبی افتتاح گردید. پس از مدتی با توجه به این که بیشتر دانش‌آموزان مدرسه در چهار محله بهبهانی، شنبدی، دهدشتی و کوتی زندگی می‌کردند و ایاب‌و‌ذهاب این دانش‌آموزان تا مدرسه که در محله نیدی قرار داشت به دلیل بعد مسافت با مشکلاتی همراه بود در نتیجه با پیشنهاد مدیریت مدرسه و کارکنان و موافقت دریابیگی ساختمانی نزدیک حسینیه کازرونی‌ها که متعلق به حاج محمد حسین صفر بود، اجاره شد و شاگردان به مدرسه جدید منتقل گردیدند. 



با صدای
حسین مظفری

رده سنی
محتوای تمیز
shenoto-ads
shenoto-ads