• 3 هفته پیش

  • 0

  • 08:18

اثر ثبت جهانی کاروان‌سرای مشیرالملک برازجان

رونۀ سفر
0
توضیحات

شهرستان دشتستان به مرکزیت شهر برازجان قدمتی به بلندای تاریخ دارد این منطقه از دوران باستان موردتوجه بوده و باتوجه‌به کاوش‌های متعددی که در این منطقه انجام شده حداقل قدمت آن را به دوره عیلامی و در ادامه تمدن هخامنشیان منتسب میدونن.

"کاروان‌سرای مشیرالملک" واقع در شهر برازجان یکی از آثار تاریخی و همین‌طور یکی از جاذبه‌های گردشگری استان بوشهر و شهرستان دشتستان است که هرچند شاید عمر زیادی نداشته باشه ولی روایت‌ها و داستان‌های زیادی رو داره و روزگار پر فراز و نشیبی رو پشت سر گذاشته.

پس برای شنیدن سرگذشت کاروان‌سرای مشیرالملک با من همراه باشید.

 بنای این کاروان‌سرا در دوره قاجاریه و در سال 1250 خورشیدی به دستور "حاج ميرزا ابوالحسن خان مشیرالملک" و توسط "حاج‌ محمدرحیم شیرازی" معمار آثاری چون: پل مشیر و کاروان‌سرای دالکی احداث شده است. کارکرد این کاروان‌سرا هم همونطور که میدونید استراحت‌گاهی برای مسافران و تجّاری بود که در مسیر بوشهر به شیراز در رفت‌وآمد بودند.

این بنا در سال 1362 خورشیدی در فهرست آثار ملی به شماره 1638 به ثبت رسیده است.

کاروان‌سرای مشیرالملک مانند اغلب کاروان‌سراهای دوره قاجار چهار ایوانی است و عمده مصالح تشکیل‌دهنده آن سنگ، گچ و ساروج می‌باشد و در کف و دیواره‌های آن از تخته‌سنگ‌های بزرگ و کوچک تراشیده استفاده گردیده است.


با صدای
حسین مظفری

رده سنی
محتوای تمیز
shenoto-ads
shenoto-ads