• 3 هفته پیش

  • 0

  • 05:01

کلوت‌ مند (دشتی)

رونۀ سفر
0
توضیحات

روز جهانی بیابان‌زدایی (17 ژوئن مصادف با 27 خرداد)

کلوت‌های (یاردانگ‌های) منطقه «مند» دشتی

کلوت عوارض طبیعی و جغرافیایی کم ارتفاعی است که در اثر فرسایش آبی - خاکی و هوازی در کوه‌های رسوبی یا تپه‌ماهورهای نقاط بیابانی و کویری به وجود می‌آیند کلوت‌ها به دلیل شکل‌پذیری شگفت‌انگیز و متنوع پدیده‌ای چشمگیر و چشم‌اندازی کم‌نظیر را معمولاً در پهنه‌های چند ده‌کیلومتری به وجود می‌آورند که در کنار یکدیگر قرارگرفتن آنها جلوه‌ای خاص به منطقه بخشد به‌گونه‌ای که گاه به شکل شهری باستانی خاموش و خیال‌انگیز جلوه می‌کند.

منطقه دشتی پهنه وسیعی در میانه استان ما بوشهر است که مجموعه‌ای از زیباترین کلوت‌ها را در خود جای‌داده است. بخش‌هایی از شهرستان دشتی جز مناطق بیابانی به شمار می‌رود که بخش عمده‌ای از کوه مند را نیز در برمی‌گیرد این کوه اگر چه از لحاظ گیاهی جز مناطق فقیر محسوب می‌شود؛ اما ساختار آن موجب پدیدآمدن کلوت‌های زیبا و جذابی شده است. زیباترین این کلوت‌ها نیز حدفاصل روستاهای چاوشی و چارک شهرستان دشتی در بخش شرقی این کوه قرار دارد که این منطقه را به یکی از کانون‌های اصلی کلوت‌ها در ایران تبدیل کرده است. «تنوره دیو» یا «شیطان» یکی دیگر از کلوت‌های این منطقه است که به دلیل شکل خاص آن که چون تنوره بزرگ گلی جلوه می‌کند به این نام خوانده می‌شود این عارضه ستون‌های کلوخی قارچ مانندی است که در محدوده کوه مند به تعداد زیادی قابل‌مشاهده‌اند و به زیبایی‌های طبیعی این کوه چین‌خورده افزوده است.

کلوت‌های مند شهرستان دشتی در سال 1399 در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

مسیر دسترسی کلوت‌های مند از مرکز استان از سمت تنگستان و روستای باشی است.

فاصله کلوت‌های مند هم از مرکز استان حدود 60 کیلومتر است. که حدود 45 دقیقه طول می‌کشه که شما از بندر بوشهر به کلوت‌های مند در شهرستان دشتی برسید.


با صدای
حسین مظفری

رده سنی
محتوای تمیز
shenoto-ads
shenoto-ads