• 3 هفته پیش

  • 0

  • 09:32

قلعه نصوری – بندر باستانی سیراف

رونۀ سفر
0
توضیحات

بندر باستانی سیراف یکی از بنادر پرجاذبه‌ استان بوشهر است که در ادوار مختلف تاریخی دارای تمدن‌های بزرگی بوده است، از دوران ساسانیان گرفته تا صدر اسلام و تا قاجاریه، در هر دوره بزرگان زیادی را به چشم خود دیده است و دریانوردان و تجار بزرگی را در دامان خود پرورانده است.

یکی از جاذبه‌های گردشگری بندر باستانی سیراف "قلعه نصوری" یا به گفته اهالی سیراف "قلعه شیخ" هست.

«قلعه نصوری» بر روی تپه‌ای بلند و مشرف به دریای پارس و به دستور شیخ جبار دوم نصوری - که از طوایف عرب سرزمین‌های جنوبی دریای پارس بودند و ضابط منطقه کنگان بود - در سال ۱۲۲۴ ه.ق مصادف با 1187 ه.ش که مقارن هست با اوایل دوره سلطنت قاجار در بندر باستانی سیراف که از توابع شهرستان کنگان است احداث شد. در تکمیل، توسعه و نگهداری بنا، شیخ حاتم دوم و سوم و بعد از آنها شیخ ناصر و شیخ جبار نقش داشته‌اند.

قلعه نصوری به "سلطان قلعه‌های ساحلی" جنوب ایران مشهور است چراکه مانند نگینی از فاصله زیاد روی دریا دیده می‌شود و خودنمایی می‌کند. این قلعه دو حیاط (بیرونی و اندرونی) دارد. منظور از حیاط بیرونی حیاط اول است و منظور از حیاط اندرونی حیاط دوم که به‌وسیله یک هشتی به یکدیگر متصل می‌شوند، در هر دو حیاط اتاق‌ها در چهار جهت حیاط و در دوطبقه (همکف و اول) ساخته شده و از آنها به‌عنوان اتاق نشیمن، تالار، شاه‌نشین، آشپزخانه، خزینه، اسطبل و اتاق خدمه و نگهبانان استفاده می‌شده است. در جنوب شرقی حیاط بیرونی و رو به دریا، اتاق‌های تابستان‌نشین قرار دارد که در سه‌طبقه بنا شده‌اند. در همان قسمت و در خارج از قلعه فضایی U  شکل شامل چند اتاق تودرتو برای اقامت مسافران و رهگذران وجود داشته است.


با صدای
حسین مظفری

رده سنی
محتوای تمیز
shenoto-ads
shenoto-ads