قسمت هشتاد و چهارم / ادامه معرفی دستگاه نوا
pause

قسمت هشتاد و چهارم / ادامه معرفی دستگاه نوا این آلبوم بهادار می‌باشد

قسمت هشتاد و چهارم / ادامه معرفی دستگاه نوا این آلبوم بهادار می‌باشد

1 ماه پیش
keyboard_arrow_down
  • share
  • code
  • play_arrow410
  • thumb_up 1
  • more_vert

در قسمت هشتاد و چهارم پادکست چهارگاه و در ادامه معرفی دستگاه نوا، این قطعات به شما تقدیم میشود: - معرفی و اجرای گوشه های گَوِشت ، عشیران ، نیشابورک و مَجُسلی از ردیف میرزا عبداله با سه تار توسط صابر نظرگاهی. - بخش هایی از آلبوم " کنسرت نوا " منتشر شده در سال 1372 شامل گوشه های: درآمد ، ضربی نوا ، نغمه ، گردونیه ، کرشمه ، ضربی نیشابورک ، نهفت و رنگ نوا با تکنوازی تار استاد حسین علیزاده بهمراه تمبک جناب مجید خلج. یکی از تفاوت های اساسی بین موسیقی کلاسیک غربی و موسیقی شرقی ، بخصوص موسیقی اصیل ایرانی ، بداهه پردازی است. در موسیقی ایرانی بداهه نوازی و بداهه خوانی چه در تکنوازی و چه در ساز و آواز بسیار رایج است. آلبوم " کنسرت نوا " یکی از نمونه های با ارزش در بداهه نوازی در دستگاه نوا ست. خود استاد علیزاده درباره این آلبوم گفته: " شیوه‌ای که در اجرای این مجموعه به کار گرفته شده محصول احساس دریافت و تجربه‌های خاص اجراکنندهٔ آن است. بداهه‌نوازی در این اجرا نقش عمده را به عهده دارد و تمبک نیز با ریتم‌های بداهه، ساز را همراهی می‌کند. ملودی‌ها روی موتیف اصلی گوشه‌ها بسط و گسترش می‌یابند و تمبک با الهام از حرکت ریتم‌های نهفته در ملودی گوشه‌ها اجرا می‌شود " ⭕️حامی پادکست چهارگاه باشید: https://hamibash.com/4gah.podcast

: ابوالحسن کارگشا، صابر نظرگاهی
…