• 3 ماه پیش

  • 36

  • 26:58

3 - آتش و رس | شهریار مندنی پور

ابتدا به ساکن
1
توضیحات

شهریار مندنی پور 26 بهمن 1335 در شهر شیراز به دنیا آمد. در سال 1354 برای تحصیل به پایتخت آمد و در رشته‌ی علوم سیاسی دانشگاه تهران درس خواند. در سال 1359 فارغ‌التحصیل شد و با آغاز جنگ میان ایران و عراق تصمیم گرفت به جبهه برود تا بتواند درباره‌ی آن بنویسد. او مدت زمان 18 ماه در جبهه به عنوان افسر خدمت کرد.

شهریار مندنی پور بعد از خدمتش در جنگ به شیراز بازگشت. او در شیراز به عنوان رئیس مرکز تحقیقات حافظ و کتابخانه‌ی ملی فارس فعالیت می‌کرد. در سال 1375 از ماجرای اتوبوس ارمنستان که طی آن به جان نویسندگان ایرانی سوءقصد شد، جان سالم به در برد. در سال 1376 به عنوان سردبیر ماهنامه‌ی ادبی عصر پنجشنبه مشغول به کار شد. هرچند که فعالیت این ماهنامه با مشکل روبه‌رو و نشر آن توقیف شد.

شهریار مندنی پور در سال 1384 به آمریکا مهاجرت کرد. او به عنوان همکار برای پروژه‌ی بین‌المللی نویسندگان دانشگاه براون انتخاب شده بود. در سال‌‌های 2007 و 2008 به عنوان نویسنده در دانشگاه‌های هاروارد و کالج بوستون فعالیت می‌کرد و در سال 2011 به عنوان استاد هنرهای نمایشی به دانشگاه براون بازگشت؛ در طول این دوران ادبیات فارسی و سینمای مدرن درس می‌داد. در حال حاضر نیز در دانشگاه تافتس مشغول تدریس است.

مندنی پور در طول دوران فعالیت خود به عنوان نویسنده، شماری از درخشان‌ترین آثار ادبیات معاصر ایران را خلق کرده است. بهترین کتاب‌های شهریار مندنی پور قابلیت برابری با آثار تراز اول ادبیات جهان را دارند.



داستانی که می شنویم، داستان آتش و رس از کتاب ماه نیمروز است. این کتاب توسط انتشارات مرکز به چاپ رسیده و در این اپیزود، متن نهمین چاپ از این کتاب مورد خوانش قرار گرفته شده است.


راوی: امیرحسین سیدآقائی


با صدای

رده سنی
محتوای تمیز
shenoto-ads
shenoto-ads