• 3 هفته پیش

  • 0

  • 07:46

موزه موسیقی بندر بوشهر

رونۀ سفر
0
توضیحات

موزه‌ها در دل شهرها میتونن ظرفیت‌های یک حوزه خاص رو به معرض دید عموم قرار بدن و مردم و بازدیدکننده‌گان رو در اون زمینه خاص آگاه کنند و اطلاعات ارزشمندی رو در اختیار اونها قرار بدن.

در بندر بوشهر موزه‌های مختلفی با کاربری‌های متفاوتی وجود داره و هر کدوم از اونها بخشی از داشته های فرهنگی یا طبیعی استان بوشهر رو بهمون نشون میده.

موزه موسیقی بندر بوشهر به همت پژوهشگر، نوازنده و آهنگساز خوشنام هم اقلیمی جناب آقای "محسن حیدریه" مؤسس "گروه موسیقی شبدیز" در بافت تاریخی بندر بوشهر راه اندازی شده و پذیرای حضور علاقه‌مندان به حوزه موسیقی مقامی استان بوشهر هست.

در این موزه جدای از سازهای فولکلور موسیقی بوشهر، سازهایی از نواحی دیگر ایران و همچنین موسیقی ملل از جمله سازهای فولکلور آفریقا، عرب، هند، کرۀ جنوبی، و ترکیه نیز نگهداری میشود و در معرض دید عموم قرار دارد.

این سازها با هزینۀ شخصی خود آقای "محسن حیدریه" گردآوری شده که بالغ بر ۶۰ نوع هستند و همۀ آنها در طول بیش از ۳۰ سال فعالیت ایشان در حوزۀ موسیقی جمع‌آوری شده است. برخی از سازها عبارتند از: دمام، سنج، بیش از هفت تا ده نمونه بوق، نی‌انبان، نی تکی، نی جفتی، سُرنا، دُهُل، شیخ فرج، بچه‌های شیخ فرج، فلوت، دُم دُم، و سازهای موسیقی ملل از جمله جیمبه، داربوکا، بین (ساز هندی)، پیری (ساز کرۀ جنوبی)، خلخال هندی، یابارا (ساز افریقایی)، کِسن‌کِسن (ساز افریقایی)، مرباس، کاسوره (موسیقی عرب)، نی مصری و بسیاری دیگر از سازهای ملل که در این موزه نگهداری می‌شود.

در موزه موسیقی بوشهر علاوه بر ساز، کتاب‌های مربوط به موسیقی کلاسیک، سنتی و  فولکلور و همچنین عکس‌های نوازندگان، آهنگسازان، نوحه‌خوانان و وسایل الکتریکی مربوط به موسیقی نیز نگهداری می‌شود.


با صدای
حسین مظفری

رده سنی
محتوای تمیز
shenoto-ads
shenoto-ads