• 3 هفته پیش

  • 0

  • 06:00

امامزادگان بی‌بی بانو و پیر بیراهه شهرستان جم

رونۀ سفر
0
توضیحات

شهرستان جم یکی از شهرستان‌های پر جاذبه از منظر طبیعی و یکی از مناطق خوش‌آب‌وهوای استان بوشهر هست که در دل کو‌ه‌های سربه‌فلک‌کشیده جنوب استان در مرز استان بوشهر با استان فارس قرار داره. مهم‌ترین کوه جنوب استان بوشهر و شهرستان جم "کوه پدری" هست که روایت‌های گوناگونی توسط مردمان این دیار از این کوه نقل میشه.

بی‌بی بانو

در بخشی از دامنه کوه پدری روستایی تحت همین نام قرار داره که زیارتگاه و امامزاده‌ای هم در کنار خودش به نام "بی‌بی بانو" داره به روایتی گفته می‌شود بی‌بی‌ بانو، خواهر بی‌بی‌حکیمه (س) دختر امام موسی کاظم (ع) بوده است. اغلب زوار این امامزاده بانوان هستند و معمولاً در آخرین چهارشنبه از ماه صفر در محل آن امامزاده تجمع می‌کنند و مراسم خاصی را برگزار می‌کنند. از قدمت بنای این امامزاده اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. در فصول پاییز، زمستان و بهار در کنار زیارت از این امامزاده تفرج در دشت و دمن حاشیه روستا و امامزاده که در دامنه کوه زیبای پدری قرار داده خالی‌ازلطف نیست.

همونطور که گفته شد امامزاده بی‌بی بانو در محدوده شهرستان جم و در مسیر جاده‌ای شهر جم به سمت ریز و در محدوده روستای پدری قرار داره.

فاصله مرکز استان – یعنی بندر بوشهر – تا روستای پدری از مسیر سیراف حدوداً 250 کیلومتر هست که با اتومبیل شخصی حدوداً بین 3 ساعت تا 3 ساعت و نیم طول می‌کشه که به این روستا و امامزاده برسید.

پیر بیراهه

بیراهه نام دره‌ای است با طبیعتی بکر در چهارکیلومتری غرب روستای آبگرمک شهرستان جم؛ دره‌ای با انواع گونه‌ها و زیرگونه‌های گیاهی، درختانی سر به فلک کشیده و زیبا و تنوع پرندگان بسیار زیاد.


با صدای
حسین مظفری

رده سنی
محتوای تمیز
shenoto-ads
shenoto-ads