• 3 هفته پیش

  • 0

  • 09:54

بندر ریگ، ماتم خان و تعزیه

رونۀ سفر
0
توضیحات

به روایت نئارخوس دریاسالار اسکندر مقدونی، لشکر اسکندر در راه برگشت از هندوستان در حاشیه این کهن‌بندر اردو زده و او در سفرنامه خود نام این مکان را "بندر ریق" عنوان کرده است. دلیل نام‌گذاری این بندر به ریگ هم به زبان خبرگان و استادان این حوزه وجود تپه‌ماهورهایی در حاشیه و در سواحل این بندر هست که از "ریگ" تشکیل شده است.

بندر ریگ از نگاه سیاحان

سیاحان زیادی در ادوار مختلف و در طول سفرهای خود در این بندر حضور داشته و اغلب به مسائل سیاسی و نظامی دقت داشته‌اند تا مسائل اجتماعی و فرهنگی؛ از جمله سیاحانی که بندر ریگ را تجربه کرده‌اند می‌توان به تاورنیه، بابن، هوسه، دوتونو، سدیدالسلطنه کبابی و بسیاری دیگر اشاره کرد.

میرمهنای بندر ریگی

نقطه برجسته‌ای که در حوزه تاریخی و سیاسی، این بندر را زبانزد کرده حضور سردار دلاور جنوب "میرمهنای بندر ریگی" است که با یاران اندک خود بر علیه اشغالگران سرزمین‌های جنوب ایران خصوصاً هلندی‌ها که جزیره خارک را اشغال کرده بودند قیام کرد و آنها را از این جزیره مهم و استراتژیک بیرون راند.

فرهنگ محرم در بندر ریگ

آنچه در بندر ریگ بسیار به چشم می‌آید فرهنگ غنی ماه محرم است که در این سامان به احترام سید و سالار شهیدان، امام حسین (ع) "ماه حسین" خوانده می‌شود، به‌جرئت می‌توان گفت بندر ریگ پس از بندر بوشهر دارای فرهنگ غنی آداب‌ورسوم محرمی در جغرافیای فرهنگی منطقه ماست چرا که تنوع فرهنگی و آیینی بسیاری را در دل خود دارد. از چند روز قبل از ورود به ماه محرم بزرگ و کوچک برای رسوم محرم آماده می‌شوند. بندری‌هایی که هر کدام در گوشه‌ای از کشور ساکن هستند خود را به این دیار رسانده و گوشه‌ای از کار را به عهده می‌گیرند.

انواع خوراک‌ها مانند: ته انداز موی، او موی، او گوشت، قیمه شکرپلو، حلیم گوشت و مرغ، آش گوشت، حلوای آردی و...


با صدای
حسین مظفری

رده سنی
محتوای تمیز
shenoto-ads
shenoto-ads