• 3 هفته پیش

  • 0

  • 05:04

تجارتخانه ایرانی (موزه تجارت دریایی خلیج فارس)

رونۀ سفر
0
توضیحات

تجارتخانه ایرانی توسط حاج ابوالقاسم شيرازی (که بعدها نام خانوادگی خود را به دلیل روابط و تجارت بین‌الملل به ایرانی تغییر داد) احداث شد. وی از اولین بازرگانان صاحب‌نام و نیکوکار در دوره قاجار بود که بعدها فرزندان و نوادگان ایشان راه پدر و پدربزگ خود را ادامه دادند.

موزه تجارت دریایی خلیج‌فارس از سال 1392 خورشیدی در این تجارتخانه دایر گردید.

این بنا در 2 طبقه احداث شده که در طبقه اول برخی اسناد دریایی خلیج‌فارس که بیانگر ارتباط نمایندگان سیاسی کشورهای خارجی با گمرکات جنوب کشور به‌ویژه بندر بوشهر بوده و بخشی از دست‌یافته‌های باستان‌شناسی زیر آب شامل خمره‌های سفالی مربوط به حمل مایعات، اسناد حاکمیت خلیج‌فارس، اسناد صادرات و واردات شرکت‌های تجاری که در بندر بوشهر فعالیت می‌کردند وجود داره و در طبقه دوم اسناد مربوط به خاندان ایرانی که تأثیرات شگرفی در حوزه تجارت دریایی بالاخص در دوران قاجار و پهلوی داشته‌اند به‌نمایش‌درآمده است.

شما در این موزه توسط استاد مسلم جغرافیا استاد "عبدالحسین کنین" هدایت میشوید و از بخش‌های مختلف موزه دیدن می‌کنید و از توضیحات استاد استفاده میبرید.

در قسمتی از موزه که برای خود بنده همیشه جذاب و دیدنی بوده و هست استاد عبدالمجید طبیب‌نژاد حضور دارند و کارگاهی رو راه‌اندازی کردن که انواع شناورهای چوبی رو در ابعاد کوچک در اون کارگاه کوچک می‌سازند و شما میتونید از ایشون اصطلاحات دریا و دریانوردی، ادوات کشتی‌سازی، نام‌های محلی بخش‌ها و قطعات کشتی‌های چوبی و همچنین مسیریابی بر اساس ستارگان و شناخت بادهای محلی رو بپرسید.

موزه تجارت دریایی خلیج‌فارس در بافت تاریخی بندر بوشهر و در محله بهبهانی در محدوده اداره بندر قرار داره.


با صدای
حسین مظفری

رده سنی
محتوای تمیز
shenoto-ads
shenoto-ads