• 3 هفته پیش

  • 0

  • 04:25

موزه تاریخ پزشکی خلیج‌فارس (خانه اعیانی دهدشتی)

رونۀ سفر
0
توضیحات

خانه دهدشتی در دوره قاجاریه توسط حاج غلامحسین دهدشتی که تاجر روغن بوده در بافت تاریخی شهر بوشهر و در محله کوتی احداث گردیده و به «عمارت دهدشتی» مشهور ‌است. این ساختمان به لحاظ معماری، یکی از خانه‌های اعیانی این کهن‌بندر است و از اهمیت فوق‌العاده خاصی برخوردار بوده این خانه به‌صورت حیات‌مرکز هست و در چهارطبقه احداث شده است در صورتی‌که اکثر ساختمان‌های بافت تاریخی بوشهر دوطبقه و تعداد انگشت شماری سه‌طبقه بوده‌اند. اتاق‌ها در این خانه به سه مدل و کاربری طراحی شده‌اند: زمستان نشین، شاه‌نشین و تابستان‌نشین.

تزیینات و گچبری بسیار زیبایی در اتاق‌ها، در و پنجره‌ها و ارسی‌ها به کار گرفته شده است که این بنا را در بندر بوشهر منحصربه‌فرد می‌کند.

ساختمان‌های پیرامونی بسیاری در کنار ساختمان اصلی قرار داشته که دیگر اثری از آنها نیست. انبار روغن، حیاط مجلسی، حیاط خدمتکاران زن، حیاط خدماتی آقایان، حیاط مسکونی، حیاط سرای نخلی، حیاط اصطبل، حیاط بیرونی (موقر/ گازرها)، حمام قبری و مسجد قبری که در حال حاضر تحت عنوان مسجد امام خمینی فعال هست.

در حال حاضر در طبقه همکف و اول خانه دهدشتی، فرهنگسرای بافت تاریخی بندر بوشهر قرار گرفته که کاربری اون فرهنگی و هنری هست و طبقات بالاتر به همت «پروفسور ایرج نبی‌پور» از مشاهیر بندر بوشهر و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی «موزه تاریخ پزشکی خلیج‌فارس» واقع شده است. این موزه به‌گونه‌ای طراحی شده که سیر تحول پزشکی از دوران ایران باستان تا دوره معاصر در آن به نمایش گذاشته شده است و هر روزه پذیرای علاقه‌مندان به تاریخ علم پزشکی با محوریت خلیج‌فارس و بندر بوشهر است.

این موزه در روز میراث‌فرهنگی امسال به‌عنوان موزه برتر در حوزه مشارکتی در سطح کشور انتخاب شد که این ارزش و اعتبار توجه به میراث کهن ما رو در استان بوشهر می‌رسونه.


با صدای
حسین مظفری

رده سنی
محتوای تمیز
shenoto-ads
shenoto-ads